موزه تنبور شهرستان دالاهو افتتاح شد

موزه تنبور شهرستان دالاهو با حضور مسئولین استانی و شهرستانی افتتاح و آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، علیرضا برشاهی رو چهارشنبه 2 فروردین‌ماه 1402 در مراسم افتتاحیه این موزه با اشاره به قدمت و پیشینه شهر کرند در ساخت تنبور و تنبورنوازی، اظهار کرد: با توجه به اینکه ساخت تنبور و نواختن این ساز اصیل پیشینه‌ای بسیار کهن در بین مردم دالاهو دارد، بنابراین در سال‌های گذشته به عنوان شهر ملی تنبور به ثبت رسیده است.

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول استان کرمانشاه به علاقه بسیار بالای مردم دالاهو به این ساز سنتی اشاره کرد و گفت: ساخت تنبور و نواختن این ساز کهن نسل به نسل و سینه به سینه در بین مردم این منطقه منتقل شده است.

او به چگونگی راه‌اندازی موزه تنبور این شهرستان هم اشاره کرد و افزود: یکی از علاقه‌مندان به این ساز کهن در ماه‌های گذشته برای راه‌انداری یک موزه تنبور اقدام کرد و پس از اخذ مجوزهای لازم از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان توانست این موزه را راه‌اندازی کند.

برشاهی تصریح کرد: این موزه در یکی از خانه‌های قدیمی شهر کرند غرب به عنوان مرکز شهرستان دالاهو توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده است.
او تاکید کرد: این موزه شامل بخش‌هایی همچون کارگاه ساخت تنبور، آموزش ساخت تنبور و تنبورنوازی و نیز نمایش ساز تنبور است.

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول استان کرمانشاه ادامه داد: همچنین در این موزه پیشینه تاریخی تنبور، شخصیت‌های بزرگ تنبور نواز شهرستان، تنبورهای قدیمی و… برای علاقه‌مندان به تنبور به نمایش در آمده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011228417961

برچسب‌ها