بهگزارش میراثآریا، روحالله سید العسگری گفت: در این کارگاه نیم روزه، در خصوص چگونگی مرمت کتیبههای کاشیکاری یا گچبری شده در بناهای تاریخی بهصورت تخصصی بحث و تبادلنظر شد و برای افراد شرکتکننده در این کارگاه چگونگی تولید یک اثر کتابت از شروع تا مراحل پایانی تشریح و بهصورت عملی مراحل کتابت و قطعهسازی اثر را با خط نستعلیق اجرا شد.
ساغر حمیدی، رئیس گروه موزههای ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان نیز در همین زمینه گفت: در تلاش هستیم تا این کارگاهها بهصورت سلسله وار و پیدرپی در فضای موزه هنرهای تزئینی برگزار شود و علاقهمندان و بازدیدکنندگان از این کارگاه دائمی بازدید کنند.
فریناز فاتحی سرپرست موزه هنرهای تزئینی ایران در اصفهان نیز گفت: با حضور یکی از اساتید خوشنویسی و کارشناس نسخ و آثار خطی در موزه هنرهای تزئینی ایران، این امکان فراهمشده است تا برای اولین بار در کشور این کارگاه دائمی بهصورت فعال و روزانه در آینده نزدیک راهاندازی شود و تمامی مراحل تولید یک مرقع خطی شامل کاغذسازی، ابروباد سازی، آهارزنی کاغذ، انتخاب متن و اشعار مناسب، برش کاغذ و تهیه مسطر، کتابت و خوشنویسی اثر، قطاعی و قطعهسازی، زرافشان سازی اثر، ترلینگ کشی و درنهایت تذهیب و تشعیر و طلا اندازی و در پایان الصاق قطعات مرقع به هم دیگر و جلدسازی سوخت چرم بهصورت حرفهای انجام شود.
سرپرست موزه هنرهای تزئینی ایران در اصفهان ادامه داد: با این وصف در مرحله اول مراحل تولید در معرض دید علاقهمندان قرارگرفته و در محله دوم یک اثر نفیس خطی ایرانی با اصول و قواعد سنتی و حرفهای تهیه خواهد شد و اینگونه کارگاهها بهطورقطع از منسوخ شدن این هنرها پیشگیری کرده و همچنین یک یا چندین اثر هنری در دوره معاصر تولید و برای آیندگان باقی خواهد ماند.
گفتنی است در حاشیه این کارگاه تعداد ۶۵ اثر از آثار خوشنویسی کتابت شده توسط استاد علی خیری به نمایش درآمده است.
این نمایشگاه از ۲۶ اسفندماه تا پایان فروردینماه ۱۴۰۴ در ساعات کاری موزه آماده بازدید علاقهمندان خواهد بود.
انتهای پیام/
نظر شما