مرمت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری کنار صندل جیرفت

رئیس اداره ثبت آثار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان از آغاز توسعه زیرساخت‌های گردشگری و مرمت در تپه باستانی کنار صندل جیرفت خبر داد.

به گزارش میراث آریا، نادر علیدادی سلیمانی گفت: با تخصیص اعتبارات ملی به میزان بیش‌از ۱۹ میلیارد ریال مرمت قسمتی از تپه باستانی کنار صندل جیرفت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری این منطقه در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس اداره ثبت آثار کرمان افزود: در حوزه مرمت کنار صندل حفاظت اضطراری، مرمت با خشت، عایق کاری سنتی و اندودکاری و بندکشی و در بخش زیرساخت گردشگری فراهم کردن شرایط بهتر بازدید و حضور گردشگران در این محوطه باستانی و منطقه نمونه گردشگری کنار صندل جیرفت انجام خواهد شد.

او در ادامه بیان کرد: تپه‌ها و محوطه باستانی کنار صندل بقایای یکی از کهن‌ترین مراکز شهرنشینی دنیای باستان به شمار می‌روند، کاوش‌های باستان شناختی این تمدن شهر دنیای باستان طی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ انجام شده و پس‌از یک وقفه چندین ساله مجدداً این کاوش‌ها از بهمن‌ماه ۱۴۰۲ از سر گرفته شد.

علیدادی سلیمانی اظهار کرد: طی این کاوش‌ها بخش‌های قابل‌توجهی از دژ حاکم‌نشین که در مرکز این شهر باستانی قرار داشته است، فضاهای مسکونی و کارگاهی، کوره‌های ذوب مس و یک معبد آشکار شده‌است.

رئیس اداره ثبت آثار کرمان درپایان خاطر نشان کرد: از مهم‌ترین دستاوردهای این کاوش‌ها می‌توان به کشف الواحی از جنس آجر ( آجرنوشته ) اشاره کرد، که از اولین نمونه‌های خط و نگارش در دنیا بشمار می‌رود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403080100053
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha