قنات جهانی بلده فردوس میزبان ۳۵۰ میهمان رویداد ملی خانه‌های بوم‌گردی ایران

مدیر پایگاه جهانی قنات بلده فردوس گفت: در جریان برگزاری چهارمین رویداد ملی تجربی و آموزشی خانه‌های بوم‌گردی ایران به میزبانی شهرستان فردوس خراسان جنوبی، ۳۵۰ میهمان این رویداد از قنات جهانی بلده بازدید کردند.

به‌گزارش میراث‌آریا، اقدس کرم‌پور روز دوشنبه ۷  آبان‌ماه ۱۴۰۳ بیان کرد: قنات جهانی بلده فردوس شامل ۱۵ رشته کاریز فعال و ۴ دهنه چشمه است که سال ۱۳۹۵ در یونسکو به ثبت رسیده است.

مدیر پایگاه جهانی قنات بلده فردوس، با بیان اینکه از مهم‌ترین ویژگی‌های این میراث طبیعی تشکیل شاهجوی طویل بلده است، تصریح کرد: فعالیت آسیاب‌های ۱۲گانه و ۶ حمام تاریخی از دیگر ویژگی‌های این قنات جهانی است.

او با اشاره به طرح قنات‌نوردی، ادامه داد: فاز اول این پروژه در کاریز گرم در قالب پایاب و دسترس پایاب بهره‌برداری شده است و فاز دوم آن نیازمند تکمیل طرح و اجرای مسیر خروج است.

کرم‌پور با بیان اینکه اگر اعتبارات خوبی برای پروژه جذب و تخصیص یابد سلول‌های خورشیدی را برای روشنایی فضای داخلی اجرا می‌کنیم، گفت: ایجاد توربین‌های آبی برای تولید برق را در نظر داریم.

مدیر پایگاه جهانی قنات بلده فردوس گفت: مدیران خانه‌های بومگردی، راهنمایان و لیدرهای گردشگری و آژانس‌های منتخب که به عنوان نماینده استان خود در این بازدید حضور داشته‌اند از قنات جهانی بلده و طرح قنات‌نوردی استقبال چشم‌گیری داشتند و به گفته خودشان در معرفی آن گام مؤثری بر می‌دارند.

در اولین روز این همایش ملی نیز میهمانان، از جاذبه‌های تاریخی شهرستان فردوس شامل بافت تاریخی محله سردشت، مدرسه تاریخی علیاء بازدید کردند و همچنین در جریان بازدید از امامزادگان فردوس، با حضور در موزه مردم‌شناسی با آداب و رسوم بومی شهرستان آشنا شدند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403080700420
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha