جشنواره ملی‌ کج‌چینی و جشن ثبت جهانی نوغانداری در گیلان برگزار شد

جشنواره ملی کج‌چینی برداشت پیله کرم ابریشم و جشن ثبت جهانی نوغانداری امروز پنجشنبه در شهرستان لنگرود برگزار شد.

به‌گزارش‌ میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی استان گیلان، ولی جهانی صبح پنج‌شنبه 25 خرداد 1402 با اعلام این خبر گفت: این جشنواره با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله استانداری، جهاد کشاورزی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ستی استان گیلان با محورهای فرصت‌سازی برای توسعه و ترویج نوغانداری، معرفی و حفظ آیین و فرهنگ بومی کچ چینی (برداشت پیله ابریشم)، معرفی محصولات صنعت نوغانداری در سطح ملی و بین‌المللی و معرفی زنجیره ارزش و توسعه صنایع تبدیلی نوغان برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: بازدید و مشارکت در کج واچینی، نمایشگاه تخصصی صنایع تبدیلی نوغان و کشاورزی، برپایی غرفه‌های صنایع دستی و سوغات، غرفه غذاهای محلی، اجرای برنامه‌های هنری، موسیقی زنده محلی و جُنگ شادی با اجرای مراسم سنتی عروس بران اشکِوَر از برنامه‌های این جشنواره است.

ولی جهانی با تاکید بر اینکه ابریشم‌بافی از رشته‌های فعال صنایع‌‌دستی در گیلان است گفت: ۱۱ اثر تاریخی نوغان در استان وجود دارد که حال و روز خوشی نداشتند و اینک قرار است با همکاری مرکز توسعه نوغانداری مرمت شده و تغییر کاربری دهند.

او با بیان اینکه جشنواره ملی کج چینی (برداشت پیله کرم ابریشم) و جشن ثبت جهانی نوغانداری با هدف فرصت سازی برای توسعه و ترویج نوغانداری برگزار شد، افزود: ترویج گردشگری کشاورزی و معرفی محصولات نوغانداری با تاکید بر حفظ آئین‌ها و فرهنگ بومی از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

جهانی با تاکید بر اینکه رویکرد اداره کل در وهله نخست ثبت و حفاظت از این شاخه معتبر صنایع‌دستی و آئین بومی آن است، اضافه کرد: اشیا ارزشمندی در بخش نوغانداری با قدمت ۱۵۰ ساله در استان موجود است که در اختیار شرکت سپیدرود است و اموال فرهنگی و تاریخی محسوب می شود و بهترین مجموعه‌ای که در این راستا به ثبت ملی رسیده است اداره نوغان شهرستان بندرانزلی است که کمتر به مرمت نیاز دارد.

ولی جهانی افزود: این جشنواره با حضور جواد واحدی معاون امور مجلس،حقوقی و استان‌های وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی کشور و  دماوندی نژاد، معاون امور تولید دامی وزارت جهاد کشاورزی و نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی در روستای خال‌جیر برگزار شد .

ولی جهانی در ادامه هدف از برگزاری جشنواره کج چینی را رونق گردشگری وتوسعه صنعت نوغان در حوزه گردشگری دانست و گفت : برنامه ای نیز بعد از ظهر امروز در دانشکده پرستاری شهرستان لنگرود با حضور معاونین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و جهادکشاورزی برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از رونمایی از کتاب نوغان، لوح ثبت‌جهانی ابریشم ایران و برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات‌محلی در دانشکده پرستاری لنگرود خبر داد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020323709933

برچسب‌ها