تخصیص ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به پروژه‌های میراث فرهنگی قم در دولت سیزدهم

استاندار قم با بیان اینکه از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری به استان ۱۰۰ میلیارد ریال به حوزه میراث‌فرهنگی اختصاص داده شده است، گفت: با وجود جذب این اعتبار تا به امروز ۱۳ کاروانسرا مرمت شده و پروژه های دیگری نیز در دست اقدام است.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، سیدمحمدتقی شاهچراغی استاندار قم  امروز  سه‌شنبه ۲۰ تیرماه در حاشیه بازدید از تپه قلی‌ درویش در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: یکی از مستنداتی که انسان می‌تواند به گذشته و تاریخ خود افتخار کند همین آثار باستانی، مذهبی و ملی است که در هر کشوری وجود دارد.

او افزود: در واقع تمدن هر کشور بیانگر قدرت استحکام بنیان خانواده و حکومت و مردم آن سرزمین است.

استاندار قم، تصریح کرد: وجود حرم مطهر بانوی کرامت و مسجد مقدس جمکران یکی از دلایل برکت و افتخار مردم مومن و انقلابی قم است.

او گفت: تاریخ یک ضریبی به مردم هر منطقه‌ای می‌دهد، به استناد چیزی که کارشناسان و باستان شناسان ما می‌گویند تپه قلی درویش قدمتی بالغ‌بر ۷ هزار ساله دارد.

استاندار قم ادامه داد: واقعیت این است که تپه قلی درویش به عنوان یک اثر باستانی گردشگرپذیر باید مورد بازدید عموم قرار بگیرد و ما آماده ساماندهی این منطقه هستیم اما باید مسائل کلان و اقتضائات قانونی را هم در نظرگرفت.

شاهچراغی تصریح کرد: تنها در صورتی که مشکلات حقوقی این منطقه حل شود بعد از انجام توافقات آن وقت می‌توانیم مطالعاتی در این زمینه و تبدیل شدنش به سایت موزه را آغاز کنیم.

استاندار قم تاکید کرد: در دولت سیزدهم اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان از محل سفر رئیس جمهور به بحث میراث فرهنگی تخصیص گرفت که مرمت و بازسازی پروژه‌ها بعد از جذب اعتبار آغاز شده است.

او در پایان مطرح کرد: به همت اداره‌کل میراث فرهنگی استان تا به امروز ۱۳ کاروانسرا در قم مرمت شده و پروژه‌هایی نیز در دست اقدام است.

 در این بازدید علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم حضور داشت.

تپه تاریخی قلی درویش یکی از آثار تاریخی قم است که وسعت محوطه بیش از ۱۰۰ هکتار بوده که امروزه حدود ۳۰ هکتار آن، به شکل مسطح بر جای مانده است. ارتفاع محوطه در ابتدا حدود ۲۰ متر در ضلع جنوبی و ۱۰ متر در ضلع شمالی بوده که اکنون فقط پنج متر از ضخامت لایه‌های فرهنگی، در بخش جنوب شرقی بالاتر از سطح زمین‌های اطراف بر جای مانده است.

کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه تاریخی قلی‌درویش نشانگر سکونتگاهی در منطقه قم مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402042001816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha