هوش مصنوعی در گردشگری

هوش مصنوعی به سرعت در حال تحول صنعت گردشگری است و با به‌کارگیری فناوری‌های نوین، تجربه سفر را از مرحله برنامه‌ریزی تا رسیدن به مقصد بهبود می‌بخشد.

هانی رستگاران، پژوهشگر میراث فرهنگی و ثبت میراث ملی در یادداشتی نوشت: هوش مصنوعی از زمان اختراع خود در بسیاری از صنایع پیشرفت‌هایی داشته است. صنعت گردشگری که همواره در حال تغییر است نیز از هوش مصنوعی برای تحول در نحوه عملکرد خود بهره می‌برد. درنتیجه، امروزه شرکت‌های گردشگری به‌شدت از ابزارها و راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای فرآیندهای مختلف از برنامه‌ریزی سفر تا رسیدن به مقصد استفاده می‌کنند.

به‌این‌ترتیب، هوش مصنوعی در صنعت گردشگری به‌طور قابل‌توجهی نحوه تعامل شرکت‌ها با مشتریان خود را تغییر می‌دهد.

این امر عمدتاً به دلیل شخصی‌سازی تجربیاتی است که چنین پیشرفت‌های فنّاورانه ارائه می‌دهند. بخشی از وظایف روزانه یا بهینه‌سازی فرآیندها می‌شود و تحولی را فراهم می‌کند که نه‌تنها برنامه‌ریزی سفر را ساده‌تر می‌کند بلکه بینش‌های عمیق‌تری از ترجیحات مشتریان ارائه می‌دهد.

در این یادداشت به توضیح و تشریح چگونگی بهره‌گیری از هوش مصنوعی در صنعت پرسود گردشگری، با استفاده از نمونه‌های کاربردی که این حوزه را متحول کرده است، می‌پردازیم. همچنین پیشرفت‌های هوش مصنوعی را که شرکت‌های گردشگری باید برای حفظ رقابت در صنعت از آن آگاه باشند، موردبررسی قرار خواهیم داد.

هوش مصنوعی چیست؟ هوش مصنوعی یا AI، شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که در آن ماشین‌ها و کامپیوترها شبیه‌سازی هوش انسانی را انجام می‌دهند. در هوش مصنوعی، ماشین‌ها به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شوند که مانند انسان‌ها فکر کنند و وظایفی را انجام دهند که تنها انسان‌ها قادر به انجام آن‌ها هستند. علاوه بر این، از قابلیت‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری انسان‌ها بهره می‌برد.

هوش مصنوعی تنها یک فناوری نیست بلکه مجموعه‌ای از فناوری‌های در حال تکامل سریع مانند یادگیری عمیق، یادگیری ماشین و سیستم‌های خبره است. به‌عنوان‌مثال، سیستم‌های هوش مصنوعی مانند خودروهای خودران و ربات‌های کاوشگر فضا از تجربه یاد می‌گیرند. امروزه تحقیقات مستمری در مورد کاربرد فناوری‌های پیشرفته‌تر هوش مصنوعی مانند شبکه‌های مولد تخاصمی و هوش مصنوعی لبه در صنایع مختلف در حال انجام است.

نقش هوش مصنوعی در گردشگری به‌طور فزاینده‌ای حائز اهمیت شده است و همه‌چیز را از برنامه‌ریزی سفر تا تجربه مشتری در مقصد متحول کرده است. با شبیه‌سازی هوش انسانی، AI راه‌حل‌های نوآورانه‌ای ارائه می‌دهد که کارایی عملیاتی را افزایش می‌دهد و تجربه مسافر را غنی می‌سازد و اهمیت پذیرش این فناوری‌ها در صنعت گردشگری را برجسته و قابل‌توجه می‌کند.

اما چگونه هوش مصنوعی صنعت گردشگری را تغییر می‌دهد؟ در حال حاضر، هوش مصنوعی در بسیاری از حوزه‌های صنعت گردشگری و توریسم به کار گرفته‌شده است وزندگی را برای مسافران در سراسر جهان آسان‌تر کرده است. به‌عنوان‌مثال، امروزه برخی از اشکال پرکاربرد هوش مصنوعی در فرودگاه‌ها مانند سیستم‌های تشخیص چهره و دستگاه‌های اسکن امنیتی فرودگاه وجود دارد.

در ادامه کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری با استفاده از مثال‌های واقعی را تشریح خواهیم کرد.

ادغام هوش مصنوعی در گردشگری نه‌تنها نحوه تعامل اپراتورهای تور با مشتریان خود را متحول کرده است بلکه نحوه شخصی‌سازی پیشنهادها و خدمات را نیز تغییر داده است. دستیاران مجازی و چت‌بات‌ها نمونه‌های بارزی از چگونگی تسهیل فرآیندهای رزرو کارآمدتر و شخصی‌تر توسط هوش مصنوعی هستند که به مسافران گزینه‌هایی ارائه می‌دهند که بهترین تطابق را با نیازها و خواست آن‌ها دارند.

تجزیه‌وتحلیل داده‌ها برای شناسایی بینش‌های ارزشمند در صنعت گردشگری، به ما نشان می‌دهد هر ثانیه حجم عظیمی از دیتاها در این حوزه تولید می‌شود. این داده‌ها می‌توانند جواهرات پنهانی برای شرکت‌های گردشگری باشند، اگر بتوانند آن‌ها را به‌طور مؤثر تفسیر کرده و تشخیص دهند که چه چیزی برای مشتریان به‌خوبی کارکرده است. شرکت‌های گردشگری از هوش مصنوعی برای مرتب‌سازی سریع و دقیق این مجموعه‌های بزرگ داده استفاده می‌کنند که در غیر این صورت به یک وظیفه دلهره‌آور برای انسان‌ها تبدیل می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، استفاده از هوش مصنوعی در هتل Dorchester Collection را در نظر بگیرید که برای نتیجه‌گیری از مجموعه داده‌های مشتریان خود استفاده می‌کند.

تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در هتل Dorchester Collection با استفاده از پلتفرم هوش مصنوعی خود به نام Metis، نظرسنجی‌های بازخورد مشتریان، بررسی‌های مشتریان و نظرسنجی‌های آنلاین را پردازش و تحلیل کرده است تا عملکرد کلی خود را تعیین کند. آن‌ها از طریق چنین تحلیلی، فقدان وفاداری به هتل‌های خود را پیداکرده‌اند. کسب‌وکارها با شناسایی چنین روندهایی در مشتریان، فرصت پیدا می‌کنند تا راه‌حل‌های بهتری را که نیازهای مشتریان را برآورده می‌کند، طراحی کنند.

تحلیل احساسات از طریق شبکه‌های اجتماعی، همیشه به شما گوش می‌دهند. خطوط هوایی و هتل‌ها از این فناوری همراه باهوش مصنوعی برای شناسایی احساسات مسافران از طریق شبکه‌های اجتماعی و چگونگی ارتباط آن با سفر مسافر استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، اگر مشتری در شبکه‌های اجتماعی درباره تأخیر یک پرواز خاص ابراز نارضایتی کند، یک ابزار شنیداری آن را تحلیل کرده و در زمان واقعی با مشتری تعامل می‌کند. PaxPulse از Mindtree از این تحلیل احساسات برای ارائه تجربه بهتر به مشتریان به شرکای سفر خود بهره می‌برد.

با توجه به اینکه همه‌گیری کووید-۱۹ به‌طور چشم‌گیری به صنعت گردشگری ضربه زده است، کارشناسان به دنبال مکانیزم‌های بدون تماس پیشرفته‌تری برای فرآیندهای ورود و خروج و کمک به مسافران در پاسخ به سؤالات عمومی هستند؛ بنابراین، خدمات خودکار می‌تواند در دوران پس از همه‌گیری به یک هنجار تبدیل شود. دستیارهای صوتی در حال حاضر به‌شدت در اتاق‌های مهمان، کشتی‌ها و امنیت فرودگاه‌ها استفاده می‌شوند. با توجه به وضعیت موجود، صنعت می‌تواند انتظار افزایش استفاده از ربات‌ها و دستیارهای صوتی را داشته باشد.

از دیگر پیشرفت‌های مهمی که هوش مصنوعی در صنعت گردشگری به ارمغان آورده است و کار را برای علاقه‌مندان به سفر، سهل کرده، توانایی شخصی‌سازی فوق‌العاده برنامه‌ریزی سفر است. مهم است که توجه داشته باشیم که هوش مصنوعی قابلیت تحلیل هم‌زمان حجم زیادی از داده‌ها، رفتارها و ترجیحات انواع مختلف مسافران و همچنین جمع‌آوری تاریخچه سفر هر یک از آن‌ها را دارد.

به‌این‌ترتیب، یک فرد می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی برنامه‌ریزی سفری انجام دهد که شامل بهترین گزینه‌های سفر بر اساس ترجیحات آن‌ها یا توصیه‌هایی برای شهرهایی با ترافیک گردشگری کم باشد که تجربیات منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند که با علایق مشتری مطابقت دارد.

این سطح از شخصی‌سازی اطمینان می‌دهد که هر فرد دقیقاً آنچه را که به دنبال آن است دریافت می‌کند و سفر او را بسیار لذت‌بخش‌تر و بدون دردسر می‌سازد.

در پایان باید گفت، صنعت گردشگری و توریسم شاهد افزایش کاربردهای هوش مصنوعی در هر طیفی بوده است. در این یادداشت تنها برخی از کاربردهای محبوب هوش مصنوعی و نحوه عملکرد آن‌ها را مورد تحلیل و بررسی قراردادیم. همان‌طور که مطرح شد، چه از طریق هوا و چه از طریق دریا، راه‌های بالقوه‌ای وجود دارد که مسافران و شرکت‌های گردشگری می‌توانند از هوش مصنوعی برای کارآمد و روان‌تر کردن سفر استفاده کنند و درعین‌حال رضایت مشتری را در سطح بالاتری حفظ کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403081400888
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha