ابلاغ عرصه و حریم خوریات ماهشهر طی ۱۰ روز آینده

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی با بیان این‌که عرصه و حریم خورهای بندر ماهشهر مصوب شده است، از ابلاغ آن‌ها به استانداری خوزستان طی ۱۰ روز آینده خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، علیرضا ایزدی دوم آبان‌ماه ۱۴۰۳ در حاشیه سفر به شهرستان ماهشهر در گفت‌وگویی اظهار کرد: به همراه همکاران‌مان بازدید میدانی بسیار خوبی از خورهای بندر ماهشهر انجام دادیم و در جلسه برگزار شده، عرصه و حریم این خوریات مصوب شد و تا ۱۰ روز آینده به استانداری خوزستان و ادارات مربوط ابلاغ می‌شود.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی با اشاره به این‌که متأسفانه در دهه‌های گذشته به عرصه و حریم خورهای شهرستان تجاوز شده بود، افزود: از فرماندار بندر ماهشهر بابت همکاری بسیار اثرگذارشان در راستای تعیین عرصه و حریم خوریات تشکر می‌کنیم.

او گفت: خورهای بندرماهشهر بسیار خاص و منحصربه‌فرد هستند و باید در مقابل تجاوز به حریم این اثر طبیعی ارزشمند ایستادگی و این اثر ارزشمند را برای نسل‌های بعد حفظ کنیم.

ایزدی خاطرنشان کرد: بازدید از آثار صنعتی دوران دفاع‌مقدس، سوله تابوت‌سازی شهدای جنگ، ریل چوبی قطار بندر، طرح گردشگری مانی و بابا، سیلوهای بندر و بسیاری موارد دیگر، ظرفیت ثبت به عنوان یک اثر را دارا هستند که امیدواریم پرونده‌های آن به زودی آماده و به شورای ثبت آثار ارسال شوند.

در ادامه، سارا عبادی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ماهشهر و مدیر پایگاه منظر فرهنگی خلیج‌فارس نیز درخصوص حضور مدیرکل ثبت آثار وزارت میراث‌فرهنگی در بندر ماهشهر بیان کرد: از وزیر میراث‌فرهنگی و آقای ایزدی بابت دلسوزی و حضور در بندر ماهشهر تشکر می‌کنم و امیدواریم باتوجه به اهمیت اقتصادی و صنعتی بندر ماهشهر، آثار تاریخی، طبیعی، فرهنگی، دفاع‌مقدس و صنعتی بندرماهشهر فراموش نشوند.

او افزود: ثبت عرصه و حریم خوریات با توجه به سرمایه‌گذاری‌ها و پیشروی‌های خارج از قانون در منطقه می‌تواند تضمینی برای حفظ خورها و سلامت مردم باشد.

خور شاخه‌هایی از دریا به خشکی است که خورهای بندرماهشهر یکی از زیباترین خورهایی هستند که اهمیت استراتژیک بندری و نظامی دارد. این خورها در سال ۱۳۹۸ به عنوان اثر طبیعی ثبت‌ملی شد اما درخصوص عرصه و حریم این خورها حواشی بسیاری مطرح شده بود.

ابلاغ عرصه و حریم خوریات ماهشهر طی ۱۰ روز آینده

ابلاغ عرصه و حریم خوریات ماهشهر طی ۱۰ روز آینده

ابلاغ عرصه و حریم خوریات ماهشهر طی ۱۰ روز آینده

انتهای پیام/

کد خبر 1403080400187
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha