مهران حسنی عضو انجمن متخصصان گردشگری ایران و پژوهشگر حوزه گردشگری در یادداشتی نوشت: نمایشگاههای گردشگری فرصتهای بینظیر برای بازیگران صنعت گردشگری فراهم میکنند تا بتوانند به شبکهسازی، بازاریابی و تقویت بازار و ارتقای محصولات و خدمات خود بپردازند. در ادامه به اهداف، اهمیت، ضرورت و دستاوردهای این نمایشگاه خواهیم پرداخت.
برگزاری نمایشگاههای گردشگری دارای اهداف متعددی است که هم دولتها و هم بخش خصوصی از آنها بهرهمند میشوند. معرفی مقاصد جدید گردشگری یکی از این اهداف است در بسیاری از کشورها جاذبههای طبیعی، فرهنگی و تاریخی بسیاری وجود دارند که هنوز در سطح بینالمللی به خوبی شناخته نشدهاند نمایشگاههای مزبور زمینهای را فراهم میکنند تا این مقاصد جدید از طریق بازاریابی مستقیم، ارائه محتواهای تبلیغاتی، نمایش فیلمهای مستند و ارائه بستههای سفر به مخاطبان و بازدیدکنندگان معرفی شوند.
از دیگر اهداف، شبکهسازی بینالمللی است، چرا که صنعت گردشگری نیازمند همکاریهای گسترده میان ذینفعان مختلف از جمله شرکتهای مسافرتی و جهانگردی، هتلها و مراکز اقامتی، راهنمایان گردشگری، سرمایهگذاران و مقامات دولتی است. لذا نمایشگاهها فضایی را ایجاد میکنند که در آن این بازیگران بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و قراردادهای همکاری منعقد کنند.
برندسازی گردشگری یکی از مهمترین عواملی موفقیت در این صنعت است. کشورها با حضوری پررنگ، هویت و تصویر مثبتی از مقاصد گردشگری خود را ارائه داده، و این امر به افزایش آگاهی عمومی و اعتماد گردشگران به آن کشور یا منطقه منجر شده و فضایی را برای بازاریابی مستقیم فراهم میشود که در آن شرکتها و مقاصد میتوانند به طور مستقیم با گردشگران بالقوه ارتباط برقرار کرده و نظرات آنها را دریافت کنند و خدمات خود را متناسب با نیازهای بازار هدف ارتقا دهند. در ارتباط با اهمیت و جایگاه این نمایشگاهها در دنیا نیز باید یادآور شد امروزه صنعت گردشگری یکی از مهمترین صنایع جهان است که تأثیر مستقیم بر رشداقتصادی کشورها داشته و نمایشگاهها نقش کلیدی در معرفی نوآوریها، فناوریهای جدید و تغییرات بازار گردشگری ایفا میکنند.
موضوع دیگر، نمایشگاهها فرصتی را برای کشورها فراهم میکنند، تا روابط خود را در سطح بینالمللی گسترش داده و با افزایش تعاملات بینالمللی و دیپلماسی گردشگری، زمینهای برای قراردادهای همکاری در زمینههای تسهیل ویزا، پروازهای مستقیم توسعه زیرساختها و بازاریابی مشترک منجر شود.
از منظر دیگر گردشگری یکی از منابع مهم درآمد ارزی برای بسیاری از کشورهای برخوردار از جاذبههای گردشگری است. بنابراین حضور مؤثر در این نمایشگاهها به افزایش تعداد گردشگران خارجی و در نتیجه افزایش درآمدهای ارزی کمک میکند. همچنین با تغییرات و تحولات سریعی که در حوزه نوآوریها و فناوریها در حوزه گردشگری در دنیا انجام میشود، کشورها و شرکتهای مختلف با معرفی آنها و تبادل دانش منجر به بهبود خدمات گردشگری، کاهش هزینهها و افزایش تجربه گردشگران خواهند شد.
