مینا قربانی، مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه بازرگانی در یادداشتی نوشت: تولید یا ساخت Manufacturing به کاربرد ماشینآلات، ابزار، فرایندهای شیمیایی و زیستی و نیروی انسانی برای ساخت فراوردههایی برای کاربرد یا فروش میگویند. این اصطلاح دامنه گستردهای از صنایعدستی تا فناوریهای پیشرفته را دربرگیرد در این مسیر ما با مهندسی ساخت و تولید مواجه میشویم که این فرآیندهای ساخت شامل گامهایی است که از راه آن مواد خام به یک فراورده پایانی دگرگون میشوند.
موضوع مورد بحث حاضر توسعه محصول جدید است بسیاری از کارآفرینان در مرحله ایدهپردازی دچار مشکل میشوند. با توجه به وجود کالاهای موجود دربازار و مقوله کشش تقاضا در بازار پرواضح است که محصول کاملاً جدید باید خلاقانه باشد اما بهتر است که بدانیم ایدههای تکرار محصول است که در حال حاضر موجود است و عرضه شده است یک ایده کم ریسک و خطر است اما در فرآیند توسعه محصول که هدف توسعه بازارعمدتا یک ایده وجود دارد و فعلاً هنوز نمیدانید بازار این محصول چگونه است؟
طبیعتاً این حالت دوم، بازار محور است و تلاشی است برای توسعه محصول جدید در این رابطه ابزاری مفیدی در مدلهای موجود است. اعتبارسنجی محصول تضمین میکند که شما محصولی را ایجاد میکنید که مردم برای آن هزینه میکنند و باعث میشود که وقت، پول و تلاش خود را برای ایدهای که از آنها فروشی حاصل نمیشود، تلف نکنید.
اعتبارسنجی محصول تضمین میکند مردم برای محصولی که قصد دارید آن را ایجاد کنید، هزینه میکنند در مرحله ساخت نمونه اولیه شناخت و تهیه اجزا یا مواد مختلفی را که برای ساخت محصول نیاز دارید، گام نخست اجرایی ایده بعد از تحقیقات است.
میدانیم هدف از مرحله نمونهسازی در طول تولید محصول ایجاد، یک محصول نهایی است که بهعنوان نمونه برای تولید انبوه از آن استفاده شود. در اینجا یک فاصله بزرگ ایده تا اجرا میبایست با توسعه محصول پر شود چنانچه هدف از توسعه محصول و خلاقیت و نوآوری در حوزه صنایعدستی و بومی از همان نخست گامها طراحی فرم و تعیین مواد اولیه میبایست گامهای حساب شدهای تعریف باشد و آن توسعه معقول محصول با توجه به محور منفعت حاصل از هزینه است.
توسعه محصول درگام تحقیقات محصول شامل ارکان مختلف و در بعد نوآوری و خلاقیت تامین منابع مواد اولیه تولید است. چنانچه پیشتر بحث شد یکی از تلاشهایی لازم توسعه محصول شامل تولید برای جایگزنی ترکیب، تطبیق، اصلاح، تغییرکاربری، محدود کردن و بازطراحی است که ما امروزه در صنایعدستی با واژهایی به نام صنایعدستی تلفیقی مواجه میشویم. در صنایعدستی تلفیقی سعی بر آن شده تا با تغییر و ترکیب در طراحی یا مواد اولیه محصول به محصولی با ویژگیهای باز طراحی به منظور توسعه محصول و معرفی کالایی نوآورانه با تغییر در محصول فعلی از ابعاد چندگانه محصول برسند.
تحقیق برای تولید محصول جدید در این زمان وارد مرحلهایی حساس میشود. در برخی موارد مشاهده میشود تولید کننده تلاشی در راستای خلق ایده و محصول با استفاده از ترکیب چند محصول میکند که نشاندهنده پرشی ناگهانی از ایده تا اجراست که موجبات رسیدن به غایت که همان فروش هست نمیشود و اگر میشود غالبا باشکستی در هدف تعیین شده در فروش مواجه میشود که موجب میشود، دلسرد از بازار یا خارج و یا ایده به دست فراموشی سپرده میشود. در بسیاری از این موارد با بررسی بیشتر مواجه با حلقه مفقود شدهایی بهنام تحقیقات بر میخوریم، زمانی که ایدهای خلق میشود قطعا به ابزار و فنونی نیازمند است که آن فنون شامل طراحی کاربری میشود تا همخوانی مواد اولیه و همنشینی طراحی و رنگ در آن دیده شود.
در همخوانی مواداولیه تولید که بهعنوان یک رکن اساسی مطرح و قابل توجه در مرحله تولید که موضوع بحث بخصوص در تولید صنایعدستی تلفیقی یا ترکیبی است در تولید این مصنوعات به جهت تکنیک تولید که فرآیندی دربهعنوان توسعه محصول با روش ترکیب و تلفیق مواجه هستیم، علاوه برتوجه به اهمیت نوآوری میبایست به ارکان اصلی تولید همچون همنشینی بافت و ماهیت مواد اولیه و بخصوص عمر مفید همخوان توجه کرد.
در برخی موارد دیده میشود محصولات در طراحی به شکل عجیبی در ترکیب طرحها مواجه میشوند بدون توجه به تحقیقات و این مهم که که هر کالایی دارای ویژگیهای منحصر بفرد است، چگونه است؟ ایدهای در بازطراحی موفق میشود و در برخی ایدهها با اقبال عمومی مواجه نمیشود، زمانی که تولیدکننده کیف دستی زنانه با استفاده از مواد اولیه و طرحهای برگرفته از طراحی سایر محصولات نیازبه تحقیقات درحوزه باز طراحی در کاربری است.
تحقیقات در بعد تولید از ایده تا اجرا مطرح است که چگونه است آیا به پله آخر خواهیم رسید؟ بهطورمثال در تولیدات ترکیبی تلفیقی تولیدی محولی ترکیبی با استفاده از چوب با عمر مفید حداقل 100تا5000 در کنار حصیری با طول عمر کوتاهتر از 100سال و یا ترکیب سفال و تکیههای گلیم تحقیقات لازم و ضروری از دید هزینه منفعت شده است؟ اگر طراحی ظروفی با کاربری و مصرفی خانگی تولید میشود لزوم خرج کارهای فراوان و نقش و نگاریهای بیشتر علاوه بر افزایش قیمت کالای تمام شده، سختی کاربری روزمره ایجاد میکند. آیا در فرآیند نو آوری در تولید فقط به فکر تولیدی بدیع هستیم یا به منفعت مشتری در خرید محصولاتمان هم میاندیشیم؟ کالای ما در صورت گذشت زمان بازهم ماندگار و ارزشمندی خود را حفظ میکند؟
توجه به این مهم که داشتن ایده بدون تحقیقات چه در مرحله طراحی و تولید و چه کاریری و فروش میتواند به شکست منجر شود توجه کردن به مواد اولیه در گام برنامهریزی، تعیین و انتخاب مواد اولیه و طراحی هرچند به خوبی در ادبیات تولید و فروش جا نیافتاده است، اما میتواند حرکتی هوشمندانه دانست امروزه با وجود تنوع محصولات ضروری است که نگاهی عمیقتر به دانش تولید و بازار و فروش داشته باشیم. صرفا داشتن ایدهایی برای توسعه محصول نمیتواند بدون توجه به ابعاد و ارکان اشاره شده منجر به تولید محصولی و نوآفرینی و خلق محصول ترکیبی شود.
انتهای پیام/
نظر شما