بهگزارش میراث آریا، پژوهشگران پروژه Endurance۲۲ اسکنهای سهبعدی با جزئیات دقیق از Endurance، کشتی سر ارنست شَکِلْتُن در سفر اکتشافی ترانس-آنتراکتیک ۱۹۱۷-۱۹۱۴ را رونمایی کردند.
هدف از این سفر، اولین عبور زمینی از قاره جنوبگان بود، از دریای وِدل در یک سو به دریای راس در سوی دیگر و از طریق قطب جنوب.
کشتیEndurance در دسامبر ۱۹۱۴ از جزیره ساوث جورجیا حرکت کرد، اما چند هفته پس از آغاز سفر، در یخهای فشرده دریای وِدل گرفتار شد و کاملاً به دام افتاد.
پس از ۱۰ ماه شناور ماندن، فشار یخها بدنه کشتی را خرد کرد و شَکِلْتُن و خدمهاش ناچار به ترک کشتی و برپایی اردوگاههای موقت روی یخ شدند، جایی که شاهد غرق شدن کشتی بودند. خدمه سرانجام به جزیره بدونسکنه الفانت، واقع در ۲۴۵ کیلومتری شمالشرقی نوک شبهجزیره جنوبگان، رسیدند.
شَکِلْتُن و پنج تن از همراهانش سپس سفری ۱۳۰۰ کیلومتری (۸۰۰ مایلی) را با قایق کوچک به سوی ساوث جورجیا انجام دادند. چهار ماه و نیم بعد، در ۳۰ اوت ۱۹۱۶، یدککش یِلچو با شَکِلْتُن سوار بر آن، خدمه باقیمانده را نجات داد.
پژوهشی مشترک توسط شرکتهای Voyis، Sonardyne International Ltd، EIVA a/s، DECAR، Deep Ocean Search، و SEARCH Inc. انجام شد که در طی آن، تیم ۲۵ هزار تصویر با وضوحبالا تهیه کرد. این تصاویر به کمک فناوری یادگیری ماشینی با رنگ واقعی پردازش شدند تا در اسکن سهبعدی، رنگهای طبیعی کشتی غرقشده به نمایش درآید.
منسون باند، مدیر اکتشافات پروژه Endurance۲۲، گفت: حفاظت از کشتی شگفتانگیز است. همچنان میتوان به نردههای جلوی کشتی تکیه داد و از پنجرههای گرد به داخل کابین تاریک و مرموزی که شَکِلْتُن در آن میخوابید، نگاه کرد.
بررسی تصاویر نشان میدهد که نام کشتی، ENDURANCE، همچنان به وضوح قابل مشاهده است. همچنین چندین اثر مانند اسلحهی آتشزا (فلرگان) متعلق به فرانک هرلی که به افتخار کشتی هنگام غرق شدن شلیک کرده بود، و یک لنگه چکمه که احتمالاً به دستیار شَکِلْتُن، فرانک وایلد، تعلق داشته، به خوبی حفظ شدهاند.
انتهای پیام/
نظر شما