تالون مسیر بکر کوهنوردی در تهران

چشــم‌اندازی کوهستانی، آسمانی پاکیزه و آبشاری زیبا کــه از روی صخره‌ها و ســنگ‌لاخها به طنازی سرازیر شــده انتظار گردشگران روســتای تالون را میکشــد. عبور رودخانه کن از سمت چپ روستای تالون سبب شــده که این روســتا در فصل بهار و تابستان آب و هوای ییالقی داشته باشد، اما در فصل ســرما به قدری هوا سرد است که بعضی از ساکنان روستای تالون به روستاهای دیگر مهاجرت می‌کنند.

تالون از جمله روستاهایی است که در مسیر صعود قله قرار دارد. قله تالون معروفترین قله روســتای تالون اســت. قله‌های لوارک و رندان نزدیک به قله تاون هســتند که بر فراز آنها میتوان سایر قله‌ها را دید.

آبشار تالون آبشــار تالون از قلــه تالون جاری میشــود و برای رســیدن به مرتفعترین نقطه آبشار که سرچشمه آن اســت باید مسیری ناهموار و کوهستانی را طی کرد، اما پایین آبشــار هم زیباییهای خاص خود را دارد و گردشگرانی که قصد کوهنوردی ندارند، زیر درختان گردوی حاشــیه رودخانه کن می‌نشینند و در سکوت کوهستان از تماشای آبشار لذت میبرند.

 آبشار در فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز آبی خنک و گوارا دارد، اما گاهی در فصل سرد سال یخ میزند که باز هم در نوع خود تماشــایی اســت. در مسیر کوهستانی روستای تالون گونههای گیاهی دارویی مانند کاسنی، شیر خشت، گلسنگ، کنگر، گون و ... وجود دارد.

 پوشش گیاهی ارتفاعات و کفدره در این روســتا، زبان گنجشک، چنار، گل گاوزبان، آویشن، گلبنفشه، گلختمی، چایکوهی، ترشک‌کوهی و ریواس است که البته برای چیدن ریواس‌ها باید در بهــار کفش و کاله کرد و به تالــون رفت.

 در تالون درختان میوه زیادی رشــد می‌کننــد و مرغوبیت محصول باغهای گیالس، آلبالو، گردو و هلوی تالون زبانزد اســت. اکثر این درختــان در اوایل تیر به بار می‌نشینند.

اهالی تالون در انتظار امکانات رفاهی زبان محلی ســاکنان تالون، تاتی است و هنوز هم افــراد بومی و قدیمی‌های روســتا بــه همین زبان صحبــت می‌کنند. شــغل اکثر اهالــی دامداری و باغداری اســت. البته این روزها با مهاجرت بیرویه بومیان تالون این مشــاغل هم کم‌رونق شــده‌اند.

 روســتای تالون آخرین روســتای حریم منطقه ۵ اســت که به جاده کرج می‌رسد. مهمترین مشکل این روستا نداشتن جاده مناسب است که در مواقع ضروری امدادرسانی را بسیار کند و دشوار می‌کند. در فصل زمستان رفت‌وآمد در این جاده با خطرات بســیاری همراه است و اگر مســافری با بارش برف غافلگیر شود، ممکن است بازشدن جاده و نجات او چند روز به طول بینجامد.

برخی از اهالی نوشتار صحیح نام روســتای خود را به شکل طالون صحیح می‌دانند. تالون در گویش و لهجه تهرانی به معنای ایام غارت است و برخی از ریش ســپیدان روســتا بر این باورند که این نامگذاری در شــیوه زندگی اهالی ریشــه دارد.

در گذشته زمستانها که اهالی به روستاهای دیگر ساکن می‌شدند، بسیاری از محصوالت و اموال آنها به ســرقت میرفت و نام تالون به این موضوع اشاره می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402063101874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha