استاد پیشکسوت نازک‌کاری سنندج درگذشت

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از درگذشت استاد عبدالحمید نعمتیان هنرمند و پیشکسوت صنایع‌دستی استان و کشور در رشته نازک‌کاری خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، منصور مهرزاد گفت: متأسفانه شامگاه روز شنبه 21 مردادماه 1402 عبدالحمید نعمتیان که از اساتید پیشکسوت رشته نازک‌کاری بود، در سن 93 سالگی بر اثر کهولت سن دارفانی را وداع گفت و به دیدار معبود خویش شتافت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان اظهار کرد: هنر نازک‌کاری حدود یک قرن‌ونیم قدمت دارد و به گفته استادکاران این رشته، بنیان‌گذار این هنرصنعت زیبا در سنندج استاد مرحوم نعمت‌الله نعمتیان پدر مرحوم استاد عبدالمجید نعمتیان بوده که بعداٌ به استاد عبدالحمید منتقل شده است.

او افزود: کسب نشان ملی همای زرین و کسب گواهینامه درجه‌یک هنری که معادل مدرک دانشگاهی دکتراست، از جمله افتخارات این استاد برجسته در حوزه صنایع‌دستی کردستان است.

مهرزاد عنوان کرد: اهدای چهار اثر با ارزش از سه نسل خانواده نعمتیان، شامل قلمدان اثر استاد نعمت‌الله سنندجی ساخت ۱۲۸۶ هجری شمسی، اثر آینه ساخته مشترک استاد نعمت‌الله سنندجی و خراطی پایه‌های آن توسط استاد محمدامین زبیری ساخت ۱۲۸۱ هجری شمسی، قلمدان اثر استاد عبدالمجید نعمتیان فرزند استاد نعمت‌الله ساخت ۱۳۱۰ هجری شمسی و قلمدان اثر استاد عبدالحمید نعمتیان فرزند استاد عبدالمجید نعمتیان و نوه استاد نعمت‌الله ساخت ۱۳۹۶ توسط این خانواده هنرمند به موزه مردم‌شناسی خانه کُرد از جمله افتخارات این خانواده هنرمند بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: از دیگر افتخارات و فعالیت‌های زنده‌یاد عبدالحمید نعمتیان می‌توان به شرکت در نمایشگاه بین‌المللی نیویورک در سال 1354 به همراه 100 نفر از هنرمندان صنایع دستی ایران و حضور در نمایشگاه لندن در سال 1355 به همراه مرحوم بهزادیان( دایی ایشان ) اشاره کرد.

او اظهار کرد: خدمات سه نسل از خانواده نعمتیان موجب شده سنندج و کردستان به‌عنوان مهد نازک‌کاری ایران اسلامی شناخته شود.

مهرزاد یادآور شد: از طرف خود و همکارانم، این ضایعه اسفناک را به خانواده آن مرحوم، خانواده بزرگ صنایع‌دستی و جامعه هنرمندان تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402052201162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha