به گزارش میراث آریا، فاطمه داوری مدیر کل حفظ و احیاو بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی و دبیر شورای فنی معاونت میراث فرهنگی اعلام کرد: در مهرماه جاری پس از اطلاع از احداث فاز دو خط دو مترو شیراز در امتداد بلوار آزادی و صدور دستور رسمی توقف عملیات احداث خط ۲ مترو توسط معاونت میراثفرهنگی، روز شنبه ۲۴ آذر، گزارشهای ارزیابی فنی پروژه خط ۲ مترو شیراز در جلسه شورای فنی معاونت بررسی شد.
در این جلسه پس از بررسی گزارش مطالعات و تمهیدات انجام شده توسط شهرداری شیراز برای حذف اثرات ارتعاشی حین احداث تونلهای فاز دو خط ۲ مترو شیراز و گزارش ارزیابی و بازدید پژوهشگاه میراث فرهنگی؛ در شورا مصوب شد شهرداری شیراز با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی علاوه بر اعلام رسمی «تمهیدات پیشبینی شده در حین احداث و در دوره فعالیت خط مترو برای عدم ورود آسیبهای ارتعاشی و سایر عوامل آسیبرسان به آثار تاریخی همجوار»؛ به رعایت تمام ملاحظات فنی اعلامی میراثفرهنگی برای حفاظت از آثار تاریخی متعهد شود.
ضرورت انجام مطالعات فرهنگیتاریخی به ویژه مطالعات باستان شناسی و تمهیدات لازم برای حفاظت از آثار تاریخی موجود و شناسایی شده با هماهنگی معاونت میراث فرهنگی و پژوهشگاه میراث فرهنگی؛ مورد تاکید قرار گرفت و به مدیران شهرداری شیراز اعلام شد. و شهرداری مکلف شد نسبت به تهیه پیوست میراث فرهنگی در محدوده اجرای خط ۲ مترو و سایر خطوط ریلی شهر اقدام کند.
داوری گفت: با توجه به اهمیت نظارت فنی، علمی و اجرایی بر مراحل ساخت تونل مترو و ارزیابی تاثیرات فنی آن؛ در شورا مقرر شد با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، ناظر ذی صلاح در قالب عامل چهارم و ناظر فنی از بین مشاورین ذی صلاح در کنار پژوهشگاه میراث فرهنگی بر مراحل احداث خط، نظارت کرده و ارزیابی پروژه از منظر حفاظت از آثار و میراث فرهنگی انجام شود.
انتهای پیام/
نظر شما