راه‌اندازی اتاق فکر و شورای هماهنگی توسعه گردشگری گلستان/ سهم گردشگری گلستان از تولید ناخالص ملی باید افزایش یابد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان در نشست هم‌اندیشی با فعالان بخش خصوصی بر لزوم تعامل و برنامه‌ریزی برای ارتقای سهم گردشگری استان تأکید کرد و از راه‌اندازی یک اتاق فکر و تشکیل شورای هماهنگی توسعه گردشگری برای دریافت ایده‌های خلاق خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، فریدون فعالی در نشست هم‌اندیشی با فعالان بخش خصوصی که عصر روز شنبه ۱۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ در مزرعه گردشگری توسکا شهرستان گرگان برگزار شد، گفت: سهم گردشگری در تولید ناخالص ملی کشور ۵.۱ درصد و در گلستان تنها ۱.۱ درصد است. این نشان می‌دهد که نتوانسته‌ایم ظرفیت‌های موجود را به‌درستی به کار بگیریم و اکنون باید با تعامل و هماهنگی این فرصت‌ها را ایجاد کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از راه‌اندازی یک اتاق فکر و تشکیل شورای هماهنگی توسعه گردشگری برای دریافت ایده‌های خلاق خبر داد و گفت: این شورا که متشکل از بخش خصوصی و جوامع گردشگری است، جلسات خود را به‌صورت مستمر برگزار خواهد کرد تا فعالان گردشگری بتوانند نظرات و پیشنهادهای خود را ارائه دهند.

او افزود: برای تشکیل این اتاق فکر فراخوانی منتشرشده تا بتوانیم از ظرفیت‌های جدید بهره‌مند شویم. این اتاق فکر قرار است ما را در تصمیم‌گیری‌های بهتر یاری کند.

فعالی به فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: شرایط در گلستان برای جذب سرمایه‌گذار فراهم است. گردشگری کشاورزی از جمله ظرفیت‌های مهم استان است که باید از آن استفاده کنیم. اگر سهم ما از تولید ناخالص ملی پایین است، باید آسیب‌شناسی کنیم و ببینیم کجا نیاز به اصلاح و بهبود دارد.

او بابیان این‌که توسعه استان بر پایه کشاورزی و گردشگری تعریف شده است، خاطرنشان کرد: باید در ایجاد زیرساخت‌های گردشگری نقش فعال‌تری ایفا کنیم. بدون تعامل و همکاری نمی‌توانیم به اهداف خود برسیم. تجربه‌های من در استان‌های دیگر نشان می‌دهد که تعیین اهداف مشخص و تمرکز بر اجرای چند پروژه کلیدی می‌تواند نتایج موثری به همراه داشته باشد.

لزوم حفظ منابع طبیعی در توسعه گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان همچنین بر لزوم حفظ منابع طبیعی در توسعه گردشگری تأکید کرد و تصریح کرد: نباید اجازه دهیم که گردشگری به تخریب محیط‌زیست منجر شود. توسعه گردشگری نباید به معنای ورود خودروها تا قلب طبیعت باشد. ما باید به جای تخریب، منابع جدید خلق کنیم. به‌عنوان‌مثال، خدمات گردشگری باید در روستاهای اطراف مناطق طبیعی ارائه شود، نه در دل جنگل و مناطق بکر.

او در ادامه افزود: سازمان گردشگری یک نهاد فرابخشی است و همه افراد، از جمله بخش خصوصی، جامعه هتلداران، دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان گردشگری و رسانه‌های تخصصی، می‌توانند در رشد و توسعه آن نقش‌آفرینی کنند.

فعالی از نهایی شدن تشکیل شورای عالی گردشگری استان خبر داد و تصریح کرد: این شورا به ریاست استاندار و با حضور معاون عمرانی استانداری تشکیل می‌شود و جلسات مستمری خواهد داشت. در این جلسات ضوابط و مقررات حوزه گردشگری تدوین و نهایی خواهد شد.

او همچنین بر لزوم برگزاری رویدادهای گردشگری به‌صورت منظم تأکید کرد و گفت: جدول رویدادهای گردشگری استان باید مصوب شود تا منابع مالی مشخصی برای آن در نظر گرفته شود. با برنامه‌ریزی دقیق، دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان گردشگری و سرمایه‌گذاران تکلیف خود را خواهند دانست و هر بخش در حوزه وظایف خود فعالیت خواهد کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان در پایان با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای این اداره‌کل خاطرنشان کرد: چهار تا پنج پروژه محوری در اتاق فکر اداره‌کل تعریف خواهد شد که تمرکز ما بر اجرای آن‌ها خواهد بود. علاوه بر این، باید به مشاغل خرد و شغل‌های مستقیم و غیرمستقیم حوزه گردشگری نیز توجه کنیم. توسعه زیرساخت‌های گردشگری یکی از اولویت‌های اصلی ما است و امیدواریم با تعامل و همکاری همه بخش‌ها، بتوانیم تحولی مثبت در گردشگری استان ایجاد کنیم.

فعالان بخش خصوصی گردشگری از جمله مجید زمانی فعال گردشگری و مدیر مزرعه گردشگری توسکا، یحیی بارچیان فعال گردشگری، مهدی سقایی ریاست موسسه آموزش عالی حکیم جرجانی و کارشناس گردشگری، معصومه غضنفری فعال حوزه صنایع‌دستی، عباسی سرمایه‌گذار بخش خصوصی حوزه گردشگری، یحیی جلالی‌فر تورلیدر و فعال گردشگری، محمد چراغعلی مدیر رسانه نویاب، دکتر اسدی دکترای کشاورزی و خاکشناسی، سیدعلی طاهری مدیر موزه خصوصی عکاسخانه، حاج غلامرضا پایین‌محلی سرمایه‌گذار بخش گردشگری در این نشست بر لزوم برخورد با واحدهای غیرمجاز، اصلاح بروکراسی اداری در صدور مجوزها، تسهیلگری در فرآیند پاسخ به استعلامات، تدوین برنامه‌ای مدون برای صنعت گردشگری و همراه کردن دانشگاه با این صنعت تأکید کردند.

آن‌ها همچنین خواستار تدوین بسته‌های سفر، تبلیغ و بازاریابی مؤثر، جذب توریست داخلی، تعامل با کشورهای همسایه، تشکیل کارگروه مشترک توسعه گردشگری با کشورهای هدف، ایجاد رسانه تخصصی گردشگری در استان، تشکیل کارگروه رسانه‌ای و فضای مجازی، توسعه زیرساخت‌های جدید، پرداختن به جاذبه‌های کمتر دیده‌شده و راه‌اندازی خطوط پروازی با کشورها و استان‌های هدف گردشگری شدند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403111500864
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha