نقش راهنمایان گردشگری در توسعه گردشگری سلامت

راهنمایان گردشگری به عنوان پیش‌قراولان صنعت گردشگری می‌توانند نقش و جایگاه ویژه ای در توسعه و ارتقای گردشگری سلامت و پیشگیری از فعالیت‌های غیرقانونی و فاقد مجوز در این حوزه داشته باشند.

محمدپناهی، مدرس و مؤلف کتب دانشگاهی در یادداشتی نوشت: راهنمایان گردشگری در شکل‌گیری فرایندهای علمی و گام به گام توسعه و ترویج ظرفیت‌های گردشگری سلامت کشور نقش بی‌بدیل و ممتازی برعهده دارند.

با در نظر گرفتن موارد اشاره شده و با توجه به آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های غیرقانونی و بازاریابی غیر حرفه‌ای دلالان و افراد فاقد صلاحیت بازاریابی تخصصی در این بخش، راهنمایان گردشگری به عنوان مهمترین و تخصصی‌ترین ارکان قانونی فعال در این حوزه می‌توانند با هماهنگی و مشارکت با دفاتر خدمات مسافرتی و شرکت‌های تخصصی گردشگری سلامت، نقش مهم و محوری را در کمک به ساماندهی و پیشگیری از فعالیت‌های غیر قانونی دلالان ایفا کنند.

برخی از مهمترین نقش‌های مؤثر راهنمایان فعال حوزه گردشگری سلامت شامل موارد زیر است:

ارائه اطلاعات دقیق و آگاهی بخشی به گردشگران سلامت در خصوص ظرفیت‌های حوزه گردشگری سلامت ایران: راهنمایان گردشگری با دریافت آموزش‌های تخصصی می‌توانند اطلاعات دقیقی درباره خدمات سفر اقامت حمل ونقل وخدمات استاندارد پزشکی، مراکز درمانی، پزشکان حاذق و تجهیزات و امکانات موجود در ایران را ارائه دهند. این اطلاعات به بیماران و گردشگران کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند.

اعتمادسازی (کمک به ایجاد اعتماد): راهنمایان با ارائه خدمات حرفه‌ای و اطلاعات دقیق و معتبر از ظرفیت‌ها وتوانمندی‌های ایران می‌توانند اعتماد بیماران و گردشگران سلامت را جلب کنند. این امر به ویژه در زمینه گردشگری سلامت که مسائل مربوط به سلامتی و درمان می‌باشد، بسیار مهم است.

پل ارتباطی و نقش هماهنگی برای ارائه خدمات گردشگری سلامت استاندارد: راهنمایان می‌توانند به عنوان واسطه‌ای بین بیماران و مراکز درمانی عمل کنند و هماهنگی‌های لازم برای تکریم گردشگران و دریافت خدمات سفر اقامت وهمچنین معرفی مراکز درمانی دارای استانداردهای تخصصی را فراهم کنند.

کمک به توسعه گردشگری ترکیبی با استفاده از دانش و تجربه‌های شخصی راهنمایان: راهنمایان  می‌توانند ضمن معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور با رویکرد گردشگری ترکیبی، بااستفاده از توانمندسازی وطی کردن آموزش‌های تخصصی گردشگری سلامت ضمن ارائه تجربیات شخصی و محلی، با معرفی ظرفیت‌های گردشگری پزشکی طبیعت درمانی وتندرستی به گردشگران سلامت کمک کنند تا در روند دریافت خدمات سلامت وپزشکی  احساس رضایت‌مندی  بیشتری داشته باشند و از بستر فرهنگی و اجتماعی وگردشگری عام کشور بهره‌مندی کاملی داشته باشند.

ترویج، تبلیغ و بازاریابی تخصصی و دانش محور گردشگری سلامت: راهنمایان گردشگری می‌توانند به ترویج مقاصد و خدمات گردشگری سلامت از طریق گفتگوها، وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های تخصصی و دیگر کانال‌های ارتباطی به توسعه این بخش  کمک کنند و بدین ترتیب به جذب گردشگران بیشتر و توسعه بازار گردشگری سلامت کمک کنند.

کمک به بخش‌های نظارتی برای ارتقای کیفیت خدمات: راهنمایان گردشگری سلامت با داشتن تجربه و اطلاعات کافی، می‌توانند با نظارت عام بر کیفیت خدمات ارائه شده در زمینه گردشگری سلامت وکمک به  متخصصین ارزیابی، به مراکز ارائه دهنده خدمات کمک کنند تا نقاط قوت وضعف خود را شناسایی و نسبت به رفع نواقص خود اقدام کنند.

راهنمایان فعال گردشگری سلامت می‌توانند به عنوان تسهیل‌گر در فرآیند توسعه گردشگری سلامت پل ارتباطی بین گردشگران، دفاتر، آژانس‌ها ویا شرکت‌های گردشگری سلامت با مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی عمل کنند و می‌توانند جایگاه ممتازی در موفقیت و رشد وتوسعه گردشگری سلامت ایران داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403120600421
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha