صنایع‌دستی و بینش‌های کلیدی بازار

بازار عرضه محصولات صنایع‌دستی طیف وسیعی از تولیدات را در بر می‌گیرد که به طور سنتی، به ویژه با استفاده از تکنیک‌های بومی و مواد اولیه سنتی تولید می‌شوند.

افشین باباحسینی، کارشناس ارشد صنایع‌دستی لرستان در یادداشتی نوشت: اندازه بازار جهانی صنایع دستی در سال ۲۰۲۴به ۶۷/۱۱۰۷ میلیارد دلار ارزش‌گذاری گردید و پیش‌بینی می‌شود که ارزش آن در سال ۲۰۲۵ به ۲۱/۱۲۳۷ میلیارد دلار برسد و تا سال ۲۰۳۲ به ۳۲/۲۳۹۴ میلیارد دلار برسد و CAGR ۱۰. ۱۱ (نرخ رشد مرکب سالانه)درصد را در دوره پیش‌بینی نشان دهد.آسیا و اقیانوسیه با سهم بازار ۳/۳۶ درصدی در سال ۲۰۲۴ بر بازار صنایع دستی تسلط داشت.

بازار عرضه محصولات صنایع دستی طیف وسیعی از تولیدات را در بر می‌گیرد که به طور سنتی با دست تولید می‌شوند، به ویژه با استفاده از تکنیک‌های بومی و مواد اولیه سنتی.

این محصولات عمدتاً شامل دست بافته‌هایی چون فرش و گلیم و گبه، منسوجات سنتی، سفال و سرامیک، ظروف شیشه‌ای، انواع تولیدات چوبی، انواع هنرهای فلزی و قلمزنی روی ظروف فلزی و شیشه‌گری و انواع صنایع دستی دیگر است.

محبوبیت روزافزون فعالیت‌های گردشگری و توریستی که به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد تا کشورها و نقاط مختلف را همراه با صنایع دستی سنتی تولیدی خود کاوش کنند، بیشتر انتظار می‌رود که باعث رشد بازار صنایع دستی شود. علاوه بر این، ساخت و ساز روزافزون مجتمع‌های تجاری و مسکونی، روند نوسازی خانه با صنایع دستی منحصر به فرد و زیبایی را به پیش می‌برد و در نتیجه تقاضا برای محصولات صنایع دستی را در دراز مدت افزایش می‌دهد.

همه‌گیری جهانی ویروس COVID-۱۹ رشد بازار را به ویژه در جوامع محلی به شدت تهدید کرده بود. اختلالات در دسترس قرار گرفتن مواد اولیه بر ظرفیت تولید تولیدکنندگان صنایع دستی تأثیر گذاشته و از این رو بر صنعت جهانی صنایع دستی نیز تأثیر منفی گذاشته است. علاوه بر این، با قرنطینه‌های متعدد، محدودیت‌های سفر و عدم اطمینان بازارهای اقتصادی، تقاضا برای محصولات صنایع دستی به میزان قابل توجهی کاهش یافت و در نتیجه مانع از رشد بازار در طول سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۲۱ شد.

عوامل رشد بازار صنایع دستی

رشد فعالیت‌های گردشگری برای تقویت رشد بازار: روند افزایشی فعالیت‌های گردشگری را می‌توان یکی از عوامل اصلی افزایش تقاضا برای خرید محصولات صنایع دستی در نظر گرفت. علاوه بر این، گردشگران اغلب به دنبال تولیدات منحصر به فرد و ساخته شده محلی برای یادآوری تجربیات سفر خود هستند. بنابراین، محصولات دست ساز مانند دست بافته‌های سنتی، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، محصولات سفالی و سرامیکی و سایر محصولات فرهنگی، انتخاب‌های محبوبی در بین گردشگران است. از این رو، تقاضا برای سوغاتی‌های اصیل و محلی باعث رشد بازار در آینده خواهد شد.

تشدید تقاضا برای محصولات دست ساز پایدار برای تقویت پیشرفت بازار

تقاضا برای محصولات تولیدی صنایع‌دستی پایدار در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است زیرا مصرف‌کنندگان به طور فزاینده‌ای انتخاب‌های سازگار با محیط زیست و مسئولیت اجتماعی را انجام می‌دهند. با افزایش نگرانی‌ها در مورد تغییرات آب و هوا و تخریب محیط زیست، مصرف‌کنندگان به دنبال محصولاتی هستند که کمترین تأثیر منفی را بر روی کره زمین داشته باشند.بنابراین، تولیدات دستی پایدار به طور فزاینده‌ای مورد تقاضا هستند زیرا اغلب از مواد تجدیدپذیر یا بازیافتی ساخته می‌شوند، از روش‌های تولید سازگار با محیط زیست استفاده می‌کنند و حفظ منابع را ترویج می‌کنند.انتظار می‌رود این عامل در آینده بازار را هدایت کند.

عوامل بازدارنده

بی ثباتی در قیمت مواد اولیه مانع از رشد بازار می‌شود: نوسانات قیمت مواد اولیه مانند پشم و نخ، چوب، فلز، شیشه و غیره مستقیماً بر هزینه تولید محصولات دست ساز تأثیر می‌گذارد.افزایش هزینه‌های حامل‌های انرژی و بالارفتن نرخ حمل و نقل و اجاره بهای کارگاه‌های استیجاری و بالا رفتن دستمزد و هزینه‌های سربار که موجب افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین بالا رفتن هزینه تولید برای صنعتگران و مشاغل خواهد شد.با افزایش قیمت تمام شده مواد اولیه، صنعتگران و تولیدکنندگان شاهد کاهش حاشیه سود خود هستند که در نهایت باعث افزایش قیمت محصول نهایی در بازار می‌شود.این باعث می‌شود محصولات رقابتی در بازار کمتر شوند، به خصوص اگر مصرف‌کنندگان به قیمت حساس باشند یا جایگزین‌های مقرون به صرفه دیگری داشته باشند. تخمین‌زده می‌شود که این عامل مانع رشد بازار جهانی شود.

ویژگی‌های زیبایی شناختی محصولات تولیدی برای افزایش تقاضا

بر اساس محصول، بازار جهانی به کارهای چوبی، آثار هنری فلزی، منسوجات چاپ دستی و رودوزی‌های سنتی، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و غیره تقسیم می‌شود.پیش‌بینی می‌شود که بخش صنایع چوبی به دلیل ویژگی‌های زیبایی‌شناختی و ماندگاری آن که مصرف‌کنندگان را به خرید صنایع دستی چوبی سوق می‌دهد، بر بازار تسلط یابد.علاوه بر این، این محصولات اغلب دارای جذابیتی بی‌زمان و روستایی هستند که محیطی بصری جذاب ایجاد می‌کند و هر فضا را زیبا می‌کند و در نتیجه باعث رشد بخش در آینده می‌شود.

افزایش محبوبیت بازسازی خانه برای افزایش تقاضای محصول در سراسر بخش مسکونی

براساس تقسیم‌بندی‌های موجود بازارمسکن به دو قسمت مسکونی و تجاری تقسیم و تخمین‌زده می‌شود که بخش مسکونی با توجه به روند رو به افزایش دکوراسیون خانه و بازسازی خانه در سال‌های اخیر، سهم عمده‌ای در بازار داشته باشد.

علاوه بر این، محصولات دست ساز به دلیل پیچیدگی‌های هنری و عناصر طراحی، اغلب آثار هنری کاربردی-تزئینی محسوب می‌شوند.آن‌ها حس زیبایی و جذابیت زیبایی را به خانه‌ها اضافه می‌کنند و تأثیر بصری کلی محیط را افزایش می‌دهند.این ویژگی‌ها باعث افزایش تقاضای بیشتر برای محصولات صنایع دستی در بخش مسکونی می‌شود.

در دسترس بودن محصولات با کیفیت بالا برای افزایش پایایی مشتریان در فروشگاه‌های تخصصی

بازار از نظر کانال توزیع به فروشگاه‌های تخصصی، خرده فروشان مستقل، فروشگاه‌های آنلاین و سایرین تقسیم شده است.پیش‌بینی می‌شود که بخش فروشگاه‌های تخصصی به دلیل انتخاب گسترده محصولات و ارائه محصولات با کیفیت بالا، بازار را رهبری کند.علاوه بر این، این فروشگاه‌ها موجودی خود را برای پاسخگویی به نیازها و ترجیحات منحصر به فرد پایگاه مشتریان هدف خود تنظیم می‌کنند.

پیش‌بینی می‌شود که بخش آنلاین به دلیل مزایایی مانند تحویل بدون دردسر و پیشنهادهای تخفیف جذاب، در طول دوره پیش‌بینی افزایش فروش محصولات صنایع دستی با سرعت بیشتری رشد کند.علاوه بر این، امروزه فروشگاه‌های خرده‌فروشی نیز برای گسترش پایگاه مشتری و حضور جغرافیایی خود در کسب‌وکار خرده‌فروشی الکترونیکی سرمایه‌گذاری می‌کنند، که ممکن است رشد بخش را در دوره پیش‌بینی سرعت بخشد.

با توجه به منطقه، بازار جهانی به آسیا و اقیانوسیه، آمریکای شمالی، اروپا، آمریکای جنوبی و خاورمیانه و آفریقا تقسیم می‌شود.

آسیا و اقیانوسیه بیشترین سهم را در این صنعت به دلیل افزایش تولید محصولات دست ساز و صنایع دستی در کشورهایی مانند ایران، هند، چین و بنگلادش و غیره به خود اختصاص داد. علاوه بر این، حضور صنعتگران مشهور و تولیدکنندگان محصولات دست‌ساز در این کشورها فرصت‌های سودآوری را برای بازار آسیا و اقیانوسیه فراهم می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود که آمریکای شمالی به دلیل افزایش حجم واردات کالاهای صنایع دستی از کشورهایی مانند هند و چین، دومین منطقه بزرگ در بازار باشد.فعالیت‌های *DIY و صنایع دستی در ایالات متحده و کانادا محبوبیت پیدا کرده است و افراد بیشتری صنایع دستی را به عنوان سرگرمی یا نوعی خروجی خلاقانه انتخاب می‌کنند. این عامل باعث افزایش تقاضای محصول در آمریکای شمالی در دوره پیش‌بینی می‌شود و متأسفانه به علت تصمیم‌گیری‌های اشتباه متولیان امر و تحریم‌های ظالمانه غربی دست کشور عزیزمان ایران از این بازار گسترده و پر سود خالی مانده است.

اروپا همچنین ممکن است در بازه زمانی پیش‌بینی شده به دلیل افزایش فعالیت‌های گردشگری در منطقه، سهم قابل توجهی از بازار صنایع دستی را به دست آورد.علاوه بر این، اروپا به دلیل فرهنگ و میراث خود شناخته شده است، جایی که رویدادهای هنری و صنایع دستی همچنان راه‌های مهمی برای صنعتگران برای نمایش و فروش مستقیم آثار خود به گردشگران هستند.پیش‌بینی می‌شود این عوامل به رشد بازار اروپا کمک کنند.

بازار آمریکای جنوبی نیز به دلیل افزایش تولید سنتی منسوجات خانگی در این منطقه، رشد فوق‌العاده‌ای را در زمان‌های اخیر به نمایش گذاشته است.علاوه بر این، جوامع بومی در آمریکای لاتین دارای سنت غنی در ساخت اقلام منحصر به فرد و مهم فرهنگی هستند.بافندگی‌های سنتی، کنده کاری‌ها، منسوجات گلدوزی شده و سایر محصولات صنایع دستی در بین گردشگران بسیار محبوب هستند که باعث افزایش رشد بازار منطقه می‌شود.

بازار خاورمیانه و آفریقا به شدت تحت تأثیر شهرنشینی سریع در کشورهایی مانند حاشیه خلیج فارس مصر و اردن، آفریقای جنوبی و سایر کشورها قرار گرفته است.علاوه بر این، کشورهایی مانند ترکیه، مراکش و ایران به محصولات و دستبافته‌های مثل فرش و گبه و گلیم و قالیچه، پارچه‌های سوزندوزی شده و محصولات چوبی و فلزی و سایر محصولات با طراحی و هنر منحصر به فرد معروف هستند.این امر رشد بازار MEA (بازار کالاهای لوکس) را تسریع خواهد کرد.

خودت انجام بده (Do it yourself or DIY) اصطلاحی است که از دهه ۱۹۵۰ میلادی در برخی کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا رواج پیدا کرد و معنای آن تعمیر، اصلاح، ساختن یا انجام برخی کارهای فنی در خانه یا بیرون از خانه بدون کمک خواستن از متخصصان و استادکاران آن رشته‌است.

افزایش ابتکارات دولت برای حمایت از تولیدکنندگان کوچک برای افزایش رشد بازار

دولت‌های کشورهای مختلف به طور مداوم استراتژی‌ها و اقدامات متعددی را برای حمایت از کسب و کار خرد و خانگی به ویژه صنایع دستی و هنرهای صناعی اتخاذ کرده‌اند.آن‌ها کمک‌های مالی را در قالب وام‌های کم بهره و طولانی مدت، کمک‌های فنی و اعتباری بلاعوض، کمک در تسهیلات هزینه‌های راه‌اندازی و پرداخت یارانه‌های حمایتی به ویژه برای صنعتگران شاغل در بخش صنایع دستی ارائه می‌کنند.

علاوه بر این، دولت‌ها نیز در حال سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساختی برای ایجاد مراکز اختصاصی آموزش- تولید و عرضه مستقیم و بی‌واسطه محصولات صنایع‌دستی همراه با ایجاد بازارچه‌ها و مراکز فروش ویژه و اختصاصی، بازارهای خرد، کانکس‌های موقت در اماکن گردشگری و تاریخی، غرفه‌های فروش در هتل‌ها و ایستگاه‌های بزرگ مترو قطار و فرودگاه‌های پر رفت و آمد، استودیوها و مناطق نمایشگاهی بین‌المللی مناسب هستند.

این تلاش‌ها صنعتگران را قادر می‌سازد تا به طور مؤثر و افزون بر رشد بازارهای صنعتی کار کنند و محصولات خود را در سطح وسیع‌تری از عرضه برای مصرف‌کنندگان و علاقه‌مندان به نمایش بگذارند و از این طریق چشم‌انداز هر چه بیشتر رشد اقتصاد غیر نفتی و مولد و دیرپا را برای بازار فراهم کنند.




 

انتهای پیام/

کد خبر 1403110200073
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha