آغاز مرمت یکی از پایه‌های پل باستانی «پاپیلا» در دستور کار میراث‌فرهنگی دزفول

در پی تعرض شبانه یک دستگاه بیل مکانیکی به یکی از پایه‌های پل تاریخی پاپیلا در شهرستان دزفول، اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این شهرستان با تشکیل پرونده قضایی، پیگیری‌های لازم را برای صیانت از این اثر فاخر آغاز کرده و مرمت این بنای ارزشمند به‌زودی آغاز خواهد شد.

به گزارش میراث‌آریا، حمیدرضا خادم، سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول، در حاشیه بازدید میدانی از پل تاریخی پاپیلا، با حضور مسئول یگان حفاظت و نماینده واحد حقوقی اداره، از اقدام سریع این نهاد برای پیگیری حقوقی و قضایی تعرض به این پل خبر داد.

وی با اشاره به جزئیات این رویداد اظهار کرد: راننده بیل مکانیکی یکی از کارگاه‌های ماسه‌شویی مجاور پل پاپیلا، در ساعات شب اقدام به تجاوز و آسیب‌ وارد کردن به یکی از پایه‌های این سازه تاریخی کرده است که بلافاصله با حضور کارشناسان، مستندسازی انجام و موضوع به نهادهای قضایی ارجاع داده شد.

خادم تصریح کرد: اداره میراث‌فرهنگی دزفول با عزم جدی، موضوع را تا حصول نتیجه نهایی از مجاری قانونی پیگیری خواهد کرد و در راستای وظیفه ذاتی خود در حفاظت از مواریث تاریخی، هیچ‌گونه تعدی یا تعرض به بناها و محوطه‌های تاریخی را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی دزفول با اعلام اینکه عملیات مرمت این اثر تاریخی به‌زودی آغاز خواهد شد، افزود: با پیگیری‌های صورت‌گرفته از سوی این اداره، برنامه‌ مرمتی برای ساماندهی و حفاظت از پل پاپیلا در دستور کار قرار گرفته و اجرای آن در روزهای آینده کلید خواهد خورد.

وی با تأکید بر جایگاه ویژه شهرستان دزفول در نقشه میراثی کشور خاطرنشان کرد: این شهرستان با برخورداری از مجموعه‌ای از کهن‌ترین بناها و محوطه‌های تاریخی کشور، یکی از قطب‌های مهم باستان‌شناسی و معماری تاریخی ایران به‌شمار می‌رود و حفاظت از این مواریث، اولویتی راهبردی برای اداره میراث‌فرهنگی دزفول محسوب می‌شود.

بنابر این گزارش، پل پاپیلا که بر روی رودخانه زاینده «ماهور برنجی» و در شمال دستگرد شاهی گندی‌شاپور، در مسیر جاده دزفول ـ شوشتر و مجاورت شهر سیاه‌منصور قرار دارد، یکی از شگفت‌انگیزترین نمونه‌های مهندسی سازه‌های آبی در جهان باستان به‌شمار می‌رود.

این پل با قدمتی مربوط به دوره پیش از ساسانیان و احتمالاً دوران اشکانی، با بهره‌گیری از ساختار گذر سیّار طراحی شده و با طول تقریبی ۷۰۰ تا ۸۰۰ متر، در زمره طویل‌ترین پل‌های تاریخی جهان جای می‌گیرد؛ شاهکاری که گواهی از درخشش دانش فنی ایرانیان باستان در مهندسی هیدرولیک دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1404012503482
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha