استان‌ها از منابع تبصره ۱۸ برای رشد و ارتقای صنایع‌دستی استفاده کنند

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: «با حمایت‌های مهندس ضرغامی اتفاقات خوبی برای ارتقای بودجه وزارت میراث‌فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع‌دستی و معاونت صنایع‌دستی در سال 1401 افتاده است.»

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، نشست معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور با معاونان صنایع‌دستی استان‌ها به‌منظور بررسی دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها در زمینه صنایع‌دستی و ارائه دستاوردهای موفق به شکل ویدئوکنفرانس صبح امروز چهارشنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰ در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد. 

پویا محودیان در این نشست از مهندس ضرغامی برای حضور در جمع هنرمندان و صنعتگران در سفرهای استانی به‌منظور بررسی مشکلات و شنیدن دغدغه آن‌ها تشکر کرد و گفت: «حوزه صنایع‌دستی برای وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بسیار مهم است.» 

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور تصریح کرد: «در بخش تبصره ۱۸ نخستین وزارتخانه‌ای هستیم که در حوزه منابع مالی تعیین تکلیف شده و به استان‌ها نیز ابلاغ شده است. معاونت صنایع‌دستی در این بخش پیشرو بوده است.» 

محمودیان ادامه داد: «استان‌ها موضوع تبصره ۱۸ را پیگیری کنند و افرادی را که شرایط دریافت این تسهیلات را دارند با قدرت شناسایی کنند تا از این منابع برای رشد و ارتقای صنایع‌دستی استفاده شود.» 

او خطاب به معاونان صنایع‌دستی استان‌ها گفت: «دستاوردهای روستاها و شهرهای ملی و جهانی صنایع‌دستی مکتوب شود و برنامه‌ها برای آموزش و ترویج آن‌ها ارائه شود. خوشبختانه مسئولان و هنرمندان برای ثبت این شهرها و روستاها پای کار آمدند و این نشان‌دهنده وفاق ملی است.» 

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور افزود: «بعد از پایان شیوع کرونا برنامه‌های توسعه‌ای را در دستور کار داریم. تمرکززدایی از ستاد وزارتخانه انجام شده است. در گذشته داوری مهر اصالت در ستاد انجام می‌شد اما اکنون از حضور هنرمندان، نخبگان و پیشکسوتان صنایع‌دستی استان‌ها برای داروی استفاده می‌شود. این موضوع موجب شد تا فعالیت استان‌ها بیشتر دیده شود.» 

محمودیان از تدوین دستورالعمل خانه‌های صنایع‌دستی و فروشگاه‌های صنایع‌دستی خبر داد و بیان کرد: «این دستورالعمل طی روزهای آینده نهایی و به استان‌ها ابلاغ میَشود. تا کنون کمک‌های بلاعوض ۱۵ استان پرداخت شده است.» 

او درباره تشکیل جامعه تخصصی و ملی صنایع‌دستی گفت: «استان‌ها تشکیل این جامعه را در دستور کار خود قرار دهند، چراکه این موضوع در اولویت برنامه‌های معاونت صنایع‌دستی است. دستورالعمل تشکیل جامعه تخصصی و ملی صنایع‌دستی در مراحل پایانی قرار دارد و بعد از ابلاغ اساسنامه، هیئت موسس در استان‌ها تشکیل می‌شود.» 

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور افزود: «باید در جامعه تخصصی و ملی صنایع‌دستی، صنعتگران نقش فعالی داشته باشند.» 

محمودیان بیان کرد: «در جلسه دومی که با معاونان صنایع‌دستی استان‌ها هفته آینده برگزار می‌شود به موضوع فجر صنایع‌دستی، پانزدهمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی و دستاوردهای استان‌ها خواهیم پرداخت.» 

در ادامه معاونان صنایع‌دستی استان‌ها درباره مشکلات عمده استان خود در بخش آموزش، بودجه راه‌اندازی و تکمیل بازارچه‌های صنایع‌دستی، نیروی انسانی، پرداخت تسهیلات، کمک‌های بلاعوض، تولید، فروش، عرضه و تامین مواد اولیه و… توضیحاتی ارائه کردند.

انتهای پیام/

کد خبر 14000924640519

برچسب‌ها