تاجیکستان هدف جدید گردشگری اصفهان

حضور فعالان گردشگری اصفهان در هیئت همراه رئیس‌جمهوری و وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر به تاجیکستان و امضای تفاهم‌نامه همکاری میان اصفهان و تاجیکستان فصلی جدید در حضور گردشگران خارجی در اصفهان را رقم می‌زند.

شهرام امیری، کارشناس ارشد میراث‌فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در یادداشتی نوشت: شواهد و اسناد تاریخی حاکی است که ایرانیان نخستین ملتی در جهان هستند که کشور، دولت و ملت را در بیش از ۴ هزار سال قبل در جهان ایجاد کردند. با این وصف با تشکیل دولت و ملت ایران توسط مادها بسیاری از اقوام پیرامون ایران به‌تدریج به این سرزمین پیوستند و همانا با تشکیل شاهنشاهی هخامنشی به‌عنوان نخستین امپراتوری جهان این روند شکل یافت و منطقه آسیای میانه جزو مناطقی بود که از لحاظ سیاسی و سپس فرهنگی در مسیر امتداد حیات فرهنگی و تمدنی ملت ایران قرار گرفت، به‌نحوی‌که کوروش هخامنشی نخستین شاهنشاه سلسله هخامنشی در نبرد با ماساژت‌ها (ماساگت‌ها) در منطقه آسیای میانه کشته شد و همچنین پس از یورش اسکندر به ایران و ورود اروپائیان به این سرزمین، شرق ایران به‌ویژه آسیای میانه به یکی از مهم‌ترین مراکز ادامه حیات فرهنگی و تمدنی ایران‌زمین بدل شد که این نکته تا پایان حیات شاهنشاهی ساسانی ادامه یافت و آسیای میانه به یکی از مهم‌ترین مراکز بسط و توسعه فرهنگ و تمدن کهن ایرانی تبدیل گردید.

با تشکیل خلافت اسلامی، ایران نیز یکی از مهم‌ترین سرزمین‌هایی بود که در شکل‌گیری تمدن عظیم اسلامی نقش داشت و در این میان خراسان بزرگ، پس از تشکیل سلسله اموی و ظلم و ستم مضاعفی که به مسلمانان غیر عرب روا داشتند، به یکی از مهم‌ترین مراکز مقاومت در برابر امویان تبدیل شد و درعین‌حال فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی در سایه دین اسلام باعث شد تا نخبگان خراسان بزرگ نقش مهمی در امتداد تمدن اسلامی و حتی شکل‌گیری نهضت شیعه در ایران به‌ویژه پس از حضور امام رضا(ع) در ایران ایفا نمایند.

تمدن منطقه آسیای میانه که در میان دو رود بزرگ سیحون و جیحون قرار گرفت به‌عنوان بخش شمالی خراسان بزرگ در دوران اسلامی نیز به نقش سازنده خود در پایداری و جهانی‌شدن فرهنگ اصیل ایرانی ادامه داد و این در حالی است که تهاجماتی همچون مغولان و تیموریان در سده‌های هفتم و هشتم هجری قمری هم نتوانست این شایستگی را از میان بردارد و درعین‌حال پس از جدا شدن تدریجی این مناطق از ایران در طی سده‌های دوازدهم و سیزدهم هجری قمری در ایران و پس‌ازآن تسلط ۷۰ساله امپراتوری سرخ شوروی بر این مناطق نیز نتوانست از وابستگی آنان به فرهنگ و تمدن سرزمین مادری خود بکاهد. همچنین بخش‌هایی از شمال افغانستان و کشورهایی همچون ترکمنستان، تاجیکستان ازبکستان بخش‌هایی از قزاقستان همچنان در این محور فرهنگی و تمدنی قرار دارند. بااین‌حال دل‌بستگی‌های فرهنگی کشور تاجیکستان به‌واسطه اینکه اکثر آن‌ها همچنان به زبان اصیل ایرانی تکلم می‌کنند نقش مهمی در این نزدیکی فرهنگی ایفا می‌کند.

با توجه به اینکه محدوده فلات مرکزی ایران و به‌ویژه پهنه فرهنگی اصفهان نیز یکی از مهم‌ترین مراکز بسط و گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی به شمار می‌رود، این قرابت‌های فرهنگی و پیشینه تاریخی، دستمایه محکمی برای تحکیم ارتباطات فرهنگی و اقتصادی در قالب صنعت گردشگری به شمار می‌رود، کما اینکه مردم و مسئولان تاجیکستان هیچ‌گاه علاقه و دل‌بستگی‌های خود را نسبت به فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی فراموش نکرده و مشارکت آنان در ثبت جهانی آیین کهن نوروز نشان بارزی از این مسئولیت‌پذیری در قبال فرهنگ ایرانی است.

تاجیکستان در منطقه آسیای میانه با آب‌وهوا و اقلیم مناسب و ارزش‌های میراث‌فرهنگی مشترک با ایران بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰‌هزار نفر جمعیت داشته و در قلب آسیای میانه واقع‌ شده و امروزه می‌تواند به‌عنوان محور اتصال شمال ایران به قلب خاور دور در آسیای شرقی شناخته شود.

با این وصف سفر رئیس‌جمهوری این کشور و استقبال شایسته مقامات آن کشور از ایشان که همچنان به زبان شیرین فارسی دری همچنان تکلم می‌کند همراه با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و حضور تنی چند از فعالان دفاتر خدمات مسافرتی اصفهان در هیئت همراه رئیس‌جمهوری و امضای تفاهم‌نامه‌های گردشگری نشان داد که مردم و مسئولان تاجیکستان مشتاق دیدار از ایران و اصفهان هستند.

اگر بپذیریم که امروزه نه‌تنها در صنعت گردشگری بلکه در سایر صنایع برای جذب بازار مصرف و عرضه محصولات رقابتی شدید و حتی جهانی وجود دارد و حتی پای سیاستمداران کشورها نیز به این چرخه رقابت بازشده، بی‌تردید در حوزه بازاریابی گردشگری نیز ناگزیر هستیم در این چرخه رقابت وارد شویم، لذا در این مسیر هر آنچه که در زمینه لزوم حضور دائم در بازار رقابت در دست داریم باید ارائه کنیم، لذا چه مطاعی ارزشمندتر از مشترکات فرهنگی که می‌تواند درهای بازار نسبتا بکر و دست‌نخورده آسیای میانه را به روی ایرانیان به‌ویژه فعالان گردشگری اصفهان بگشاید.

فراموش نکنیم بازار رقابت، دائمی است و برای حضور همیشگی در این چرخه رقابت به‌صورت دائمی باید هوشیار و توانمند از تمامی دستمایه‌های خود استفاده کنیم، در این میان به نظر می‌رسد پیشینه تاریخی و فرهنگی به‌ویژه تاریخ غنی ایران فرصتی همیشگی و دائمی را برای ارائه در نمایه‌های فرهنگی مختلف در اختیار ما قرار می‌دهد، لذا فراموش نکنیم در بازار رقابت گردشگری اکثر کشورهای جهان به دنبال واکاوی تاریخ خود و ارائه دستاوردهای تاریخی به‌منظور حضور در این بازار رقابتی هستند. پس بدانیم چه چیزهایی داریم و قدر آن‌ها را بهتر داشته و تلاش کنیم تا آن‌ها را کاربردی کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403112101342
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha