بهگزارش میراثآریا، محمدرضا طلایی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، گفت: غرفههای تنظیم بازار میوه شب عید از ۲۳ اسفندماه در سراسر کشور راهاندازی شده و عرضه آن تا ۲۵ اسفند، در ۶۰ درصد استانها آغاز شده است.
او افزود: این عرضه تا ۱۵ فروردین سال جدید ادامه خواهد داشت و در صورت نیاز، ستادهای راهبری استانها میتوانند این زمان را تمدید کنند.
رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به تغییرات در نحوه تأمین میوه نسبت به سال گذشته، بیان کرد: امسال برخلاف سال گذشته، دولت هیچ اعتباری برای این طرح در نظر نگرفته و مباشرین بخش خصوصی این فعالیت را برعهده گرفتهاند.
طلایی افزود: در چهار استان، سازمانهای میادین و یک نفر از بخش خصوصی تأمین و عرضه را انجام داده و در سایر استانها، تشکلهای تعاونی زیر مجموعه سازمان تعاون روستایی مسئول این فرآیند هستند.
او در ادامه نیز بیان کرد: امسال برای نخستین بار، دستورالعمل ذخیرهسازی میوه در بهترین زمان ممکن (آبان ماه) توسط وزارت جهاد کشاورزی به سازمان مرکزی تعاون روستایی ابلاغ شد و نظارتها افزایش یافته و بهترین میوهها در بازار تنظیمی عرضه میشوند.
طلایی درباره قیمت ها نیز گفت: میانگین قیمت سیب ۵۰ هزار تومان و پرتقال ۳۵ هزار تومان کاهش یافته است، اما با توجه به هزینههای حملونقل ممکن است تغییرات جزئی نیز داشته باشد. حداکثر قیمت سیب در تهران ۵۴ هزار تومان و پرتقال تامسون شمال ۴۲ هزار تومان تعیین شده است. همچنین قیمت پرتقال والنسیا تولید شده در باغات مربوط به سازمان تعاون روستایی بین ۴۴ تا ۵۵ هزار تومان متغیر خواهد بود.
او با اشاره به اضافه شدن خرما به سبد تنظیم بازار برای نخستین بار در سال ۱۴۰۳ گفت: به دلیل همزمانی با ماه رمضان، بیش از یک میلیون تن خرما خریداری شده که ۳۰۰ تن آن به عنوان ذخیره احتیاطی در نظر گرفته شده است. این خرماها در سه رقم مضافتی، کلوته و کبکاب عرضه میشوند و قیمت آن بین ۱۴۵ تا ۱۵۵ هزار تومان متغیر است. خرمای تنظیم بازاری حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد زیر قیمت بازار عرضه میشود.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به ذخیره ۱۶ هزار تن میوه در استانها و ۵ هزار تن ذخیره احتیاطی، گفت: هدف ما فقط تأمین میوه نیست، بلکه تنظیم بازار است. در همین سه روز اخیر، قیمتها ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافتهاند و در برخی استانها قیمتهای تنظیم بازاری ۳۵ درصد زیر قیمت بازار است.
طلایی افزود: اتحادیههای دامداران و عشایر نیز موظف شدند تا گوشت قرمز گرم کشتار داخل را به طور مستقیم و بدون واسطه عرضه کنند. این اقدام باعث شده که قیمت گوشت قرمز بین ۱۵ تا ۲۰ درصد زیر قیمت بازار باشد. این عرضه توسط اتحادیههای استانی در محلهای مشخص انجام میشود.
او درباره راهاندازی ۷۰۰ فروشگاه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی نیز گفت: این تعداد تا پایان دولت چهاردهم به ۳ هزار فروشگاه افزایش خواهد یافت. این فروشگاهها با هدف کاهش واسطهگری و عرضه مستقیم محصولات از تولیدکننده به مصرفکننده راهاندازی شدهاند.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی همچنین بیان کرد: در ایام پایانی سال، این سازمان در حالت آمادهباش خواهد بود و در صورت بروز هرگونه مشکل در بازار، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
او در پایان نیز طی درخواستی از مردم گفت: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا کیفیت نامناسب، موضوع را به سامانههای نظارتی اعلام کنند. در بنرهای نصب شده در مراکز عرضه، شماره تماس بازرسی تعاون روستایی و نیز بازرسی اتاق اصناف درج شده است.همچنین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی در ایام تعطیلات نوروزی نیز فعال خواهند بود تا بتوانند ثبات بازار را حفظ کرده و رضایت مردم را جلب کنند.
انتهای پیام/
نظر شما