خمین آماده میزبانی از مسافران نوروزی/ ارائه خدمات با کیفیت در اولویت است

با فرارسیدن ایام نوروز و افزایش مسافرت‌ها به شهرستان خمین، گزارش‌ها حکایت از برنامه‌ریزی وسیع و تلاش برای پذیرایی مطلوب و مناسب از مسافران نوروزی در این خطه خبر می‌دهد.

میراث آریا - شهرستان خمین در جنوبی‌ترین نقطه استان مرکزی قرار گرفته است، این شهرستان از شمال به اراک، از شرق به محلات، از جنوب به گلپایگان (استان اصفهان) و از غرب به ازنا و الیگودرز (استان لرستان) محدود می‌شود.

وسعت خمین ۲۲۶۷ کیلومتر مربع است و محدوده شهرستان خمین امروزی در گذشته جزیی از ناحیه پهناور ولایت جبال (عراق عجم) بوده که در طول تاریخ نام‌های گوناگونی به خود گرفته است.

شهرستان خمین دارای دو شهر به نام‌های خمین و قورچی باشی، دو بخش و هفت دهستان است و جمعیت آن حدود ۱۰۵هزار نفر است و زبان و لهجه رایج در منطقه فارسی و در قسمت‌های جنوبی لری است و در تعدادی از روستاها به زبان ترکی تکلم می‌کنند.

\"\"

بیت تاریخی امام خمینی (ره)، سنگ‌نگاره‌های تیمره، ارگ تاریخی میشیجان، دستکندهای تاریخی، قلعه‌های تدافعی، قلعه و موزه سالار محتشم و حاج علی لشکر، منطقه نموه گردشگری  و کوه بوجه، مسجد جامع، تیمچه بازار، کبوترخانه‌ها، گورهای دخمه‌ای، حمام لکان، منطقه حفاظت شده الوند، سراب رضا آباد، و جاذبه‌های بکر طبیعی نظیر بیشه علی، قلمستان‌های نیشهر، دشت‌های پهناور زیبا، وجود ۲۴ امامزاده و مکان مذهبی، روستاهای زیبا و آبشارهای دیدنی تنها بخشی از داشته‌های گردشگری خمین است که هرساله مورد بازدید مسافران نوروزی قرار می‌گیرد.

تا کنون ۱۰۷ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی شهرستان خمین به ثبت ملی رسیده و تعداد ۱۱۰ اثر نیز شناسایی و تحت نظارت و حمایت اداره میراث‌فرهنگی است. 

\"\"
به گفته فرماندار خمین، ارایه خدمات مطلوب به مسافران نوروزی تکلیف ستاد خدمات سفر و دستگاه‌های اجرایی این شهرستان است.

حمید کمانکش بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی شهرستان خمین باید برنامه‌ریزی لازم را برای خدمات با کیفیت به کار گیرند.

فرماندار خمین با تاکید بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ایام نوروز گفت: در تعطیلات نوروز جمعیت شهرستان افزایش پیدا می‌کند و خدمات‌رسانی به مردم در تمامی حوزه‌ها به خصوص بخش درمان باید شبانه‌روزی باشد.

کمانکش افزود: روسای دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان آنها در ستاد خدمات سفر در تعطیلات نوروز سال آینده به صورت شبانه روزی باید در دسترس باشند.

او تاکید کرد: ادارات زیرساخت خمین در ایام نوروز آمادگی لازم برای حوادث پیش‌بینی نشده را داشته باشند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین از برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی شامل هشت غرفه صنایع‌دستی، یک غرفه گردشگری و یک غرفه عرضه محصولات عرقیات گیاهی از ۲۶ اسفندماه جاری تا پایان تعطیلات نوروز در بیت تاریخی امام راحل خبر داد.

علی مشهدی افزود: یک هتل، چهار اقامتگاه بوم‌گردی، یک خانه مسافر و یک مهمان پذیر آماده اسکان مسافران نوروزی در خمین هستند.
مشهدی ظرفیت اسکان این اماکن را ۲۰۰ نفر در شبانه روز بیان کرد.

مدیرآموزش و پرورش خمین از تجهیز پنج مدرسه در این شهرستان برای اسکان مسافران نوروزی خبر داد.

محمدحسن محمدی گفت: در هر مدرسه ۶ کلاس تجهیز شده است و مدرسه علامه طباطبایی ویژه و دارای تخت است.

