پایان بررسی روشمند قلعه گیردی هامون/ کشف سفال­‌های منقوش لعابدار

فعالیت میدانی و بررسی روشمند حوضه­ باستان‌­شناختی قلعه گیردی به پایان رسید و باستان‌شناسان معتقدند احتمالا این مجموعه بیانگر یک فضای شهری متعلق به سده‌های میانی تا متاخر اسلامی است.

به گزارش میراث‌آریا، مجتبی سعادتیان سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: این بررسی با تیمی متشکل از پنج باستان­‌شناس در مناطق بیابانی جنوب دشت سیستان انجام شد.

او افزود: طی این بررسی پیمایشی گام به گام و پس از شناسایی و ثبت آثار منقول و غیر منقول فرهنگی در محدوده‌ای به وسعت حدود ۴‌هزار هکتار، محدوده­ پراکندگی حوضه­-فرهنگی قلعه گیردی مشخص شد.

به گفته این باستان‌شناس، در این بررسی چهار  قلعه، ۲۲ ساختار معماری، ۳ بنای صنعتی، ۷ تپه باستانی، ۱۴ کوره­ پخت سفال و آجر، ۷ گورستان، ۳۶ آرامگاه، ۳ آس باد، ساختارهایی در ارتباط با کنترل و انتقال آب و ... شناسایی و برداشت فضاهای مختلف معماری آن انجام شد.

 معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: از دیگر نتایج این بررسی می‌­توان به کشف قطعات ارزشمند منقول شامل سفال­‌های منقوش لعابدار، مهره­‌های تزئینی، اشیای سنگی، اشیای مفرغی، پیکرک انسانی و ... اشاره کرد.

سعادتیان با بیان اینکه همچنین در این محدوده چند محوطه دوران پیش از تاریخ و تاریخی نیز مستندنگاری شد، تصریح‌ کرد: بر اساس مطالعات اولیه و نظر به همگونی و همخوانی مواد فرهنگی منقول و غیر منقول با یکدیگر از منظر دوره زمانی و ساختار معماری، احتمالا این مجموعه بیانگر یک فضای شهری متعلق به سده های میانی تا متاخر اسلامی است.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی افزود: همچنین در دل این محدوده همان گونه که پیش از این ذکر شد تعدادی از محوطه‌های باستانی متعلق به دوران پیش از تاریخ و تاریخی نیز قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072902085
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha