راهکارهایی برای افزایش تعداد هتل‌ها/ ضرورت حمایت تمام قد از سرمایه‌گذاران

رئیس جامعه هتلداران کشور گفت: بیشترین مشکلات سرمایه‌گذاران در حوزه‌های خارج از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. همان‌طور که می‌دانید گردشگری با سازمان‌های مختلف مرتبط است و برخوردهای سلیقگی سازمان‌ها و نهادهای مختلف موانعی را بوجود می‌آورد. درهمین راستا ما باید از سرمایه‌گذاران حمایت کنیم.

میراث آریا: در برنامه هفتم توسعه، مواردی دیده می‌شود که یکی از آن‌ها مرتبط به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و در کنار بخش‌هایی مثل افزایش تعداد موزه‌ها، تعداد گردشگر، اثر ثبت شده در فهرست آثار جهانی، رشد سالانه اقتصاد صنایع دستی و فرش دستبافت و صنایع وابسته و... بخشی تحت عنوان توسعه تعداد هتل‌ها تا پایان این برنامه وجود دارد و این تعداد حدود ۵۰۰ هتل را شامل می‌شود. از سویی صنعت گردشگری نقش بسزایی در ایجاد اشتغال، ارزآوری و توسعه مناطق مختلف ایفا می‌کند و ایران ظرفیت بالایی برای توسعه صنعت گردشگری دارد. با این حال، صنعت هتلداری در ایران با چالش‌های جدی مواجه است که مانع از رشد و توسعه آن شده است.

افزایش هتل‌ها نیز باعث توسعه صنعت گردشگری شده و توسعه گردشگری نیز می‌تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال، افزایش درآمدهای ارزی و توسعه مناطق مختلف کشور ایفا کند. برای تحقق این هدف، نیازمند یک برنامه جامع و بلندمدت بوده که با مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی به اجرا گذاشته شود.

در این گزارش برخی نکاتی که در توسعه تعداد هتل‌ها در کشور مؤثرند را بررسی کرده و به موانع موجود در این زمینه پرداخته و در پایان راهکارهایی برای توسعه هتل‌ها ارائه دادیم.

چه موانعی برای توسعه هتل‌ها داریم؟

زمانیکه می‌خواهیم درباره توسعه هتل‌ها صحبت کنیم در گام نخست می‌بایست موانع و مشکلات موجود در این زمینه را بررسی کرده تا بتوانیم برای رفع آنها اقدامات و راهکارهایی پیدا کنیم. نوسانات شدید نرخ ارز، تورم بالا، هزینه‌های بالای ساخت و تجهیز هتل‌ها، کمبود منابع مالی و مشکلاتی در اخذ تسهیلات، عدم حمایت کافی دولت از سرمایه‌گذاران از جمله موانعی است که بر سر راه توسعه هتل داری قرار دارد و برای اینکه بتوانیم هتل داری را توسعه دهیم باید این موانع را از سر راه برداریم.

در زمینه توسعه هتل‌داری موانع قانونی و مقرراتی، موانع زیرساختی و فرهنگی مورد توجه است که در زیر به آنها اشاره می‌شود.

راهکارهایی برای افزایش تعداد هتل‌ها/ باید از سرمایه‌گذار حمایت کنیم/ ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌ها

موانع قانونی و مقرراتی توسعه هتلداری

از چالش‌های با اهمیتی که در توسعه هتل داری وجود دارد می‌توان به پیچیدگی قوانین و مقررات ساخت و بهره‌برداری از هتل‌ها، عدم وجود قوانین حمایتی از سرمایه‌گذاران در صنعت هتلداری، مشکلات مربوط به صدور مجوزها و پروانه‌های ساخت، محدودیت‌های مالکیت زمین و املاک و ... اشاره کرد.

موانع زیرساختی توسعه هتل‌داری

کمبود زیرساخت‌های مناسب نیز یکی از مشکلات مهم در توسعه هتلداری است. این کمبودها باعث کاهش تعداد گردشگران می‌شود. کمبود زیرساخت‌های حمل و نقل، نبود امکانات رفاهی کافی در مناطق گردشگری، کمبود نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده از موانعی است که در این بخش مورد توجه است.

موانع فرهنگی توسعه هتلداری

نگاه سنتی به صنعت هتلداری، عدم آشنایی با استانداردهای بین‌المللی، مقاومت در برابر تغییر و نوآوری از جمله موانع فرهنگی برای توسعه هتل داری است.

راهکارهای توسعه هتلداری

برخی از مواردی که به توسعه صنعت هتلداری در ایران کمک می‌کنند، شامل برنامه‌ریزی کلان، سرمایه‌گذاری مناسب، هماهنگی بین بخش‌های مختلف، تقویت زیرساخت‌ها، تقویت نیروی انسانی متخصص، رفع مقررات دست و پاگیر هستند.

