تدوین آیین‌نامه فعالیت‌های ویژه کودکان و نوجوانان در میراث‌فرهنگی/ طرح جامع آموزش میراث‌فرهنگی تدوین می‌شود

مشاور معاون میراث‌فرهنگی از تدوین «آیین‌نامه فعالیت‌های ویژه کودکان و نوجوانان در میراث‌فرهنگی» خبر داد و بیان کرد: طرح جامع آموزش میراث‌فرهنگی در دست تدوین است و پس از تصویب در چند سطح اجرا خواهد شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌‌آریا، نشست هم‌اندیشی شورای معرفی و آموزش میراث‌فرهنگی روز سه‌شنبه‌ 19 مهرماه در موزه فرهنگ کودکی ایرانک برگزار شد.

در این نشست علیرضا تابش مشاور معاون میراث‌فرهنگی و دبیر ستاد معرفی و آموزش، با اشاره به رویکرد وزارتخانه در حوزه کودک و نوجوان و تدوین «آیین نامه فعالیت‌های ویژه کودکان و نوجوانان در میراث‌فرهنگی»، بیان کرد: معاونت میراث‌فرهنگی در این دوره اهتمام ویژه‌ای برای آموزش میراث‌فرهنگی به کودکان و نوجوانان دارد.

پیشنهاد راه‌اندازی بخش کودک در خبرگزاری میراث‌آریا 

او در ادامه به تبیین رسانه‌ای این فعالیت‌ها اشاره کرد و افزود: پیشنهاد راه‌اندازی بخش کودک خبرگزاری میراث‌آریا را به مدیرکل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه داده‌ایم که با استقبال روبرو شده است.

دبیر ستاد معرفی و آموزش از دیگر اقدامات این ستاد را تدوین «طرح تور‌ ویژه» برای روایت‌گری متفاوت و هدفمند در موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی عنوان کرد.

تابش از تدوین «طرح جامع آموزش میراث‌فرهنگی» خبر داد و گفت: با تأکید دکتر دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، طرح جامع آموزش میراث‌فرهنگی در دست تدوین است و پس از تصویب، در چند سطح اجرا خواهد شد.

مشاور معاون میراث‌فرهنگی با اشاره به نشست هم‌اندیشی با فعالان حوزه کودک و نوجوان  بر تداوم این هم‌فکری‌ها تاکید و تصریح کرد: حس تعلق خاطر به ارزش‌های فرهنگی و تاریخی وطن از دوران کودکی و نوجوانی باید مورد توجه قرار گیرد و همکاران ما در موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی، برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوعی را برای این حوزه برنامه‌ریزی کرده‌اند.

او با اشاره به برنامه‌ریزی برای تولیدات تصویری با هدف معرفی میراث‌فرهنگی ایران از تدوین تفاهم‌نامه با انجمن سینمای جوانان ایران خبر داد و گفت: گفتمان‌سازی میراث‌فرهنگی در کنار وظایف تخصصی این معاونت در استان‌ها برای ما دارای اهمیت است، برای ارتقای سواد میراثی بین آحاد جامعه، موضوع معرفی و آموزش در قالب‌های جدید و محتواهای متناسب با ذائقه نسل نو، پیگیری خواهد شد.

دبیر ستاد معرفی و آموزش با ابراز خرسندی از بازدید خود و همراهان از موزه کودکی «ایرانک» گفت: تشکیل این موزه از دل طرح پژوهشی «فرهنگ‌نامه کودک و نوجوان»، بسیار ارزشمند و برای مخاطبان کودک و بزرگسال، الهام‌بخش است.

او ادامه داد: ایجاد انس و الفت نسل‌های جدید، کودکان و نوجوانان با ریشه‌های هویتی کهن از اهداف مهم این موزه است، موزه‌ای‌ نوپا که نیازمند معرفی بیشتر است.

موزه‌های کودک بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آموزشگاه و پرورشگاه برای کودکان و بزرگسالان است

در ادامه این نشست فرزانه طاهری مسئول موزه ایرانک، توضیحاتی درباره بخش‌های مختلف این موزه ارائه کرد و گفت: این موزه در این مکان موقت است و تا زمانی که اجاره آن تمدید شود به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

او افزود: ظرفیت‌های موزه کودکی ایرانک و داشته‌های فرهنگ کودکان از سند تا اشیا، بی‌اغراق 10 برابر این ظرفیت است و برای اینکه بتوانیم ایده‌های خود را به طور کامل اجرا کنیم و به نمایش بگذاریم، به 10 برابر این فضا نیاز داریم.

طاهری تصریح کرد: موزه‌های کودک به طور مشخص، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آموزشگاه و پرورشگاه برای کودکان و بزرگسالان بوده و جایی است که نسل‌ها بهم پیوند می‌خورند و جریان فرهنگی چون رودی پهناور از گذشته دور به امروز و آینده می‌رسد.

در پایان این نشست حمید وکیل‌باشی معاون فرهنگی مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد گزارشی از حضور فعال هیئت جمهوری اسلامی ایران متشکل از مدیران و نمایندگان 14 موزه ایران در بیست و ششمین نشست جهانی شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) ارائه کرد.

او با اشاره به حضور فعال نمایندگان موزه‌های کشورمان در نشست‌های تخصصی ایکوم و سخنرانی در زمینه‌های تخصصی، فراهم کردن مقدمه همکاری فرهنگی‌- موزه‌ای با طرف‌های شرکت کننده در نشست ایکوم و  برگزیده شدن طیبه گل‌صباحی مدیر موزه هنر ایران با اکثریت آرا به‌عنوان عضو هیئت اجرایی ایکوم را دستاوردی حائز اهمیت دانست.

انتهای پیام/

کد خبر 14010719640391

برچسب‌ها