باغ‌راه‌های سمنان، مکانی برای تجربه آرامش در کنار طبیعت

درست است که سمنان در منطقه‌ای خشک و کویری واقع است ولی هنوز در بافت قدیمی آن می‌توان باغ‌های مثمر ثمری را پیدا کرد که انواع و اقسام میوه‌ها رادارند.

میراث آریا: شهر سمنان از دیرباز شهری در دل کویر بوده است و این ویژگی از خصوصیات منحصربه‌فرد برای این شهر تلقی می‌شود. کوچه‌باغ‌های سمنان واقع در پشت (ضلع جنوبی) بلوار هفده شهریور توجه هر مسافری که تصویری کویری از سمنان دارد را به خود جلب می‌کند. این کوچه‌باغ‌ها که در وسط شهرستان سمنان واقع‌شده است باقی‌مانده از بافت طبیعی شهر است که پر از درختان انار، انجیر، توت و است خصوصاً نهری که در آن جاری است در شرایط کویری همچون طلایی می‌درخشد. سمنان درگذشته شهری میان باغ‌ها بوده و کوچه‌باغ‌های متعددی داشته است که هرکدام نام مخصوص خود رادارند و داستانی که در پسِ این تام‌ها نهفته است. اِنجیلا، اسپی پُل، اِسپی اِستون، کُندنه، نی کیژَه و مهر، ازجمله این نام‌ها است.

باغ‌راه میان محله: کوچه‌باغ میان محله، در محله زاوغان و در نزدیکی استخری با همین نام قرار دارد. در مسیر این کوچه‌باغ، مسجد تاریخی جامع سمنان، ۲ آب‌انبار با نام‌های آب‌انبار بالای زاوغان و پایین زاوغان و در انتهای آن امامزاده اشرف (ع) و امامزاده زین‌الدین (ع) قرار دارد.

از ویژگی‌های مهم این کوچه‌باغ‌ها، می‌تواند عطر دل‌انگیز آن باشد که در جریان هوا معلق است و از طریق شش‌ها به جریان خون وارد می‌شود. بسیاری از اهالی سمنان شهر، زادگاه خود را با همین عطر و بو در ذهن می‌سپارند و هرزمان هرجا که باشند، سمنان را همین‌گونه به یاد می‌آورند.

باغ‌راه‌های سمنان، مکانی برای تجربه آرامش در کنار طبیعت

باغ‌راه اِنجیلا: باغ‌راه «اِنجیلا» نیز یکی دیگر از باغ‌راه‌های سمنان واقع در نزدیکی استخر تاریخی شاه جوی است. اهالی، علت نام‌گذاری آن را وجود درخت‌های انجیر می‌دانند هرچند دلیل آن نیاز به پژوهش بیشتر دارد. استخر شاه جوی (شاهجوق) نیز یکی دیگر از استخرهای ۶ گانه سمنان است که در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۶۲۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

باغ‌راه اِسپی پل: کوچه‌باغ تاریخی «اِسپی پل» بالا واقع در محدوده محله مِلحی از کوچه حکیم الهی ۳۶ دسترسی دارد. نام این کوچه‌باغ در زبان سمنانی به معنای پل سفید است. باغداران نام‌جوی واقع در آن‌که قسمتی از نظام سنتی تقسیم آب سمنان است و اکثر مواقع آب در آن جریان دارد را «استاله جوی» می‌گویند که جریان آب آن به اسپی پل پایین و سپس به روستاهای جنوب شهر می‌رسد. اسپی پل نیز در نزدیکی استخر تاریخی کدیور است.

باغ‌راه کندَنه: باغ‌راه «کندَنه» نیز  در ضلع جنوب غربی استخر تاریخی کدیور قرارداد. نام این باغ‌راه از گذشته نقل است و ریشه‌یابی آن نیاز به پژوهش بیشتر دارد اما در زبان سمنانی کنده درخت «کُندَه» تلفظ می‌شود.باغ‌راه‌های سمنان، مکانی برای تجربه آرامش در کنار طبیعت

باغ‌راه مهر: کوچه‌باغ مهر نیز یکی دیگر از مسیرهای دل نشین شهر سمنان است که در نزدیکی استخر ناسار قرار دارد. این کوچه‌باغ از کوچه سعدی ۱۳ آغازشده و به بلوار حکیم الهی ختم می‌شود. از ویژگی‌های این کوچه‌باغ این است که در نزدیکی مقبره حاج ملاعلی سمنانی، معروف به «حکیم الهی» است.

این فضای قدیمی و واقعی سمنان، امروز می‌تواند گردشگران را از نقاط مختلف به این شهر بکشاند و دقایقی به آرامش و یک فضای دل‌نشین مهمانشان کند.

باغ راه نی‌کیژه: یکی از کوچه‌باغ‌های زیبای سمنان که در سال‌های اخیر بازآفرینی شد، «نی کیژه» نام دارد که نامی با گویش سمنانی است. این کوچه‌باغ در ضلع غربی استخر تاریخی «کدیور» قرار دارد که این استخر نیز در  اردیبهشت ۱۳۸۲ با شماره ۸۶۱۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. قدمت استخر کدیور به دوران پس از اسلام می‌رسد و در ضلع جنوبی میدان «دریادار همتی» این شهر قرار دارد. این محل ذخیره آب کشاورزی، در سال‌های اخیر به‌عنوان آبراه و مکانی خوش‌منظر برای جذب گردشگر بهسازی شد.

باغ‌راه‌های سمنان، مکانی برای تجربه آرامش در کنار طبیعت

باغ و باغ‌راه‌ها به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری شهری سمنان با تأثیر بر ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و تعاملی افراد، یکی از بهترین نمونه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی شهری است که برافزایش نشاط و شادابی شهروندان و جذب گردشگران به شهر سمنان اثر می‌گذارد.

عواملی که موجب ساخت، نگهداری و ارتقای این برند گردشگری می‌شود را شناسایی کرد تا با استفاده از جاذبه‌های گردشگری و ارائه راهکارهای علمی و عملی بتوان به یک برند موفق گردشگری همراه با آرم و شعار تبلیغاتی و تصویری در ذهن گردشگر، دست پیدا کرد.

گزارش جواد طیبی

انتهای پیام/

کد خبر 1402043002443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha