وظایف مهم یک مدیر هتل حرفه‌ای

ساره اکبری

یک مدیر هتل حرفه‌ای با ایفای نقش‌های چندگانه، نقش محوری در موفقیت یک واحد اقامتی دارد؛ از نظارت بر عملکرد بخش‌ها تا مدیریت منابع انسانی و بازاریابی، هر وظیفه او در بهبود تجربه مهمانان و بهره‌وری مجموعه اثرگذار است.

ساره اکبری، مدرس و مشاور آداب معاشرت و اخلاق حرفه ای در صنعت گردشگری در یادداشتی نوشت: وظایف یک مدیر هتل ممکن است بسته به نوع و درجه هتل متفاوت باشد، اما در مجموع شامل ۹ وظیفه می‌شود.

نظارت بر انجام صحیح امور: مدیرهتل باید فعالیت‌های روزانه پرسنل و نحوه ارائه خدمات در هتل را نظارت کند و نظارت بر تمام بخش‌ها همچون مالی، اداری، اغذیه و اشربه، فرانت آفیس، بازاریابی و فروش، خانه داری و غیره نیز بر عهده اوست. او باید سیاست‌ها و استراتژی‌های هتل را با کمک و همفکری بهره بردارتعیین و اجرا کند و همچنین مسئولیت‌های مالی و مدیریت منابع انسانی را بر عهده داشته باشد.

مدیریت منابع انسانی: مدیر هتل باید تیم کاری هتل را به خوبی سازماندهی و مدیریت کند. برخی از اقداماتی که باید در این خصوص از طریق سرپرستان و کارکنان بخش های مختلف انجام دهد عبارتند از : استخدام، آموزش و توسعه و رشد شخصی و شغلی کارکنان، برنامه‌ریزی شیفت‌بندی، تعیین و پرداخت حقوق و مزایا و ارزیابی عملکرد کارکنان.

فعالیت‌های روابط عمومی: مدیر هتل باید روابط خوبی با مشتریان و سازمانها و شرکتهایی که با آنها قرارداد همکاری منعقد نموده است برقرار کند و بر نحوه ارائه خدمات به مشتریان و بهبود رضایت آن‌ها نظارت مستمر داشته باشد. همچنین، ارتباط با رسانه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط، مشارکت در فعالیت های اجتماعی و عام المنفعه نیز از دیگر وظایف مدیر هتل است.

مدیریت عملیات: مدیر هتل باید روندهای عملیاتی و اجرایی هتل را نیزنظارت کند. فعالیت هایی همچون: مدیریت رزرواسیون، مدیریت اطلاعات مربوط به مشتریان، مدیریت اتاق‌ها و خدمات هتلی، مدیریت رستوران و خدمات غذایی و نظارت بر منابع فنی و تأمین کالاها و تجهیزات.

مدیریت امور مالی: فعالیت هایی از جمله بودجه‌بندی، نظارت بر هزینه‌ها و درآمدها، تهیه گزارش‌های مالی همچون گزارش های ماهیانه، فصلی و سالانه درآمدها و هزینه ها، کنترل هزینه ها و تصمیم‌گیری‌های مالی است.

حفظ استانداردها و کیفیت خدمات در هتل: مدیر هتل باید استانداردها و کیفیت خدمات هتل را حفظ کند و همواره فرآیندهای بهبود مستمرکیفیت را درهتل پیاده سازی کند. او باید قوانین، مقررات و شاخص های ابلاغی و جاری صنعت هتلداری را پیاده و با استانداردسازی هتل در سه محور تجهیزات، نیروی انسانی و آموزش – ایمنی و بهداشت  و کالبدی و معماری تمام تلاش خود را معطوف به ارتقای کیفیت خدمات کند. او باید جدا از ستاره ها و یا درجه هتل، بر کیفیت خدمات بر اساس شاخص های فوق بیافزاید تا خاطره ای خوش برای مسافران خلق شود.

بازاریابی و تبلیغات: هدف اصلی کسب و کار هتلی افزایش تعداد مشتریان، تکرار خرید و جلب رضایتمندی و وفادارسازی آنهاست و این موضوع مهم تاثیر زیادی در افزایش میزان اشغال تخت ها یا اتاق هتل دارد و با افزایش درصد اشغال اتاق و فضاهای خدماتی دیگر، درآمد هتل افزایش می یابد و این موضوع با توجه ویژه به فعالیت ها و به کارگیری استراتژی ها و راهبردهای عملیاتی بازاریابی میسر است . لذا مدیر هتل باید برنامه‌های بازاریابی و تبلیغاتی هتل را به خوبی طراحی و اجرا کند و بر روند بازاریابی و فروش نیز نظارت کند.

مدیریت ریسک: مدیر هتل باید ریسک‌های مربوط به هتل را شناسایی و مدیریت کند. این شامل مدیریت ریسک‌های امنیتی، ریسک هزینه‌ها، ریسک قانونی و سایر ریسک‌های مربوط به عملکرد هتل است.

توجه به سلامتی کارکنان: کارکنان هتل سرمایه آن محسوب می شوند و بدون کارکنانی سالم و با نشاط نمی توان انتظار مشتریانی خوشنود، کسب سود و موفقیت در هتل ها داشت. لذا یک مدیر هتل باید تمام تلاش خود را معطوف به تأمین سلامتی روحی و روانی و جسمی کارکنان کرده و ضمن مدیریت استرس و فشارهای ناشی از فعالیت تحت فشار در اینگونه تأسیسات گردشگری، آموزش ضمن خدمت و مهارتی کارکنان را نیز مورد توجه جدی قرار دهد. چراکه بدون نیروی انسانی توجیه شده و آموزش دیده دستیابی به اهداف بازاریابی هتل میسر نیست.

انتهای پیام/

کد خبر 1404012403469
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha