ارشک مسائلی عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری در یادداشتی نوشت: از نظر ساختاری چند نوع سفر داریم که در نوع اول سفر به صورت پیکنیک و یک تا دو روزه است و یکی از دیگر انواع سفرها شامل سفرهای کوتاه مدت سه تا چهار روزه است و نوع دیگر سفر هم سفرهای طولانی مدتتر را شامل میشود که سفرهای یک هفته تا ۱۰ روز را شامل میشود.
در نهایت، اگر تعطیلات به خصوص تعطیلات دو روزه آخر هفته، افزایش و ساماندهی پیدا کند خصوصا اگر بتوان در نیمه دوم سال مدیریت و ساماندهی تعطیلات را داشته باشیم این موضوع میتواند بسیار موثر باشد، از طرفی اینکه پنچشنبهها و جمعهها تعطیل شوند میتواند به افزایش سفرهای خودرویی و حتی پروازی به مقاصد دیگر گردشگری منجر شود.
مدیریت تعطیلات باید روی چند بخش انجام شود به طوریکه تعطیلات نوروزی همواره به افزایش سفرها در نیمه اول سال منجر میشود در عین حال، تعطیلات تابستانه مدارس و دانشگاهها در بخشی از نیمه دوم برای دو طیف خانواده فرهنگیان و اساتید و همچنین فرزندان میتواند زمینهساز سفرها شود.
البته آمار فوتیها نیز در این نیمه اول به افزایش ضریب اثرگذاری اشاره دارد و نشان میدهد که این تعطیلات در سفر رونق یافته است.
در این سه ماه تعطیلی باید کار کارشناسی انجام شود که بتوان در تیرماه یک ماه و نیم یعنی از نیمه تیرماه تا نیمه مرداد و از نیمه دی ماه تا نیمه بهمن ماه را به تعطیلات اضافه کرد، میتوان این فاصله را برهه مطلوبی برای سفر دانشآموزان و دانشجویان در نظر گرفت.
در گردشگری یکی از هفتگانههایی که باید محقق شود، حمل و نقل است، از نظر ناوگان هوایی حدودا ۹۰ فروند هواپیما وجود دارد، ناوگان ریلی هم بسیار محدود است و بخش سوم ناوگان اتوبوسی و عمومی هم از ۷۰۰۰ اتوبوس بین شهری به ۶۰۰۰ اتوبوس رسیدیم که همه این آمار نشان میدهد که سفر با خودروی شخصی بیشترین مورد حمل و نقل را شامل میشود.
در این شرایط، فشار بر جادهها بیشتر میشود و لزوم مدیریت گردشگری را بیش از پیش مورد توجه قرار میدهد لذا اگر تعطیلات توزیع شود و جمعیت بین روزهای مختلف تقسیم شود میتواند از ازدحام جمعیتی جلوگیری کند.
یکی از نکات مهم در این زمینه این است که در بخش گردشگری اهمیت زیادی ندارد که کدام روزها به عنوان تعطیلات در نظر گرفته شوند، شنبه یا پنج شنبه بودن این روزها مهم نیست و گردشگری منتظر است که تعطیلی دو روزه به معنای واقعی محقق شود اما این مسئله از نظر مخاطب و متقاضی اهمیت دارد.
تقاضای گردشگری با توجه به نوع مخاطب میتواند متفاوت باشد، به طوریکه اگر فرد با صنایع خارجی و کشورهای دیگر در ارتباط باشد مسلما در پنجشنبه باید به موارد کاری خود بپردازد پس ترجیح چنین متقاضیانی تعطیل شدن شنبه به جای پنجشنبه است.
دو روزه بودن تعطیلات در بخش گردشگری از نظر اقتصادی اهمیت دارد، اینکه گردشگری بتواند در این فرصت کوتاه به چندین متقاضی پاسخ دهد تا قیمتها را بالا ببرند و هزینهها را کاهش بدهند، بخش عرضه گردشگری میتوانند شرایطی را به وجود بیاورند که هزینهها را در دوره زمانی سال پوشش بدهند و سرانه هزینه تمام شده محصول را کاهش دهد و هزینههای پایینتری در این زمینه داشته باشد.
وزارتخانه و معاونت به دنبال این هستند که یک روز دیگر از هفته را تعطیل کنند، در واقع نگاه معاونت گردشگری و وزارت میراث فرهنگی این است که تعطیلات دو روزه بتواند باعث شود که افراد در طول هفتههای متوالی بتوانند سفر بروند و ازدحام جمعیتی به وجود نیاید.
به نظر میآید که معاونتهای ریاست جمهوری باید تمایل به این موضوع داشته باشند که تعطیلات دور روزه محقق شود و با عزمی ملی این مهم را مهیا کنند در عین حال، پیشنهادم تشکیل کارگروهی کارشناسی زیر نظر رئیس جمهوری است که دانشگاهها و مدارس را به صورت یک ماه و نیم در تابستان و زمستان تعطیل کنند تا توزیع سفر و مدیریت مصرف انرژی در کشور محقق شود.
انتهای پیام/
نظر شما