فائق توحیدی باستان شناس و پژوهشگر که در نخستین مراسم نکوداشت مفاخر میراث فرهنگی ایران از او تجلیل شد، در گفت وگو با میراث آریا با اشاره به برپایی سومین دوره از جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی گفت: خوشبختانه این جشنواره نقش مهمی در آگاهی دهی به مردم داشته است و جلب حمایت آنان برای توجه به میراث فرهنگی نیازمند همت و شفافیت دستگاه های متولی است. آموزش و آگاهی دادن به مردم از جمله ارزشهای مادی و معنوی است.
وی ادامه داد: در این میان نقش رسانهها بسیار مهم است. آنها با معرفی و آشنایی مخاطبان با ظرفیتهای میراث فرهنگی در حوزه های عمومی و تخصصی می توانند با گروه های مختلف مردمی ارتباط برقرار کنند و به آنها شیوه های مختلف پاسداری از فرهنگ خویش را بیاموزند. در حقیقت اولویت توجه دادن مردم به میراث را میتوان با اعمال برنامههای مرتبط با هر یک از موضوعات رسانهای اعم از فیلمها، تبلیغات، تصاویر، مکتوب صوت و… محقق کرد و عموم جامعه را با امکانات وزارت میراث فرهنگی آشنا ساخت.
توحیدی تاکید کرد: در مرحله بعد راه اندازی بازارچهها و نمایشگاه تولیدات بومی صنایع دستی و تولیدات کلیه مشاغل مرتبط با میراث فرهنگی ویژه جغرافیای خاص مناطق میتواند پاسخگوی بخشی از نیازهای آشناسازی مردم و جلب حمایت آنها از میراث فرهنگی باشد.اگر بتوانیم طوری برنامهریزی کنیم که در ابتدا جشنوارههای تخصصی برگزار شوند و در کنار آن مشارکت عمومی کلیه استانها را داشته باشیم بهتر خواهد بود. اینگونه میتوان گفت یک موضوع تخصصی به صورت مردمی نیز برگزار شده است. باین وسیله هر دو مفهوم را میتوانیم داشته باشیم و هیچ منافاتی با هم نداشته باشند. بطور کلی هدف میتواند معرفی یک استان در این نوع جشنوارهها و شرکت فعال سایر استانها با تولیدات برگزیده یا کشوری کردن آن نیز باشد.
انتهای پیام/
نظر شما