در زمینه ضرورت برگزاری نمایشگاههای بینالمللی گردشگری نیز باید به نکاتی که بازار صنعت گردشگری دنیا را احاطه و فعالیت را در آن پیچیده کرد به موضوع افزایش رقابتپذیری در بازار جهانی گردشگری اشاره کرد. در نتیجه رشد روزافزون صنعت گردشگری کشورها و مناطق مختلف برای جذب گردشگران مجاب به رقابت در این حوزه شدند. و نمایشگاهها فرصتی را ایجاد میکنند که مقاصد مختلف بتوانند مزیتهای رقابتی خود را به نمایش بگذارند و سهم بیشتری از بازار جهانی کسب کنند. همچنین امروزه گردشگران به دنبال تجربههای خاص و منحصر به فرد هستند این نمایشگاهها بستری برای معرفی انواع جدیدی از فعالیتهای گردشگری است.
یکی دیگر از موضوعات مهم در نمایشگاهها بحث گردشگری پایدار و مسئولانه است که کشورها و سازمانهای فعال در این حوزه راهکارها برای کاهش تأثیرات زیست محیطی گردشگری و افزایش مشارکت جوامع محلی را ارائه میدهند.
بنابراین دستاوردهای نمایشگاههای بینالمللی در توسعه گردشگری و مقصدسازی سفرها امری بدیهی بوده و به ایجاد و معرفی مقاصد جدید، تقویت مقاصد موجود، جذب سرمایهگذاری و توسعه زیرساختها، افزایش آگاهی عمومی و جذب گردشگران بینالمللی و بهبود همکاریهای بینالمللی و توسعه گردشگری مشترک منجر خواهد شد.
با توجه به مواردی که در فوق به آنها پرداخته شد هجدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته تهران که برگزاری آن در تقویم رویدادهای سازمان جهانی گردشگری به ثبت رسیده است، نشان دهنده اهمیت و جایگاه ویژه آن در صنعت گردشگری است.
این نمایشگاه به عنوان بزرگترین رویداد تخصصی در صنعت گردشگری ایران و با هدف توسعه و رونق صنعت گردشگری، ایجاد فرصتهای تجاری و معرفی ظرفیتهای گردشگری کشور برگزار شد و توانست با تجمیع و گردهمآوری ظرفیتهای مؤثر در صنعت گردشگری و استفاده بهینه از منابع موجود، ایجاد زمینهها و زمینه لازم برای حضور و مشارکت فعالان بخش خصوصی به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه گردشگری فراهم نموده و فرصتی برای معرفی جاذبههای طبیعی، تاریخی و فرهنگی ایران با بازدیدکنندگان داخلی و خارجی و همچنین زمینه تبادل اطلاعات، تجربیات و دستاوردهای نوین را با به اشتراک گذاشتن بین فعالان گردشگری و تقویت همکاریهای بینالمللی را با برگزاری نشستها با نمایندگان کشورها فراهم کند.
از بعد گردشگری داخلی نیز هجدهمین نمایشگاه توانست به عنوان پل ارتباطی میان فعالان صنعت گردشگری، دولت، سرمایهگذاران و گردشگران عمل کرده و بر توسعه گردشگری داخلی استانها و رشد بخش خصوصی تأثیرگذار باشد.
در نمایشگاه استانهای کشور غرفههای مستقل داشتند که در ان ظرفیتها و جاذبههای گردشگری خود را اعم از طبیعی، تاریخی و فرهنگی را به بازدیدکنندگان، شرکتهای تورگردان، مسافرتی و جهانگردی، سرمایهگذاران و... معرفی ارائه کردند. تبلیغات و اطلاعرسانی درباره مقاصد داخلی توسط استانها به افزایش آگاهی مردم و گردشگران نسبت به مقاصد کمتر شناخته شده و مسیرهای جدید گردشگری آشنا کرده و این امر منجر به افزایش سفرهای داخلی و رونق مقاصد محلی میشود. ضمن اینکه تورگردانان و شرکتهای سیاحتی نیز میتوانند بستههای جدید سفر برای مقاصد جدید و کمتر شناخته شده طراحی و با کمک جوامع اجرا کند.
نگارنده این یادداشت که خود در ایام برگزاری نمایشگاه در محل حضور داشته و غالب غرفهها از جمله غرفههای استانها را بازدید کرده، شاهد رقابتی سالم میان استانها برای جذب گردشگران و سرمایهگذاران بوده است. استانها در این نمایشگاه تلاش کردند تا با ارائه جذابترین بستههای گردشگری و تبلیغات خلاقانه توجه گردشگران و سرمایهگذاران را جلب کنند و حاصل این رقابت سالم باعث میشود که استانها بر بهبود زیرساختهای گردشگری، خدمات رفاهی، اقامتگاهها، مراکز پذیرایی و عرضه غذا، بازاریابی دیجیتال و... تمرکز بیشتری را معطوف کرده ضمن اینکه پروژهها، فرصتها و بستههای سرمایهگذاری را به سرمایهگذاران داخلی و خارجی معرفی میکردند.
ایجاد و توسعه همکاری بین استانی در گردشگری بین برخی از استانها و معرفی تورهای ترکیبی میان چند استان و نیز همکاری در معرفی مسیرهای جدید گردشگری و توسعه برندینگ مشترک میان استانها از جمله فعالیتهای استانها در نمایشگاه بوده است. در زمینه نقش نمایشگاه در توسعه و تقویت بخش خصوصی در این نمایشگاه فرصت مناسبی برای شرکتهای کوچک و متوسط گردشگری بخش خصوصی نیز فراهم آمده بود تا خود را به بازار بزرگ گردشگری معرفی و محصولات خود را ارائه کنند. شرکتهای نوپا، شرکتهای مسافرتی و گردشگری، استارتآپها و کسب و کارهای خانوادگی و... از جمله آنها بودند. شرکتهای فناوری محور در حوزه رزرو آنلاین، گردشگری هوشمند، بازاریابی دیجیتال، اپلیکیشنهای مدیریت سفر و... فرصت معرفی خود را در نمایشگاه پیدا کرده بودند.
با توجه به حضور شرکت مسافرتی و گردشگری داخلی و خارجی، نمایشگاه فرصتهای همکاری بین آنها را افزایش داده، ضمن اینکه برگزاری کارگاههای آموزشی و نشستهای تخصصی در موضوعات مختلف برای بخش خصوصی زمینه بهبود کیفیت خدمات و افزایش رضایت گردشگران را فراهم نمود. همچنین نمایشگاه با گردآوری رستههای مختلف صنعت گردشگری، زمینه مناسبی برای شبکهسازی میان مراکز اقامتی، پذیرایی، شرکتهای سیاحتی، راهنمایان گردشگری، مؤسسات حمل و نقل و... را فراهم کرد.
در پایان سخن اینکه، هجدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته تهران با شعار «گردشگری و صلح و رفع ایرانهراسی» برگزار شد. انتخاب این شعار نشان دهنده تمرکز بر دیپلماسی گردشگری توسعه تعاملات بینالمللی و ارائه تصویر واقعی از ایران به جهانیان بود.
نمایشگاه در معرفی ایران به عنوان مقصدی صلحآمیز و امن، فرصتی برای تعاملات مستقیم با سفرا، مقامات کشورهای خارجی و شرکتهای سیاحتی و تورگردانان را با حضور بیش از ۳۰ کشور و نشستها و ملاقات با آنها فراهم کرد. همچنین رسانهها و خبرنگاران خارجی حاضر در نمایشگاه فرصت آشنایی مستقیم با ظرفیتهای گردشگری ایران و واقعیتهای آن را داشتند و با فرهنگ، امنیت و مهمان نوازی ایرانیان آشنا شدند، ضمن اینکه برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری اقوام مختلف ایرانی، در حاشیه نمایشگاه تصویر مثبت و جذاب از تمدن، فرهنگ و جاذبههای گردشگری ایران به نمایش گذاشت، که به طور قطع در کاهش ایران هراسی تأثیرگذار بودند.
هجدهمین نمایشگاه گردشگری تهران گامی مثبت در راستای تحقق شعار، گردشگری و صلح بود اما این هدف نیازمند تداوم تلاشها و برنامهریزی گستردهتر در رفع ایران هراسی و خنثی کردن اخبار منفی رسانههای بیگانه است. بنابراین برای تقویت اثرگذاری نمایشگاه در آینده، افزایش تبلیغات بینالمللی و دیجیتال مارکتینگ برای معرفی گردشگری ایران، برگزاری نشستهای بیشتر با خبرنگاران و اینفلوئنسرهای گردشگری خارجی، توسعه همکاری گردشگری با کشورهای اسلامی و کشورهای دارای ظرفیت بالا و... از جمله موضوعاتی است که به عنوان پیشنهاد در پایان یادداشت ارائه میشود.
انتهای پیام/
نظر شما