فرشید فیروزان کارشناس گردشگری ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کرمان در یادداشتی نوشت: از آنجایی که اوقات فراغت ارتباط مستقیم در جهت ایجاد فرصت و انگیزه برای برنامهریزی سفر و رونق گردشگری و کسب و کارهای مربوط به آن دارد، یکی از راهکارهای که میتواند بر این مبنا در جهت توسعه گردشگری داخلی و همچنین رونق اقتصادی گردشگری موثر باشد تعریف تعطیلات دو روزه پایان هفته است.
در واقع بدین گونه فراغت و فرصت بیشتری برای سفر افراد جامعه ایجاد میشود، موضوع تعطیلات پایان هفته بحث جدیدی نیست اما چیزی که آن را در این مقطع زمانی با اهمیت میکند بحرانی است که در حال حاضر گریبان صنعت گردشگری کشور را گرفته و باعث ضررهای اقتصادی زیادی برای این بخش شده است.
این تعطیلات میتواند، جانی دوباره به صنعت گردشگری ببخشد، البته فقط با تعطیلات پایان هفته نمیتوان انتظار زیادی در توسعه گردشگری داخلی و جبران ضررهای اقتصادی وارده به بخش گردشگری را داشت، بلکه موثر بودن این تعطیلات برنامهریزی و همکاری همه ذینفعان بخش گردشگری از جمله بخش دولتی و خصوصی را میطلبد.
ایجاد انگیزه برای سفر مردم در تعطیلات پایان هفته بسیار ضروری است، چنان باید برنامه ریزی کرد که تعطیلات پایان هفته تبدیل به جشن سفر هفتگی با اتفاقات و امتیازات ویژهایی که فقط در همین ایام به وقوع میپیوندد تبدیل شود.
با تدابیری از جمله نیم بهاشدن و حتی تخفیفات بیشتر توسط کلیه بخشهای مختلف گردشگری مانند شرکتهای هواپیمایی، هتلها، واحدهای اقامتی و پذیرایی، واحدهای بومگردی و دیگر کسب و کارهای مرتبط به طور مستقیم و غیر مستقیم با گردشگری و همچنین قرعه کشی و اهدای جوایز به افرادی که صرفا در ایام تعطیلات دو روزه از خدمات گردشگری استفاده کردهاند و تدابیر خلاقانه دیگری از اینگونه جهت ایجاد انگیزه برای استقبال از سفر در این ایام میتواند موثر باشد.
بازاریابی و تبلیغات موثر برای معرفی مقاصد گردشگری و خدماتی که دارای تخفیفات و تسهیلات ویژه در این ایام هستند و همچین فرهنگسازی جهت تشویق عموم به سفر در تعطیلات آخر هفته و استفاده از خدمات گردشگری مانند واحدهای اقامتی و تورهای گردشگری ضروری است.
توسعه گردشگری روستایی وکشاورزی، ایجاد انگیزه سفر به روستاها و همچنین برگزاری رویدادهای مختلف و ایجاد بازارهای فروش صنایعدستی با تخفیفات ویژه در این دو روز راهکار دیگری برای ترغیب جامعه به سفر در این ایام است.
اگرچه این طرح با مخالفتهایی هم از جانب بخش خصوصی و هم بخش دولتی روبرو خواهد شد، چون بخش خصوص بدنبا ل کسب سود برای پوشش حتی بخش اندکی از ضررهای خود است و طبیعتاً با تخفیف پنجاه درصدی و بیشترموافقت نخواهد کرد، اما واقعیت این است جلب اعتماد مردم برای سفر و خصوصا استفاده از خدمات گردشگری به سادگی اتفاق نمی افتد .
مهم این است که مردم بدانند امکان سفر در همه ایام سال در آخر هفتهها و استفاده از خدمات گردشگری مانند واحدهای اقامتی و بومگردی وسایل حمل و نقل و دیگر خدمات گردشگری باتسهیلات و تخفیفاتی بسیار ویژه برایشان فراهم است.
باید بپذیریم یکی از راهکارهای رونق اقتصاد گردشگری خصوصا توسعه گردشگری داخلی تعطیلات دو روزه آخر هفته است، که باید تبدیل به جشن سفر در پایان هر هفته شده و این اتفاق بدون برنامهریزی و همکاری نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، دستگاههای دولتی و بخش خصوصی صورت نخواهد پذیرفت.
انتهای پیام/
نظر شما