نمایشگاه گردشگری تهران فرصتی برای بازآفرینی تصویر ایران

نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری، به ویژه در کشورهایی با پیشینه فرهنگی و تاریخی غنی مانند ایران نقش مهمی در ارائه تصویر واقعی از ملت‌ها و تقویت دیپلماسی عمومی ایفا می‌کنند.

 مهران حسنی، دبیر و نایب رئیس انجمن گردشگری پایدار سبز مازندران در یاداداشتی نوشت: هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران با هدف معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی ایران، در شرایطی برگزار می‌شود که فضای رسانه‌ای بین‌المللی به دلیل ایران‌هراسی تصویر تحریف شده‌ای از کشور ما ارائه می‌دهد.

شعار سال ۲۰۲۴ سازمان جهانی گردشگری با عنوان «گردشگری و صلح» فرصتی بی‌نظیر برای ایران فراهم می‌کند تا نقش خود را در تقویت صلح جهانی از طریق گردشگری به نمایش بگذارد. ارتباطات بین‌المللی، که یکی از اهداف کلیدی نمایشگاه‌های گردشگری است می‌تواند از طریق تعاملات چندجانبه، انعقاد توافق‌نامه‌ها و تبادل فرهنگی میان ملت‌ها تحقق یابد. نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، با محوریت صلح و گردشگری، می‌تواند الگویی از تعاملات مسالمت آمیز و همزیستی فرهنگی را به جهان ارائه دهد.

با توجه به اینکه نمایشگاه فوق در ابتدای سال ۲۰۲۵ که شعار سال آن از سوی سازمان جهانی توریسم گردشگری و تحول پایدار ، تعیین شده است، ذکر این نکته برای یادآوری ضروری است، اینکه شعارهایی که هر ساله توسط (UNWTO) تعیین می‌شوند، اهداف و اولویت‌های کلیدی صنعت گردشگری در همان سال خاص را مشخص می‌کنند. این شعارها راهبردهایی را برای توسعه گردشگری پایدار، افزایش اگاهی عمومی و تمرکز بر چالش های جهانی و منطقه‌ای ارائه می‌دهند.

 با این حال استفاده از این شعارها و مفاهیم مرتبط با آنها محدود به همان سال نیست و می‌توان از آن‌ها در برنامه‌های اجرایی و عملیاتی سال‌های آینده نیز بهره‌برداری کرد. این موضوع دلایل متعدد و مختلفی دارد از جمله اینکه شعارهای ( UNWTO) اغلب بر موضوعاتی تمرکز دارند که نیازمند تلاش‌های پایدار و برنامه‌ریزی بلند مدت هستند . شعارهایی مانند گردشگری و توسعه روستایی یا گردشگری پایدار بیانگر چالش‌های است که به سرمایه‌گذاری، همکاری‌های بین‌المللی و سیاست‌گذاری‌های بلند مدت نیاز دارند. بنابراین کشورهای عضو می‌توانند این شعارها را به‌عنوان چارچوبی برای هدایت برنامه‌های چندساله خود به کار گیرند.

انعطاف‌پذیری در استفاده از شعارها، دلیل دیگر است، اینکه هر کشوری می‌تواند براساس نیازها و اولویت‌های خود از مفاهیم این شعارها در سال‌های آینده نیز بهره‌برداری کند. اگر شعاری مانند گردشگری و صلح در یک سال خاص مطرح شده است، کشورها می‌توانند برای توسعه برنامه‌های دیپلماسی گردشگری و کاهش تنش‌های بین‌المللی همچنان از این شعار در سال‌های آینده الهام بگیرند.

 دیگر اینکه بسیاری از شعارهای UNWTO با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد همسو هستند و از آنجایی که این اهداف تا سال ۲۰۳۰ در اولویت جهانی قرار دارند ، لذا مفاهیم شعارهای UNWTO  نیز قابلیت تداوم و بسط در برنامه های میان مدت و بلند مدت را دارند .

 همچنین کشورها می‌توانند با استفاده از شعارهای گذشته در برنامه‌های اجرایی و عملیاتی نشان دهند که به موضوعات جهانی و چالش‌های مشترک متعهد هستند . این رویکرد می‌تواند باعث تقویت دیپلماسی گردشگری و بهبود روابط بین‌المللی شود .

بنابراین در شرایطی که فضای رسانه‌ای بین‌المللی تحت تاثیر ایران  هراسی، تصویر نادرستی از ایران به جهانیان ارائه می دهد، شعار گردشگری و صلح می‌تواند به‌عنوان یک چارچوب برای تقویت تصویر صلح دوستانه و فرهنگ محور ایران استفاده شود. این شعار در قدرت گردشگری در ایجاد تعاملات انسانی، کاهش سوء تفاهم‌ها و تقویت همزیستی میان ملت‌ها تاکید دارد. در نمایشگاه بین‌المللی تهران می‌توان با بهره‌گیری از این شعار، تصویر واقع بینانه‌ای از امنیت ایران ارائه داد و بر مهمان‌نوازی و فرهنگ غنی ایران تاکید نمود، که نمایانگر صلح طلبی ملت ایران است. همچنین به مقابله با تبلیغات منفی ایران هراسانه در فضای بین‌المللی پرداخته و اعتماد گردشگران خارجی را جلب کرد.

 هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران که نخستین نمایشگاه در این سطح در دولت چهاردهم است در دهه سوم بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود با توجه به تاکیدات رئیس جمهوری اسلامی ایران و وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در شروع کار دولت مبنی بر رفع ایران هراسی در نزد جهانیان، این نمایشگاه زمینه مناسب برای تقویت دیپلماسی عمومی و فرهنگی بوده و از شعار گردشگری و صلح می‌توان از ظرفیت نمایشگاه به‌عنوان سکویی برای تقویت ارتباطات بین‌المللی با میزبانی از نمایندگان کشورهای مختلف و ارائه فرهنگ ایران به آنها، سوء تفاهم‌های موجود را کاهش داد و همچنین ابتکارات ایران در زمینه گردشگری پایدار، تعاملات فرهنگی و همزیستی اقوام ایرانی را به عنوان دستاوردهای صلح‌طلبانه ایران به نمایش گذاشت.

با مواردی که توصیف آن‌ها گذشت هجدهمین دوره برگزاری نمایشگاه تهران را به عنوان الگوی گردشگری صلح‌محور از طریق معرفی برنامه‌هایی که از تنوع فرهنگی و طبیعی ایران برای تقویت صلح و توسعه استفاده می‌شود و همزیستی اقوام و مذاهب و احترام به فرهنگ‌های مختلف در ایران به‌عنوان نمونه‌ای از تنوع و همزیستی صلح آمیز را به نمایش گذاشت. همچنین می‌توان بخش ویژه‌ای در نمایشگاه با محوریت گردشگری و صلح با غرفه‌هایی که داستان‌های مرتبط با صلح، همزیستی و تاریخچه تعاملات فرهنگی ایران و ایرانیان را به نمایش گذاشت ، ایجاد کرد.

 غرفه استان مازندران در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران می‌تواند با بهره‌گیری از شعارگردشگری و صلح به عنوان زمینه‌ای برای معرفی ظرفیت‌های استان و تقویت دیپلماسی عمومی عمل کند . این غرفه با طراحی جذاب، محتوای فرهنگی و تاریخی و تاکید بر تعاملات صلح آمیز می‌تواند پیام صلح و دوستی مردم مازندران را به بازدیدکنندگان داخلی و خارجی منتقل کرده و تاثیر ماندگاری بر ذهنیت آنان بگذارد.

    

انتهای پیام/

کد خبر 1403110600335
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha