بنیاد مسکن می‌تواند حافظ میراث‌فرهنگی در روستاها باشد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر اهمیت آموزش و توانمندسازی روستاییان تاکید کرد و گفت: «روستاییان، یگان حفاظت ما هستند. بخش غیرتخصصی مرمت که مربوط به حفاظت و جلوگیری از فرسایش است، می‌تواند توسط روستاییان انجام شود.»

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی امروز دوشنبه 2 خرداد 1401 در مراسم امضای تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن، با تشکر از رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای پیگیری‌های مسائل مربوط به میراث‌فرهنگی و ماموریت‌های وزارتخانه بیان کرد: «روستا در ارتباط با سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دارای جایگاه ویژه‌ای است.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «ارزش‌های تمدنی ما در حوزه روستا شکل گرفته و مردم روستا صاحب بخش عظیمی از میراث‌فرهنگی ما هستند. همچنین در رونق گردشگری و اکوتوریسم نقش مهمی دارند.»

مهندس ضرغامی به نقش روستا در خاستگاه صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: «قلب تولید و فعالیت‌های صنایع‌دستی در حوزه روستایی است که عمدتا به‌دست بانوان انجام می‌شود. صنایع‌دستی جلوه بارزی از اقتصاد مقاومتی است که فارغ از تحریم و برخی محدودیت‌های سیاسی و اقتصادی به صورت خودکفا در روستاها انجام می‌شود.»

او با اشاره به نقش محوری روستاها و تاکید بر توانمندسازی آن‌ها، ادامه داد: «از شروع انقلاب کارهای زیادی در زمینه توسعه روستاها انجام شده است. به خصوص در یکی دو سال ابتدای انقلاب  به اندازه کل حکومت‌های قبل در زمینه جاده‌سازی، برق‌، آب، گاز، آموزش روستا اقدامات مهمی انجام شده است. اما توانمندسازی روستاییان جزو خلاهای مهمی است که موجب مهاجرت معکوس و بهم خوردن توازن جمعیتی شده است.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی روستاییان را متولی میراث‌فرهنگی دانست و افزود: «روستاییان باید مراقبت و محافظت کنند. یگان حفاظت ما در روستاها خود روستاییان هستند. با برخی اقدامات ساده می‌توان از فرسایش آثار تاریخی جلوگیری کرد.»

بخش‌های غیرتخصصی مرمت می‌تواند به روستاییان واگذار شود

او مرمت را دارای سطوح مختلف عنوان کرد و گفت: «بخشی از مرمت تخصصی است و به شخص حرفه‌ای نیاز دارد، اما بخشی از آن ساده‌تر و غیرتخصصی است. اینها باید دسته‌بندی و ساده‌سازی شوند. با ارائه آموزش‌های لازم مربوط به حفاظت و جلوگیری از فرسایش به روستاییان، زمینه مشارکت آحاد نیروهایی که می‌خواهند در این زمینه همکاری کنند فراهم می‌شود.»

بنیاد مسکن حافظ میراث‌فرهنگی در روستا

بازسازی، بهینه‌سازی، مرمت، راه دسترسی و محوطه‌سازی و کف‌سازی مناسب و سنگی، ساخت سرویس خدماتی و بهداشتی در روستاها از جمله مواردی بود که مهندس ضرغامی به آن‌ها اشاره کرد و بنیاد مسکن را دارای ظرفیت‌ و توانایی‌ بالا در انجام این ماموریت‌ها دانست که به دلیل حضور جدی در روستاها توانمندی بالایی دارد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه روستاها نقش مهمی در برجسته‌سازی میراث‌فرهنگی و جذب گردشگر دارند، تصریح کرد: «با تغییر شکل و ظاهر روستاها، بخش عمده‌ای از گردشگری می‌تواند در روستاها شکل بگیرد.»

انتهای پیام/

کد خبر 14010302622745

برچسب‌ها