علیاکبر پاک کارشناس ارشد تبلیغات و بازاریابی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در یادداشتی نوشت: بهترین راه معرفی محصول در بازارهای داخلی و خارجی ساخت یک برندسازی قوی و مشتریپسند است. برندسازی را میتوان فرآیند تشخیص نام، تصویر متمایز و منحصربهفرد از یک شرکت یا یک محصول و خدمت توسط مصرفکنندگان تعریف کرد. فرآیند برندسازی از طریق تبلیغات و کمپینهای مختلف با داشتن پیام و مضمونی ثابت انجام میشود.
اما در استان کهگیلویه و بویراحمد که سالهاست سایه محرومیتهای عمیق تاریخی بر سر استان سایه افکنده است و مردم آن علیرغم ظرفیتهای مختلف در حوزه آب، گاز، نفت، خاک، گردشگری، کشاورزی و گیاهان دارویی از چالشهای متعددی رنج میبرند، توسعه و رونق مشاغل خرد از جمله تولید باکیفیت و مشتریپسند صنایعدستی میتواند سهم اثرگذاری در تولید ناخالص داخلی، ایجاد اشتغال و صادرات و ارزآوری برای استان داشته باشد،
صنایعدستی کهگیلویه و بویراحمد که حاصل هنر دستهای مردان و زنان عشایر این استان است با برندسازی در این حوزه خصوصاً در بازارهای داخلی و خارجی علاوه بر ایجاد ارزشافزوده به رونق اشتغالزایی برای جوامع روستایی کمک میکند.
کهگیلویه و بویراحمد بهواسطه داشتن فرهنگ کهن و توانمندی هنرمندان، از صنایعدستی متنوع و ارزشمندی بهره میبرد که البته به دلیل اینکه به این حوزه تاکنون توجه نشده و برای تجاریسازی بخش عمده این محصولات سرمایهگذاری نشده است، همچنان صنایعدستی دیار چهارفصل ایرانزمین بهصورت سنتی تولیدشده و صادرات آن بسیار محدود است.
برندسازی صنایعدستی باعث افزایش جذابیت یک منطقه برای گردشگران میشود. برندهای قوی مانند محصولات دستساز باکیفیت و منحصربهفرد، توانایی جذب گردشگران رادارند و باعث افزایش تقاضا برای سفر به آن منطقه میشوند.
ایجاد یک برند قوی برای محصولات صنایعدستی کهگیلویه و بویراحمد ازجمله گلیم، جاجیم، گچمه بافی و ... میتواند باعث تمایز محصولات و افزایش رقابتپذیری در بازار شود.
استفاده از روشهای بازاریابی مناسب، مانند استفاده از رسانههای اجتماعی، وبسایتهای خلاقانه، نمایشگاهها و رویدادهای هنری، میتواند به افزایش آگاهی مردم از محصولات صنایعدستی کهگیلویه و بویراحمد کمک کند.
بیاعتنایی به برندسازی، ضعف در بازاریابی و بازارسازی برای صنایعدستی این استان موجب عدم موفقیت یکی از مرغوبترین صنایعدستی کشور در بازارهای جهانی شده است.
آنچه مسلم است در شرایطی که کشورهای مختلف جهان بر سر تولیدات صنعتی و کشاورزی رقابت میکنند، سرمایهگذاری برای صادرات محصولات منحصربهفردی چون صنایعدستی که متعلق و منحصر به کشوری خاص هست، میتواند فرصتی ارزشمند برای توسعه صادرات و ارزآوری باشد که بهرغم وجود ظرفیت بالای این بخش در کهگیلویه و بویراحمد متأسفانه همچنان سهم صادرات صنایعدستی این استان بهصورت چمدانی و بسیار اندک است.
بنا براین میتوان افزایش و بهبود درآمد، اشتغالزایی، مشارکت روستا، تثبیت جمعیت بهعنوان شاخصهای توسعه روستایی را از مهمترین دستاورد برندسازی محصولات صنایعدستی در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کنیم و امیدواریم با برنامهریزی مناسب دولت چهاردهم مشکلات این حلقه مفقوده صنایعدستی حل شود و بهزودی شاهد یک برندسازی قوی در حوزه تولیدات صنایعدستی کهگیلویه و بویراحمد باشیم.
انتهای پیام/
نظر شما