نخستین بررسی باستان‌شناختی جوین و جُغَتای آغاز شد

سرپرست هيئت باستان‌شناسی از شروع پروژه بررسی باستان‌شناختی شهرستان‌های جوین و جُغَتای استان خراسان رضوی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه ميراث‌فرهنگی و گردشگری، آزيتا ميرزايی امروز سه‌شنبه 1 مهرماه 99 اهداف اين بررسی را شناخت کم و کیف آثار باستانی اين دو شهرستان اعلام كرد.

او با بيان اينكه تاکنون این شهرستان‌ها مورد بررسی قرار نگرفتند، تصريح كرد: «دومین هدف اين پروژه تکمیل‌بخشی از نقشه باستان‌شناسی كشور است.»

شهرستان جغتای در موقعیت جغرافیایی شمال شرق کشور و غرب استان خراسان رضوی و شمال غرب شهرستان سبزوار واقع شده است. تاریخ جغتای نشان می‌دهد که این شهر بیش از 150سال سابقه مرکزیت و حاکم‌نشینی داشته و به‌عنوان مرکز حکومت و ولایات ثلاث (جغتای، بام و صفی‌آباد و میان‌آباد) نقش عمده‌ای از نظر سیاسی و اجتماعی در منطقه ایفا کرده است.

شهرستان جوین، به مرکزیت شهر نقاب نیز یکی از شهرستان‌های خراسان رضوی و مشتمل بر دو بخش مرکزی و عطاملک است. جوین یا گویان، از دیدگاه جغرافیای تاریخی ولایت، سرزمین یا دشت وسیعی است که دو شهرستان جغتای و جوین امروزی را شامل می‌شود. در معجم‌البلدان یاقوت حموی مرزهای این ولایت وسیع، از بسطام تا نیشابور بوده و در سمت جنوب، به بیهق؛ و در سمت شمال، به جاجرم می‌رسیده‌ است.

انتهای پیام/

کد خبر 1399070126

برچسب‌ها