میراث آریا: فریدون شهبازیان متولد سال ۱۳۲۱ و فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود که با تشویق و راهنمایی پدرش حسین شهبازیان، نوازنده ویلن، رهبر ارکستر و از شاگردان ابوالحسن صبا به موسیقی گرایش پیدا کرد و در هنرستان عالی موسیقی به تحصیل موسیقی و ساز ویلن پرداخت.
او یادگیری موسیقی را از سن هشت سالگی آغاز کرد و در سن ۱۸ سالگی به عضویت ارکستر سمفونیک تهران در آمد. او از مهر ۱۳۹۵ تا فروردین ۱۳۹۸ رهبری ارکستر ملی ایران را در دست داشت و پس از استعفا از مدیریت هنری ارکستر ملی ایران، به عنوان مشاور موسیقی بنیاد رودکی منصوب شد.
شهبازیان روز گذشته ۲۲ دی ماه ۱۴۰۳ بر اثر ابتلا به بیماری ریوی درگذشت. در این گزارش مروری بر فعالیتهای مهم او و آثار ماندگاری که از خود بر جای گذاشته است، خواهیم داشت.
پرمخاطبترین آثار
آهنگسازی موسیقی «بوی گل (شبانگاهان)» با صدای سید عبدالحسین مختاباد، تنظیم و آهنگسازی روی آلبومی مشترک با عباس خوشدل و علیرضا افتخاری نیز از پرمخاطب ترین آثار او است.
پدر موسیقی پاپ بعد از انقلاب
تجربه شهبازیان در موسیقی رادیو در سالهای قبل از انقلاب، در سالهای ابتدایی دهه ۷۰، او را در جایگاهی نشاند تا بتواند جریانی موثر را در موسیقی پاپ بعد انقلاب کلید بزند، به همین دلیل است که بسیاری او را پدر موسیقی پاپ پس از انقلاب مینامند.
تشکیل شورای موسیقی صداوسیما
فریدون شهبازیان به همراه علی معلم دامغانی شورای موسیقی را در صدا وسیما تشکیل دادند که وظیفه نظارت و حمایت از موسیقی پاپ را به عهده داشت.
از سریال باغ گیلاس تا آوای فاخته
موسیقی متن فیلمهای «آوار» به کارگردانی سیروس الوند، «شیر سنگی» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی، «پائیزان» به کارگردانی رسول صدر عاملی، سریال «باغ گیلاس» به کارگردانی مجید بهشتی، معصومیت از دست رفته، آوای فاخته، کلاه پهلوی و فیلمهای سینمایی «هیوا» به کارگردانی رسول ملاقلیپور، یاور به کارگردانی سعید سلطانی، در مسیر تندباد، لیلا، مستند سرزمین ایران و مستند سمفونی گمشده از جمله کارهای او بوده است.
همکاری با محمد اصفهانی
از جمله همکاری های شهبازیان با آثار تلویزیون و سینمایی می توان به همکاریاش با محمد اصفهانی اشاره کرد که در چند سریال و فیلم سینمایی به صورت مشترک کار کردند و اتفاقا هم کارهای ماندگاری است.
معصومیت از دست رفته
داستان این سریال به کارگردانی داود میرباقری و بازی امین تارخ، فریبا کوثری، سارا خوئینی ها و ... به سده نخست هجری برمیگردد.
موسیقی متن و تیتراژ این سریال به خوبی توانست فضای آن زمان را بازگو کرده و به عبارتی روی تک تک سکانسها بنشیند. همچنین تیتراژ پایانی آن با صدای محمد اصفهانی با ترجیع بند باور کن شنیدنی است.
کلاه پهلوی و ملودی تاریخی
کلاه پهلوی به کارگردانی سید ضیاءالدین دری داستان پسری به نام فرخ باستانی است. او پس از تحصیل در مدرسه دارالفنون تهران، برای ادامه تحصیل به پاریس میرود و درگیر ماجراهایی می شود. شهبازیان به همراه مجید انتظامی موسیقی متن این سریال را ساخته بودند.
سبک موسیقی این سریال بیشتر با زمان گذشته همخوانی داشت و مخاطب را به فضایی که سریال در آن اجرا شده بود، می برد.
اخراجیها و موسیقی که زنگ تلفن همراه بود
فیلم اخراجیها به کارگردانی مسعود ده نمکی از فیلم های پر فروش سال ۸۵ بود که در ژانر کمدی جنگی به تصویر کشیده شده بود.
موسیقی متن این فیلم نوای سوزناکی داشت که تا مدتها بسیاری از مردم آن را به عنوان زنگ تلفنهای همراهشان انتخاب کرده بودند و ممکن بود شما داخل یک فروشگاه باشید و بارها موسیقی این فیلم را بشنوید.
انتهای پیام/
نظر شما