باید گردشگری را پیش‌بینی‌پذیر کنیم

عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با تاکید بر اینکه باید گردشگری را پیش‌بینی‌پذیر کنیم، گفت: گردشگری یک صنعت چند بخشی و چند معیاری با آسیب‌پذیری بالا در مقابل تمام شوک‌هاست.

به گزارش میراث آریا، ارشک مسائلی در کارگاه الگوی سفر به مقاصد نوظهور که صبح امروز سه‌شنبه ۲۱ اسفند در معاونت گردشگری کشور و به اهتمام پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار شد، با بیان اینکه آسیب‌شناسی تعطیلات به صورت کلان موجب به وجود آمدن جمعیت زیادی در یک مکان می‌شود، اظهار کرد: باید گردشگری را پیش‌بینی‌پذیر کنیم. گردشگری براساس رزرواسیون و داده‌های تولید شده قبلی، موجب پیش‌بینی‌پذیر کردن سفرها می‌شود.

او همچنین با بیان اینکه گردشگری یک صنعت چند بخشی و چند معیاری با آسیب‌پذیری بالا در مقابل تمام شوک‌هاست، گفت: این شوک‌ها می‌تواند شامل جنگ کشور لیبی در دوران بهار عربی، عملیات‌های تروریستی در کشورها یا بروز و همه‌گیری بیماری‌هایی مانند کرونا ابولا و.... باشد که به صورت جهانی و بین المللی صنعت توریسم در کشورها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. 

او افزود: به عبارت دیگر این شوک‌ها می‌توانند در سه سطح «کشوری»، «منطقه‌ای» یا «بین‌المللی» دسته‌بندی‌های قابل پیش‌بینی و غیرقابل پیش‌بینی یا ایجاد شده توسط انسان یا غیره باشند. از این روست که گفته می‌شود صنعت گردشگری یک صنعت مرتبط با تمام ابعاد انسانی و غیرانسانی است و از انواع بحران‌های طبیعی انسانی و بیولوژیکی آسیب می‌بیند. 

او همچنین براساس آمار بهار ۱۴۰۳ خاطرنشان کرد: ۱۰ استان گردشگرپذیر خراسان رضوی، مازندران، تهران، فارس، گیلان، اصفهان، خوزستان، هرمزگان، مرکزی و همدان است. 

این مسئول در بخش دیگری ۱۰ استان گیلان، زنجان، خراسان رضوی، کرمانشاه، تهران، فارس، مازندران، آذربایجان شرقی، ایلام و گلستان را مقاصد بیشترین سفرهای بدون اقامت شبانه اعلام کرد.

آمارهای گردشگری هتل‌ها قابل اعتماد نیستند 

سیدمصطفی فاطمی مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه ما مردم قصه و داستان و روایت هستیم، گفت: برداشتی که دارم این است که سامان‌دهی کلی را در آمارها نیاز داریم و اینطور استنباط می‌شود که اطلاعات هتل‌ها هم به دلیل ترس از مالیات و مسائل دیگر، اطلاعات کاملا درستی نیست و به این اطلاعات نمی‌توانیم خیلی اعتماد کنیم.

او با اشاره به اینکه در این سال‌ها سعی کردم که از راه‌های مختلف مانند استحصال آمار تردد خودرو، میزان سوخت مصرفی و اخیرا تردد موبایل‌ها بتوانم آمار دقیق‌تری را به دست بیاورم، گفت: ما روانشناسی سفر داریم که روی آن کار نشده است، مثلا اینکه مردم بر چه اساسی سفر می‌کنند.

مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی با اشاره به اینکه مردم در لحظه تصمیم می‌گیرند که کجا بروند، گفت: بر اساس داده‌های ما، بیش از نصف مسافران در لحظه تصمیم می‌گیرند که کجا بروند، همچنین آمارهای اپلیکیشن‌های سفر هم گواه این مسئله هستند.

او افزود: رزروهای مردم به صورت لحظه‌ای اتفاق می‌افتد و از قبل هم برنامه‌ریزی نشده است و عمدتا با خودروی شخصی به سفر می‌روند.

او ادامه داد: سینوس گردشگری به صورت سالانه در کشورهای مختلف متفاوت است. در کشور اما سخت است، در فروردین بالا می‌رود و در دو ماه بعدی با شیب زیادی پایین می‌رود.

او در ادامه نیز به برخی از اقدامات موثر قبلی و کنونی در زمینه این مهم پرداخت و گفت: سامان‌دهی تعطیلات یکی از این مسائل بود، رویدادها و ایونت‌ها هم یکی از دیگر اقدامات هستند.

فاطمی در پایان نیز خاطرنشان کرد: باید توجه کرد که ایرانی‌ها در مورد سفر چطور تصمیم می‌گیرند. داستان‌ها و روایت‌ها و مسائل سیاسی داخلی هم در این تصمیمات نقش دارند.

در این کارگاه، علیرضا رحیمی مشاور معاون گردشگری وزیر میراث‌فرهنگی، امیر صادقی رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، محمد شیرکوند فعال بخش خصوصی و علی رحیم‌پور مشاور سرمایه‌گذاری گردشگری نیز سخنرانی کردند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403122101620
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha