افتتاح اولین کارگاه پلاس‌بافی در خرانق اردکان

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان از افتتاح یک کارگاه پلاس‌بافی در این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، مجاهد کرباسی روز سه‌شنبه اول آذرماه با اعلام این خبر گفت: اولین کارگاه پلاس‌بافی شهرستان اردکان در خرانق با حضور امام‌جمعه، فرماندار، معاون فرماندار و بخشدار خرانق افتتاح شد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان ادامه داد: این کارگاه بااعتباری بالغ‌بر 2میلیارد ریال تجهیز شده که دارای شش دستگاه پلاس‌بافی است.

کرباسی با اشاره به اینکه این کارگاه موجب اشتغال‌زایی مستقیم شش نفر و اشتغال غیرمستقیم ۱۲ نفر شده است، افزود: این کارگاه پلاس‌بافی با هدف توسعه و ترویج هنر پلاس‌بافی، آشنایی و جذب علاقه‌مندان به این رشته صنایع‌دستی و ایجاد زمینه مناسب برای اشتغال و کارآفرینی ایجاد شده است.

به گفته او پلاس نوعی گلیم پشمی است که از دیرباز به‌عنوان زیرانداز مناسب برای محافظت از رطوبت، سرما و گرمای زمین به کار می‌رفته و به این لحاظ در مفروش کردن کف چادرهای عشایر و نیز در خانه‌های روستایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان با این توضیح که پلاس نوعی زیرانداز است که مانند گلیم و قالی ابتدا چلّه‌کشی می‌شود، ادامه داد: پس‌ از چله‌کشی الیاف رنگارنگ پشم تابیده را به شکل خطوط افقی از تار عبور می‌دهند و بعد شانه می‌زنند، در پلاس زمینه کار اغلب از خطوط افقی و رنگارنگ تشکیل می‌شود.

او اضافه کرد: از پلاس برای سجاده نماز و سفره پیش پای عروس نیز استفاده می‌شود. برای بافت پلاس ابتدا دار آن را به‌وسیله میخ سوراخ می‌کنند، سپس شت‌ها را از دو سر، جلو و انتهای کار می‌گذارند و بعد برای این‌که تارها به هم نخورد روی چوب کار را با گل می‌پوشانند. پلاس و جاجیم نقش دوزی شده ظاهری شبیه یکدیگر دارند اما خطوط در جاجیم عمودی و در پلاس افقی است.

\"\"

\"\"

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010901104875

برچسب‌ها