کارگاه‌های تولیدی صنایع‌دستی خراسان شمالی در دوران پساکرونا

با شیوع ویروس کرونا و توجه عموم مردم جامعه و دولت به‌سلامت و بهداشت فردی، اجتماعی، خریدوفروش صنایع‌دستی در خراسان شمالی به طور چشمگیری کاهش یافت؛ زیرا صنایع‌دستی به‌عنوان نیاز اولیه محسوب نمی‌شد و در سبد خرید خانواده جایی نداشت.

وحشت از همه‌گیری در محافل و مجالس فردی و اجتماعی، تعطیلی بازارچه‌ها و نمایشگاه‌ها در سراسر کشور نیز ضربه‌ی دیگری بر پیکر بی‌رمق این قشر در استان وارد کرد.

۱۲ کارگاه صنایع‌دستی فعال در استان وجود دارد که با افزایش آمار فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا و تعطیلی بیش‌ازپیش ادارات، فروشگاه‌ها، کارگاه‌ها باعث تعدیل‌نیروهای کارگاه‌های تولیدی صنایع‌دستی شد.

برخی از هنرمندان که با کسب‌وکار در فضای مجازی آشنا بودند بیکار ننشستند و با ارائه کالاها و خدمات خود در فضای مجازی (اینستاگرام، و احتساب و....) اقدام به فروش کالاهای خود کردند؛ اما این امر هم با اینکه استقبال خوبی داشت؛ اما ازیک‌طرف عدم اعتماد خریدار جهت ارسال وجه و در بعضی موارد کلاهبرداران سودجویی که بنام صنایع‌دستی و... از اعتماد خریداران سوءاستفاده می‌کردند که باعث شد تا فعالیت در این حوزه نیز چندان موفقیت‌آمیز نباشد.

برخی دیگر از هنرمندان صنایع‌دستی استان هم که متأسفانه به دلیل سواد کم و عدم آشنایی با فضای مجازی به کار فروش در منازل روی آوردند؛ ولی این امر هم نه‌تنها گره‌ای از مشکلات این قشر زحمت‌کش را باز نکرد؛ بلکه موجب گره کورتر این امر به نام انبار (دپو) کالاهای صنایع‌دستی، افزایش روزبه‌روز قیمت مواد اولیه و عدم نظارت در کیفیت شد و مرغوبیت کالاها نیز کاهش یافت شد.

اینجا بود که دست دلال‌های سودجو و همیشه در صحنه به این عرصه باز شد و با شناسایی این‌گونه از هنرمندان حاصل دسترنج این عزیزان را با قیمت پایین و در بعضی موارد حتی به ضرر آنها خریداری کردند، این امر موجب شد خالی‌شدن انبار صنعتگران و هنرمندان و پرشدن بیش‌ازپیش انبار دلال‌های سودجو شد تا در فرصت مناسب با سود بیشتر به بازار عرضه کنند.

در این راستا دولت با ایجاد بستر مناسب و ارائه وام‌های کم‌بهره و برگزاری نمایشگاه‌های مجازی و... کمک شایانی به این قشر و رونق بازار صنایع‌دستی شد.

در حال حاضر در استان خراسان شمالی بیش از ۱۸ هزار صنعتگر در ۶۹ رشته فعال صنایع‌دستی شامل دست بافته‌های داری، نساجی سنتی، چرم‌دوزی، منبت، معرق، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، سوزن‌دوزی و... مشغول فعالیت هستند.

 

 

انتهای پیام/

کد خبر 1401111186645

برچسب‌ها