حمید الماسی نیا فعال رسانهای در یادداشتی نوشت: از زمانی که مقاصد گردشگری در رسانههای اجتماعی معرفی شدند، قدرت گردشگران در توصیف، اظهارنظر، تغییر و تحریف روایتهای مربوط به یک مقصد گردشگری با توجه به تجربیات و نظرات شخصیشان، روبه افزایش بوده است و این خود چالش بزرگی را برای سازمانهای بازاریابی گردشگری ایجاد کرده است که چگونه در رسانههای اجتماعی داستانهای مورد نظرشان را جهت توسعه یک مقصد گردشگری روایت کنند و شناسایی ابعاد قدرت داستانسرایی رسانههای اجتماعی آنلاین در توسعه یک مقصد گردشگری را هدف قرار داده است.
با توجه به اینکه رسانههای اجتماعی نحوه ارتباط افراد با یکدیگر و با شرکتها را تغییر داده است، این اتفاق به طور ویژه در صنعت گردشگری رخ داده است، زیرا مشتریان بیش از پیش در مراحل مختلف برنامهریزی سفر، مخصوصاً هنگام جستجوی اطلاعات، در رسانههای اجتماعی با دیگر افراد تعامل دارند. در واقع در این مرحله از فرایند رفتار مصرفکننده، جنبههای اجتماعی مانند به اشتراکگذاری و نظرات و پیشنهادات دوستان نقشی کلیدی بازی میکند.
رسانههای اجتماعی عنوانی است که در سالهای اخیر به مجموعه سایتها و ابزارهایی اطلاق میشود که در فضای ایجاد شده به وسیله رسانههای نوین از قبیل شبکههای ارتباطی، اینترنت و تلفنهای همراه، متولد شده و رشد پیدا کردهاند. به تعبیری، به گروهی از رسانههای آنلاین که در این فضای جدید متولد شدهاند عنوان رسانههای اجتماعی داده شده است.
رسانههای اجتماعی در تمام مراحل فرایند خرید بر روی گردشگران تأثیر میگذارند و شدت و هدف این تأثیر در مراحل پیش، هنگام و پس از سفر متفاوت است. این نکته باید مدنظر قرار گیرد که تمایل افراد به استفاده از رسانههای اجتماعی در مراحل مختلف برنامهریزی سفر، ممکن است با توجه به تفاوتهای فرهنگی و سن گردشگران تغییر یابد.
گامهای مرحله پیش از سفر، گردشگر را به تصمیمگیری و ساختن انتظارات درباره تجربه گردشگری آتی هدایت میکند و تحولات فناوری اطلاعات هزینههای جستجو را کاهش داده و باعث افزایش قدرت مشتریان میشود، زیرا به آنها این امکان را میدهد تا نقش فعالتری در فرایند تصمیمگیری داشته باشند.
برای گام اول که شناخت نیازها میباشد، رسانههای اجتماعی قادرندایدههای جدید را برانگیزانند یا بر فرایند تغییر یک نیاز به یک خواسته خاص تأثیر بگذارند. فیسبوک، اینستاگرام و یا جوامع مجازی میتوانندایدههای جدید سفر را تحریک کنند. به طور کلی در مرحله پیش از سفر، مشتریان به دنبال اطلاعات درباره محل اقامت و حمل ونقل هستند.
گسترش تکنولوژیهای همراه به طور ویژه بر قابلیت افراد در ایجاد اطلاعات مربوط به محیط و اشتراکگذاری آنی تجربهها تأثیرگذاشته است که رسانههای اجتماعی و پیامک به افراد این اجازه را میدهند تا متن، تصاویر و ویدئوها را به اشتراک بگذارند. یکی دیگر از فعالیتهای اشتراکگذاری گردشگران در هنگام سفر، انتشار نقدهای آنلاین در وب سایتهای نقد و بررسی سفر و گردشگری، دادن امتیاز و توصیف تجربیات میباشد.
نقش رسانهها در عامل بستههای گردشگری مربوط به گویه ی«تبلیغ بستههای گردشگری»بود. رسانهها و روشهای سنتی تبلیغی همه اقشار جامعه و با سنین مختلف را بطور یکسان تحت پوشش خود قرار میدهند اما اقشار مختلف دارای تمایلات و خواستهای ویژه خود هستند. درست برعکس از طریق ابزارهای اطلاعرسانی نوین، امروزه مردم بیش از هر زمان دیگری میتوانند به سرعت اخبار به روز شده را در هر جا که هستند از روی آی پدها، آیفونها و دیگر ابزارهای دیجیتال قابل حمل دریافت کنند. این اطلاعات و گزارشهای خبری بر صفحات کوچک مانند بیلبوردهای قابل حملی هستند که هر فردی بنا به سلیقه خود، شکلی متفاوت از آن را انتخاب میکند
نقش رسانهها در«تبلیغ رویدادها و جاذبهها پس از گرفتن میزبانی در جلب گردشگران»مهمترین گویه مربوط به عامل تبلیغ جاذبهها است. با تبلیغ و اطلاع دهی درباره رویدادها پس از گرفتن میزبانی، میتوان به میزان استقبال از رویدادها و گردشگران افزود. «معرفی جاذبهها به گردشگران» دومین اهمیت را در بازاریابی گردشگری در عامل جاذبههای گردشگری داشت. یکی از اقداماتی که باید در زمینه توسعه این صنعت در ایران صورت گیرد، معرفی امکانات، قابلیتها، توانمندیها، جاذبهها و امکانات مختلف گردشگری ورزشی کشور به مخاطبان داخلی و خارجی است. گردشگران به دنبال مقاصد جدید برای گذران اوقات فراغت خود هستند و رسانهها با ایفای نقش مؤثر در پیشرفت کمی و کیفی در ابعاد گوناگون زندگی و توسعه ارتباطات از جوانب مختلف، طلایهداران این جنبش به شمار میروند.
نقش رسانهها در«معرفی فرهنگ، آداب و رسوم وپیشرفتهای همه جانبه» در جایگاه بعدی عامل تبلیغ جاذبهها قرار داشت، همواره فرهنگ، آداب و رسوم یک جامعه از عوامل مهم در توسعه گردشگری بوده است و هر چه غنای فرهنگی جامعه مورد نظر بالا باشد و به تبع آن اطلاعرسانی مناسب در آن خصوص انجام گرفته باشد، استقبال گردشگران برای بازدید از آن منطقه افزایش خواهد یافت.
تلویزیون، اینترنت و رسانههای نوین از جمله ماهوارهها و شبکههای اجتماعی که به شکل بصری هستند، در ایجاد ذهنیت بسیار مؤثرتر از سایر رسانهها عمل میکنند و جذابیت برنامههای ارایه شده از طریق این رسانهها، از دیدگاه آزمودنیها در توسعه گردشگری ورزشی بیشتر است. مستندات، اخبار، فیلمها و... درباره جاذبهها و رویدادها و به طور کلی ویژگیهای مقصد گردشگری میتواند در ایجاد انگیزه سفر در گردشگران مناسب باشد.
تلویزیون به لحاظ دسترسی راحتتر و بیشتر مردم و همچنین به لحاظ پوشش قرار دادن قشرهای مختلف جامعه در یک کشور و منطقه برای بازاریابی و ایجاد انگیزه در گردشگران بهره برد. از طرفی میتوان از اینترنت و رسانههای نوین، به خاطر دسترسی جهانی به آن و امکان استفاده از آن در زمانهای دلخواه برای بازاریابی وشناساندن پتانسیل و جاذبههای یک منطقه از آن بیشتر استفاده کرد.
انتهای پیام/
نظر شما