او ادامه داد: مدرسه واقع در میدان ۱۵ خرداد خمین بعنوان ستاد مرکزی اسکان نوروزی آموزش و پرورش این شهرستان انتخاب شده است.
رییس جمعیت هلال‌احمر خمین گفت: این شهرستان ظرفیت ۶۳ نفر اسکان اضطراری در نوروز را دارد.

مهدی داودی اظهار کرد: اسکان اضطراری در شهرستان شامل مساجد در مسیر بخشداری‌های مرکزی و کمره، خانه کشتی، دارالقرآن و واحد اسکان جمعیت هلال احمر است.

شهردار خمین از کاشت انواع گل‌های بهاری در شهر خمین خبر داد و گفت: در آستانه فرا رسیدن فصل بهار، کاشت گلهای بهاری؛ بنفشه، میناچمنی و شب بو در خمین آغاز شده و 8900 مترمربع فرش گل و کاشت ۲هزار اصله نهال در سطح شهر در دستور کار شهرداری خمین قرار گرفته است.

حمید احمدی بیان کرد: 5هزار درخت مثمر و غیرمثمر در پارک جنگلی بوجه غرس می شود که تاکنون 3هزار اصله نهال کشت شده است.
شهردار خمین افزود: با هدف گل آرایی و فضاسازی شهری، ۲۴ سبد گل در معابر شهری با کاشت گلهای شب بو، بنفشه و میناچمنی تزیین شده است.

او ادامه داد: رفع نقص آبنماها، شستشو و رنگ‌آمیزی مبلمان شهری، اصلاح روشنایی‌ها و رفع نواقص المانهای نوری، سامان‌دهی نمازخانه‌ها، بهسازی سرویس‌های بهداشتی و رنگ‌آمیزی جداول سطح شهر در راستای طرح استقبال از بهار انجام شده است.

شهردار خمین اضافه کرد: زیبایی نمای بصری شهر و استفاده از رنگ‌های شاد در المان‌ها و تجهیزات شهری جهت رفاه حال شهروندان از اولویت‌های مدیریت شهری به شمار می‌رود. در این راستا تمام المان‌ها رنگ‌آمیزی شده و نصب بنر، ریسه و پرچم هم انجام شده است.

احمدی عنوان کرد: با هدف افزایش ایمنی و آشکارسازی معابر شهری، ۲۲هزار متر خط‌کشی طولی معابر اجرایی و ۱۱۰ سرعتگاه رنگ‌آمیزی شده است.
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده خمین گفت: با گذر از زمستان پر بارش در شهرستان طرح ارتقاء ایمنی راه‌ها برای سفرهای نوروزی با اولویت نصب تابلوهای ایمنی، تعمیر روشنایی طولی، خط‌کشی راه‌ها و آشکارسازی نقاط مستعد اجرا شده است.

حمیدرضا قاسمی با اشاره به بارش برف و کولاک در هفته‌های اخیر و یخبندان ناشی از سرما در خمین و محورهای مواصلاتی این شهرستان گفت: راهداران شهرستان خمین با تمام توان به رفع انسداد جاده‌ها و برفروبی، پخش شن و نمک، کولاک‌زنی و ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی پرداختند تا کاربران جاده‌ای و مسافران بتوانند سفری ایمن در تمامی محورهای مواصلاتی داشته باشند.

او با توجه به درخواست مکرر مردم مبنی بر تامین روشنایی محور خمین - اراک اظهار کرد: عملیات کابل‎کشی هوایی و تعمیرات آنها انجام شده و امید است به زودی عملیات روشنایی این محور به اتمام برسد.

قاسمی دیگر اقدامات صورت گرفته توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان خمین را این‌گونه بیان کرد: اصلاح چندین قوس قائم و افقی امسال در محور گلدشت - آشیانه به صورت پیمانی و امانی برای جلوگیری از بروز تصادفات به انجام رسید که در نوع خود اقدامی جهادی برای کاهش تصادفات رانندگی در این محور به‌شمار می‌رود.

قاسمی، رنگ آمیزی سرعتگاه‌ها، نصب استوانه ایمنی در دماغه‌ها، تعمیر و تعویض گاردریل‌های آسیب‌دیده، تعمیر چراغ‌های چشمک زن و شست‌وشوی تابلوها را از دیگر اقدامات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خمین برای نوروز بیان کرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402010472569

برچسب‌ها