استفاده از  ظرفیت گردشگری ادبی برای معرفی مفاخر همدان

مدیر پایگاه‌ جهانی هگمتانه در مراسم بزرگداشت عارف قزوینی با اشاره به اهمیت ظرفیت‌های گردشگری ادبی در استان همدان گفت: این مهم می‌تواند همدان را در عرصه ملی و بین‌المللی معرفی کند. بسیاری از شخصیت‌های فرهنگی، علمی و هنری، نام و نشان آ‌نها ریشه در این دیار دارد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، صاحب محمدیان منصور یکشنبه 2 بهمن‌ماه 1401 گفت: صنعت گردشگری در هزاره سوم در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد در عرصه جهانی است. در این راستا گردشگری ادبی به عنوان یکی از گونه‌های گردشگری تلقی می‌شود که با برنامه‌ریزی اصولی، شناسایی فرصت‌ها و استفاده از مزیت‌های این بخش می‌توان برای توسعه پایدار و تنوع بخشی به اقتصاد ملی گام برداشت. معرفی مفاخر همدان با گردشگری ادبی محقق می‌شود.

مدیرپایگاه هگمتانه عنوان کرد: شهر همدان با پشتوانه تاریخی و فرهنگی غنی و بهره‌مندی از جاذبه‌های فرهنگی، ادبی مشهوری چون آرامگاه باباطاهر، ابن سینا از توانمندی بالایی برای جذب گردشگران فرهنگی و علاقه‌مندان به فرهنگ و ادبیات ایران زمین برخوردار است.

مدیر بنیاد ایران‌شناسی در استان همدان نیز در این مراسم به هنر تصنیف‌سازی عارف قزوینی اشاره کرد و گفت: شخصیت ارزشمند مفاخر موجب سربلندی ایران اسلامی هستند.

محسن جانجان عنوان کرد: مشاهیر و مفاخر ادبی الگوی بومی برای جوانان امروز هستند که معرفی و برگزاری برنامه‌های بزرگداشت آن‌ها می‌تواند موجبات رشد توسعه را در هر منطقه‌ای رقم زند. شخصیت‌­های ارزشمند و مفاخر این مرز و بوم موجب سربلندی ایران اسلامی از نظر علمی و فرهنگی ‌ بین کشورهای جهان هستند، برگزاری ویژه برنامه نکوداشت برای مشاهیر و مفاخر ادبی برای ارائه الگو‌های بومی برای جوانان یک ضرورت است.

او افزود: مشاهیر و مفاخر در جوامع مختلف مایه مباهات ملت‌ها و منشا تحول و تغییرات اساسی هستند. برگزاری گرامی‌داشت این بزرگان که عمر خود را در راه اعتلای فرهنگ و ادب صرف کرده‌اند، موجب تقویت روحیه و ایجاد خودباوری و انگیزه در نسل جوان می‌شود.

مدیر بنیاد ایران‌شناسی تصریح کرد: عارف قزوینی شاعر، ترانه‌سرا، موسیقیدان ایرانی است که شعر و موسیقی معاصر ایران بسیار مدیون اوست. بسیاری از تصانیف مشهور و محبوب قرن اخیر سروده و ساخته اوست . 

جانجان در ادامه عنوان کرد : امروزه در رویارویی با فرهنگ جهانی‌سازی، اهمیت هویت‌های قومی و ملی در عرصه‌های خرد و کلان فرهنگی حائز اهمیت بیشتری است. مفاخر یک ملت رابطه‌ای مستقیم با هویت و خودباوری فرهنگی آن ملت در فرایند جهانی‌سازی دارد. مفاخر، پدیده‌هایی هستند که می‌توان به آن‌ها افتخار کرد و به عبارتی مایه فخر و مباهات هستند. برگزاری این بزرگداشت‌ها را می‌توان در یک دایره شناختی با عنوان مفخره‌شناسی قرار داد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011103889708

برچسب‌ها