راهکارهایی برای افزایش تعداد هتل‌ها/ باید از سرمایه‌گذار حمایت کنیم/ ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌ها

 راه حلی برای کاهش موانع در راستای توسعه هتلداری

تدوین برنامه جامع توسعه گردشگری، تسهیل سرمایه‌گذاری، هماهنگی بین بخش‌های مختلف، توسعه زیرساخت‌ها، توسعه آموزش‌های تخصصی، ساده‌سازی قوانین و مقررات، ترویج فرهنگ گردشگری، حمایت از گردشگری داخلی، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین از مهم‌ترین راه‌هایی است که می‌تواند توسعه هتل داری را بهبود بخشد.

برای توسعه هتلداری باید از سرمایه‌گذار حمایت کنیم

جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتل‌داران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار میراث آریا در پاسخ به اینکه چه ملزوماتی برای تحقق طرح افزایش تعداد هتل‌ها تا پایان برنامه هفتم توسعه نیاز است، گفت: در وهله اول باید زیرساخت‌ها و شرایط این کار فراهم شود. برای این کار کشورهایی که در گردشگری موفق هستند، طرح‌های تشویقی برای سرمایه‌گذارها در نظر گرفتند. برای مثال در تهران که کلان شهر است، راه‌هایی مثل ارائه زمین و ارائه وام‌های کم بهره یا میزان اعتبارات برای ساخت هتل‌ها کارگشاست. اما مشکلی که وجود دارد محدودیت این موارد در کشور ماست، اینکه وام‌ها دوره تنفس کمی دارند و معافیت‌های مالیاتی برای دوره‌های خاص در نظر گرفته شده نیز از مواردی است که باید از آن حمایت شود که کمتر این اتفاق می‌افتد. همین موضوع باعث شده سرمایه گذارها با مشکلاتی مواجه شوند که باید از آنها حمایت کنیم. ما انتظار داریم به جای اینکه بگویند تعداد هتل‌ها را افزایش دهید، از هتل‌داران برای توسعه هتل‌ها حمایت کنند.

او در ادامه با اشاره به پیشنهادهایی در این زمینه بیان کرد: حتی در برخی موارد که نیاز به مصوبه مجلس دارد، لازم است این طرح‌ها به مجلس رفته و مصوبات لازم را گرفته و در سرمایه‌گذاری از ما حمایت شود.

حمزه‌زاده ضمن بیان موانعی که در حوزه ساخت هتل‌ها وجود دارد، گفت: در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری سرمایه‌گذاران با کمترین موانع مواجهند و بیشتر مشکلات سرمایه‌گذاران حوزه‌های خارج از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. همانطور که می‌دانید گردشگری با سازمان‌های مختلف مرتبط است و برخوردهای سلیقگی سازمان‌ها و نهادهای مختلف مثل شهرداری‌ها موانعی را بوجود می‌آورد. برای مثال سرمایه‌گذار موافقت اصولی می‌گیرد و هتل را هم می‌سازد اما در پایان ساخت، شهرداری مانع تراشی می‌کند یا وزارت مسکن مشکلی ایجاد می‌کند.

راهکارهایی برای افزایش تعداد هتل‌ها/ باید از سرمایه‌گذار حمایت کنیم/ ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌ها


او افزود: همچنین بروکراسی اخذ مجوزها هم مشکل بعدی است که سرمایه‌گذار را دچار مشکل می‌کند یا مشکلات سرمایه‌گذار با ارگان‌ها در بحث اخذ کنتور آب و برق. اما اگر سازمان‌هایی که در اعلام نظرها تأثیرگذارند، گردشگری را به عنوان اولویت نگاه کنند، به رفع موانع و مشکلات گردشگری کمک می‌کنند.

حمزه‌زاده در ادامه نیز گفت: یکی از مشکلات ما نبود مطالعات نیاز سنجی است. این مطالعات به ما می‌گوید برای مثال شهر اصفهان با چه زیرساخت‌هایی و تا چند سال آینده چند هتل نیاز دارد؟ ما در این زمینه به سرمایه‌گذاران به طور تجربی مشاوره می‌دادیم در صورتیکه کاری تخصصی است و مستلزم مطالعات است.

رئیس جامعه هتل‌داران کشور در ادامه درباره جذب گردشگر گفت: گردشگر داخلی و خارجی داریم. حضور گردشگر خارجی در گروی رویداد و بحران‌ها و ارتباط دولت با سایر دولت‌هاست. بحث بعدی زیرساخت‌هاست. مشکل اصلی ما در حوزه حمل و نقل است که از بسیاری کشورها به ایران پروازی نداریم. بازاریابی و شرکت در نمایشگاه‌ها و معرفی ایران معضل بعدی ماست که به نحو احسن انجام نشده است. حضور گردشگر داخلی نیز ارتباط مستقیم با تورم دارد و هرچه تورم بیشتر باشد میزان استفاده مردم از هتل‌ها کمتر می‌شود. موضوع بعدی توزیع سفر، تعریف مقاصد و مسیرهای جدید با قیمت‌های مناسب با حفظ کیفیت خدمات است که همگی در افزایش گردشگران مؤثر هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403100100009
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha