دومین نمایشگاه هنرهای معاصر در شهرکرد به کار خود پایان داد

مسئول برگزاری دومین نمایشگاه چیدمان هنرهای تجسمی در شهرکرد گفت: دومین نمایشگاه هنرهای معاصر در مرکز چهارمحال و بختیاری به کار خود پایان داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، فاطمه نظیفی روز چهارشنبه ۱۲ دی‌ماه ۱۴۰۳ با اعلام این خبر گفت: نمایشگاه گروهی چیدمان هنرهای تجسمی با عنوان Sold out با محوریت مصرف‌گرایی برای دومین بار به‌عنوان نمایشگاه هنرهای معاصر در شهرکرد برپا شده است.

مسئول برگزاری دومین نمایشگاه چیدمان هنرهای تجسمی در شهرکرد افزود: این نمایشگاه هنری که اینستالیشن آرت یا چیدمان هنرهای تجسمی عنوان می‌شود در نگارخانه چراغ‌جادو به همت استاد فاطمه نظیفی مدرس گروه هنر دانشگاه ملی مهارت دختران شهرکرد و دانشگاه سیتی‌سنتر اصفهان، استاد فائزه نظیفی مدرس دانشگاه ملی مهارت دختران شهرکرد و استاد ناظر پروژه‌ها و به همت دانشجویان کارشناسی رشته گرافیک برپا شد.

نظیفی تصریح کرد: موضوع نمایشگاه براساس یک فاکتور مهم زیست‌اجتماعی تحت‌عنوان مصرف‌گرایی انتخاب ‌شده است.

او یادآور شد: برای ارتقای آگاهی، فرهنگ‌سازی و آموزش از طریق زبان هنر در این نمایشگاه سه اپیزود از سوی ۱۳ دانشجو با عنوان "آخرالزمان مصرف‌گرایی" طراحی شد.

مسئول برگزاری دومین نمایشگاه چیدمان هنرهای تجسمی در شهرکرد اضافه کرد: ژان بودریار معتقد است مصرف تبدیل به اسطوره‌ای برای انسان امروز شده است تا از آن طریق، جویای خوشبختی موهوم خویش باشد.

او گفت: ژان بودریار اعتقاد دارد با غرق کردن خود در ویترین متنوعی از اشیاء و مصرف پایان‌ناپذیر آن‌ها خود را خوشبخت می‌انگارد.

نظیفی تأکید کرد: مصرف‌گرایی، یک بافت به‌هم پیوسته ارتباطی بین انسان‌هاست و از این‌رو است که رسانه‌ها در جامعه مصرفی محوریت خاص می‌یابند.

او افزود: محوریت رسانه در جامعه مصرفی برخلاف آنچه ما ایرانی‌ها می‌پنداریم به‌هیچ وجه امر خوشایندی نیست، بلکه عبارت از نفی واقعیت بر مبنای درک حریصانه و فزاینده نشانه‌های آن است.

مسئول برگزاری دومین نمایشگاه چیدمان هنرهای تجسمی در شهرکرد تصریح کرد: اینستالیشن آرت (Installation art) یا هنر چیدمان، هنری است که مواد مجسمه‌سازی و دیگر رسانه‌ها را به‌کار می‌بندد تا شیوه رویارویی ما با فضایی مخصوص را اصلاح کند.

او یادآور شد: اینستالیشن آرت تنها به فضای نمایشگاه محدود نیست و می‌تواند به هر مداخله مادی در فضاهای عمومی یا خصوصی روزمره اشاره کند.

نظیفی اضافه کرد: این هنر، به‌طور تقریبی تمامی اشکال رسانه را در هم می‌آمیزد تا تجربه‌ای غریزی و یا مفهومی در محیطی مشخص خلق کند.

او گفت: هنر چیدمان از سال ۱۹۷۰ مطرح شد و چیدمان‌ها دارای سبک‌های بسیار متنوع شامل انتزاعی (آبستره)، روایی و اجتماعی تحت عنوان اثری موقتی یا ماندگار هستند.

مسئول برگزاری دومین نمایشگاه چیدمان هنرهای تجسمی در شهرکرد تأکید کرد: در چیدمان هنرمند با سرهم کردن اشکال یا قرار دادن ابزارهای بیان مختلف کنار هم و اجرای زنده، فضایی خلق می‌کند که برای بیننده تجربه نوینی ایجاد می‌کند.

نظیفی افزود: این فضا و محیط ایجاد شده از سوی هنرمند، هم ریشه در تجربه‌های شخصی و گذشته او دارد و هم به تجربه‌ها و موقعیت‌های عموم انسان‌ها اشاره دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403101200650
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha