موزه گازسو در البرز، سفری به تاریخ آشپزخانه‌های صنعتی دنیا

موزه آشپرخانه صنعتی گازسو در استان البرز توسط شرکت تولید تجهیزات آشپزخانه صنعتی گازسو و در محیط این کارخانه در نزدیکی منطقه کردان ایجاد شده است. با توجه به تشکیل کمیته موزه صنعتی ایران در ایکوم این مجموعه به مدیریت حسام حاج‌کاظم کاشانی داوطلب ایجاد اولین موزه صنعتی در حوزه آشپزخانه صنعتی شد که با بررسی‌های انجام شده اولین موزه در حوزه آشپزخانه صنعتی در دنیا است.

میراث آریا: موزه آشپزخانه‌های صنعتی گازسو به عنوان اولین موزه‌ای است که محتوای آن با استفاده از هوش مصنوعی و با مدیریت کمیته‌های تخصصی ایکوم طراحی شده است. انعکاس، ثبت و ارائه تاریخ پیدایش آشپرخانه صنعتی در زندگی بشری از اهداف تأسیس این موزه بوده است. مواد غذایی به عنوان ابتدایی‌ترین نیاز بشر برای ادامه حیات با توسعه ارتباطات اجتماعی به یک فرهنگ تبدیل شده است. در این مسیر توسعه علم و تکنولوژی در آن نقش درخشانی ایفا کرده‌اند. در این موزه خواهید دید اشاراتی از عصر حجر تا دنیای امروزی در خصوص سیر تحول و تطور تاریخ آشپزخانه‌های صنعتی را خواهید دید. 

سیر تحول تاریخی آشپزخانه‌های صنعتی در موزه گازسو

مؤسس اولین موزه آشپزخانه صنعتی و مدیرعامل گروه صنعتی گازسو در گفت‌وگو با میراث‌آریا گفت: این موزه به آشپزخانه‌های صنعتی از پیدایش آشپزی و رسیدن به حالت امروزی در دنیا می‌پردازد و اینکه چگونه آشپزخانه‌ها متحول شدند. گازسو را می‌توان اولین موزه آشپزخانه صنعتی دنیا دانست زیرا در هیچ کجا به این صورت به تاریخچه آشپزخانه صنعتی پرداخته نشده است. 

حسام حاج کاظم کاشانی در مورد چگونگی ایده راه‌اندازی چنین موزه‌ای گفت: این پیشنهاد توسط دکتر ایوبی و استاد سید احمد محیط طباطبائی رئیس ایکوم (کمیته ملی موزه‌های ایران) داده شد و خودم نیز برای زنده نگه داشتن نام پدرم که باعث شد صنایع نوین آشپزخانه صنعتی در ایران تثبیت شود و ماندگاری نام شرکت در موزه اقدام به تأسیس این موزه کردم. 

به گفته مؤسس، این اولین موزه خصوصی صنعتی ایران است که محتوای آن با هوش مصنوعی طراحی شده و تحت لیسانس ایکوم است که اخیرا نیز مجوز راه اندازی آن توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز صادر شد. 

او این موزه را بهترین مکان برای آشنایی با تاریخ غذا و تجهیزات غذا دانست که مراجعه کننده با ورود به موزه در ابتدا حس بودن در یک آشپزخانه صنعتی را پیدا می‌کند و با نحوه طبخ غذا از زمان پیشینیان تا امروز آشنا می‌شود. 

حاج کاظم کاشانی افزود: تاریخچه طبخ غذا از زمان انسان‌های اولیه به صورت فیلم و اسلاید تهیه شده و در سینمای ۱۵ نفره مجموعه به نمایش در می‌آید. اولین آشپزخانه صنعتی که متعلق به خشایار شاه بوده و در زمان لشکرکشی به یونان ایجاد شده و آشپزخانه‌های صنعتی ایران در دوران‌های مختلف تاریخی به نمایش درآمده است. 

مدیر عامل مجموعه گازسو با اشاره به اینکه تاریخچه آشپزخانه‌های صنعتی نه تنها در ایران بلکه در عرصه بین المللی نیز این شناسانده شده است و از طرفی برخی تجهیزات فیزیکی آشپزخانه‌های صنعتی مانند اجاقی از مهمانسرای عباسی به نمایش گذاشته شده است. 

او با بیان اینکه مجموعه آمادگی دارد که پذیرای مدارس و سازمان‌های مختلف برای بازدید از موزه باشد، اظهار کرد: علاقه‌مندان می‌توانند برای هماهنگی بازدید از موزه به سایت gassomuseum. com مراجعه کرده و یا با شماره‌های ۴۴۳۸۳۵۹۵-۴۴۳۸۵۶۲۵ تماس حاصل کنند. 

موزه‌هایی که روایتگر تاریخ یک صنعتند

سید احمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) نیز گفت: امسال شاهد ایجاد یک موزه نوین در بخش صنعت آشپزخانه هستیم که به روایت جهانی از تاریخ این صنعت پرداخته و بخش‌های مختلف آن را ایجاد کرده است. 

او افزود: امروزه تمام صنایع بزرگ دنیا با ایجاد موزه‌ها در گوشه و کنار جهان سعی در تداوم کار خود دارند و به نوعی گذشته خویش را به نسل آینده معرفی می‌کنند تا به پایداری و استمرار آن صنعت بینجامد. 

محیط طباطبایی با بیان اینکه موزه‌ها امروزه مهمترین بخش برندینگ یک صنعت را شکل می‌دهند، گفت: موزه گازسو توسط خانواده کاشانی ایجاد شده و امیدواریم که الگویی برای سایر صنایع باشد تا به ایجاد موزه‌هایی در بدنه خود اقدام کنند و با این نگاه به توسعه بخش صنعتی خود در قشر جوان بپردازند. 

طراحی محتوای موزه با هوش مصنوعی برای اولین بار در ایران

امیر روشن مدیر توسعه موزه‌های صنعتی ایکوم درباره موزه‌های صنعتی در جهان گفت: موزه‌های صنعتی در دنیا به عنوان ابزار توسعه کسب و کار توسط صاحبان کالا و خدمات به عنوان یک راهکار مناسب که در آن فرهنگ و تاریخ مستتر است، استفاده می‌شود. 

به گفته او موزه صنعتی گازسو در خصوص آشپزخانه‌های صنعتی و با حمایت استاد طباطبایی رئیس ایکوم شکل گرفت که به عنوان مدیر پروژه راهبری و تدوین این پروژه را در دست گرفتم. 

روشن با اشاره به اینکه سعی شده تاریخ و سیر تحول و تطور آشپزی و آشپزخانه‌های صنعتی در این موزه به نمایش گذاشته شود، اضافه کرد: آنچه امروز شاهد آن هستیم، مجموعه تلاش یکساله در کمیته‌های متعدد ایکوم است و امیدواریم صیانت از گذشته برای آیندگان در این مکان فراهم شود.

او با بیان اینکه محتوای این موزه برای اولین بار در ایران با هوش مصنوعی تدوین شده که یکی از جذابیت‌های آن است، اظهار کرد: در بررسی‌های میدانی این اولین موزه صنعتی است که در بخش آشپزخانه‌های صنعتی در دنیا ایجاد شده و دستاوردی مناسب برای ایران است و امیدوارم که صاحبان کالا و خدمات به اهمیت موزه به عنوان یک دارایی مهم پی ببرند و در این مسیر گام بردارند. 

موزه‌های صنعتی در ایران مورد غفلت واقع شده‌اند

حجت اله ایوبی رئیس کارگروه موزه‌های صنعتی ایکوم با اشاره به اینکه موزه‌سازی و موزه داری اقدامی بسیار فرهنگی و متمدنانه است، گفت: مردمانی که موزه می‌سازند برای گذشته خود احترام قائلند و تلاش می‌کنند گذشته را درک کنند و به نسل بعدی انتقال بدهند. 

او موزه‌سازی و موزه داری را متعلق به کشورهای دارای تاریخ و تمدن مانند ایران عنوان کرد و افزود: سازمان ایکوم و یونسکو نام ایران به دلیل آثار و ثبت‌های میراث جهانی پرآوازه است اما بخش موزه‌های صنعتی در ایران مورد غفلت واقع شده است. 

ایوبی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته کارگروه موزه‌های صنعتی در ایکوم تأسیس شد که در پی داوطلبی فرهنگی و فرهیخته برای تأسیس موزه خانواده کاشانی به عنوان مؤسس این موزه صنعتی ایران اولین کسانی که این دعوت را پاسخ داده و بسیار فراتر از انتظار برای راه‌اندازی این موزه تلاش کردند. 

این موزه اکنون فعالیت خود را آغاز کرده و پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به آشنایی با تاریخچه آشپزخانه‌های صنعتی است.

گزارش از شیما عبداله‌خانی/خبرنگار میراث آریا البرز

انتهای پیام/

کد خبر 1403073002130
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha