نفیسه عروجی مدیرعامل انجمن ارزش آفرینان و عضو حقوقی شورای جهانی صنایعدستی در گفتوگو با خبرنگار میراثآریا بیان کرد: در آخرین سفری که حدود یک ماه قبل به حوزه اوراسیا داشتیم موفق به اخذ عضویت حقوقی شورای جهانی صنایعدستی شدیم و این اتفاق که برای نخستین بار برای بخش خصوصی بهعنوان یک نهاد ملی صورت گرفته، حائز اهمیت است.
او با اشاره به عضویت وزات میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در شورای جهانی صنایعدستی که در گذشته انجام شده است، افزود: این دومین عضویت ایران در شورای جهانی صنایعدستی است، قبلا وزارتخانه بهعنوان نهاد دولتی عضو شورا بود و زیرساخت لازم را برای عضویت بخش خصوصی فراهم کرد.
ظرفیتی برای شبکهسازی، فعال کردن انجمنها و بنگاههای پایدار صنایع دستی
عروجی درباره تفاوت کارکردهای این دو عضویت بیان کرد: ورود دولت به بخش بینالملل راحت است، اما دولت برای ورود به مسائل اقتصادی و فعالیتهای مربوط به تجاریسازی محدودیت دارد.
عضو اتاق بازرگانی اصفهان و هیات رئیسه انجمن صادرکنندگان صنایعدستی، تصریح کرد: اتاق بازرگانی به عنوان بزرگترین تشکل اقتصادی با رویکرد شبکهسازی و تسهیل در تجارت بینالملل اقدام به تاسیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایعدستی کرد تا این انجمن بهعنوان بخشی از اتاق و نهاد خصوصی برای شبکهسازی و ایجاد زیرساختهای لازم کنار فعالان و هنرمندان صنایعدستی قرار گیرد.
نیازسنجی و تولید محصولات متناسب با نیاز هر کشور
او به ظرفیت اتاق بازرگانی برای شبکهسازی و فعال کردن انجمنهای صنایعدستی در استانهای سراسر کشور اشاره کرد و افزود: هدفگذاریمان این است با محوریت اتاق بازرگانی اصفهان که حامی صنایعدستی است، صنایعدستی اقصی نقاط ایران را تجاریسازی و محصولاتی متناسب با نیاز هر کشور را تولید کنیم و به بنگاههای پایدار برسیم.
عروجی با اشاره به فعال کردن اولین هاب صنایعدستی در اوراسیا، ادامه داد: عضویت حقوقی فرصتی را برای گفتوگوی رو در رو و طرح مطالبه با رایزنها و کنسولگریها بهعنوان یک نهاد ایجاد کرد تا بخش اقتصادی و خصوصی با سرمایه خودش وارد حوزه صنایعدستی شود.
او به اشتراکات و پیوستگی فرهنگی ایران با کشورهای اوراسیا اشاره کرد و افزود: المانها و نمادهای کشورهای قزاقستان و تاجیکستان براساس مطالعات جامعهشناسی رایزن فرهنگی شناسایی شدهاند که محصولاتی مطابق با نیاز و قدرت خرید این کشورها و با برند فرد تولید شود.
مدیرعامل و موسس مرکز شتاب ارزش آفرینان با بیان اینکه با توجه به موقعیت جغرافیایی و زیرساختهای دولت در قزاقستان این کشور بهعنوان هاب اوراسیا انتخاب شده است، تصریح کرد: مذاکرات و توافقات اولیه انجام شده است که برای منطقه اوراسیا یک نمایشگاه و فروشگاه دائمی در قزاقستان برپا شود. برای شناسایی و ورود به بازارهای اوراسیا نیز محصولات را از طریق قزاقستان وارد میکنیم.
عروجی در ارتباط با حوزه اروپا، امریکا و کانادا و استرالیا نیز به انجام برخی مذاکرات و رایزنیها اشاره و بیان کرد: ما باید بدانیم مردم هر کشور تا چه میزان قدرت خرید دارند که بدون فکر کردن یک محصول را خریداری کنند. مثلا در کشورهای اروراسیا تا ۲۰-۳۰ دلار بدون فکر خرید میکنند، ۵۰ دلار کمی فکر میکنند و محصول بین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار را هر کسی نمیخرد. توجه به بهای محصولات تمام شده و مطالعه روی المانها، رنگها، سلیقه را در مطالعاتمان مد نظر قرار دادهایم و ده کشور را از لحاظ خرید و ارتباطات فرهنگیسیاسی در اولویت قرار دادیم .
تجلیل از کارآفرینان صنایعدستی در کنار هنرمندان
او با بیان اینکه با معاونت صنایعدستی دو اتفاق مهم را رقم زدهایم، ادامه داد: پیشنهاد دادیم هر ساله ۲۰ خرداد در کنار تجلیل از هنرمندان صنایعدستی از کارآفرینان صنایعخلاق نیز تقدیر شود. مصوبه اولین آیین تجلیل از کارآفرینان در اتاق بازرگانی گرفته شده است و در حال نگارش آییننامه هستیم.
مدیرعامل و موسس مرکز شتاب ارزش آفرینان با اشاره به اهمیت ورود ادبیات کارآفرینی در حوزه صنایع دستی تصریح کرد: ما زنجیره ارزشمان را درست تعریف نکردهایم، هر کاری انجام شده بر اساس سلیقه بوده نه اصول و نیاز بازار که این رویکرد باید اصلاح شود.
عروجی ادامه داد: همچنین معاونت صنایعدستی بسترسازی کرد که با همکاری و مطالعه انجمن ارزشآفرینان پایدار جهاننما دو رشته مدیریت کسبوکار صنایعدستی و بازرگانی صنایعدستی با همکاری مرکز آموزشی علمی کاربردی ایران سپهر تدوین و وارد دانشگاههای علمی و کاربردی شود.
او در پایان با تاکید بر اینکه اتصال دولت و بخش خصوصی باید از جنس تسهیلگری باشد نه مداخله گری، افزود: اگر این رویکرد در تمام بخشها اتفاق بیفتد قطعا در تمام وجوه، اقتصاد کشور میتواند در مسیر پایداری حرکت کند و این اتفاق که برای صنایعدستی ایران برای اولین بار رخ داد نتیجه چنین رویکردی در دولت بوده است.
انتهای پیام/
نظر شما