رونمایی از لوح ثبت آداب ختم سی پاره (جز) قرآن جوشقان قالی کاشان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان از رونمایی از لوح ثبت آداب ختم سی پاره (جز) قرآن جوشقان قالی کاشان در محل رویدادهای فرهنگی ماه رمضان واقع در پایگاه جهانی باغ فین خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، احمد دانایی نیا امروز 11 فروردین‌ماه سال 1402، با اعلام این مطلب گفت: منطقه کاشان سرشار از آیین‌های فرهنگی ازجمله آداب مربوط به ماه مبارک رمضان است که یکی از این آیین‌ها، آداب ختم سی پاره (جز) قرآن جوشقان قالی در ماه مبارک است.

دانایی نیا ادامه داد: در این آیین خانواده‌هایی که نذر دارند از قرآن‌خوانان دعوت می‌کنند تا سی پاره یعنی سی جز قرآن را ختم کنند و صاحب‌خانه به سنت دیرینه به مدعوین افطار می‌دهد.

او افزود: آداب ختم سی پاره (جز) قرآن در جوشقان قالی کاشان به‌عنوان یکی از آیین‌های معنوی با گستره و موضوع میراث‌فرهنگی ناملموس استان اصفهان در فهرست ناملموس به ثبت رسیده است.

گفتنی است 40 اثر از شهرستان کاشان تاکنون در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده که از 4 اثر آن مربوط به ماه مبارک رمضان است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402011123573

برچسب‌ها