چرم‌دوزی، هنرصنعتی کهن در چهارمحال و بختیاری

چرم‌دوزی از رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کهن در چهارمحال و بختیاری است.

میراث‌آریا: چرم‌سازی و چرم‌دوزی سابقه‌ای کُهَن در ایران دارد و وجود بسیاری آثار تاریخی و فرهنگی در کشور نشان‌دهنده اهمیت هنرصنعت چرم در زندگی انسان‌ها است.

فعالیت در رشته چرم‌دوزی و کار چرم دست‌دوز شامل دوخت انواع کیف‌های دستی و شانه‌ای است که برای تولید آن از تخته کار، سنبه و مُشته قیچی مخصوص چرم‌دوزی استفاده می‌شود.

چرم‌دوزی، هنرصنعتی کهن در چهارمحال و بختیاری

مواد اولیه رشته چرم‌دوزی شامل چرم‌های طبیعی و صنعتی، آستر و لوازم زیرسازی مانند دکمه و انواع یراق‌آلات است.

گرانی مواد اولیه از مهم‌ترین مشکلات هنرمندان این حوزه به‌ویژه در رشته چرم‌دوزی به‌شمار می‌رود و مشکل اصلی این بخش وجود واسطه‌ها، دلال‌ها و همچنین خرید مواد اولیه با تغییرات روزانه قیمت‌ها است که مشکلاتی را برای کسب و کارهای کوچک ایجاد می‌کند.

چرم‌دوزی، هنرصنعتی کهن در چهارمحال و بختیاری

برندسازی در افزایش فروش محصولات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به‌ویژه تولیدات چرم نقش‌آفرینی می‌کند و باعث رونق در بازار این بخش خواهد شد.

هم‌اکنون در چهارمحال و بختیاری علاوه بر فروش حضوری، تولیدات چرم‌دوزی پس از دریافت سفارش، به‌صورت اینترنتی فروخته و به سراسر کشور ارسال می‌شود.

چهارمحال و بختیاری افزون‌بر ۱۲ هزار هنرمند شهری، روستایی و عشایری صنایع‌دستی و هنرهای سنتی دارد که از این تعداد پنج هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار نفر در فصل‌های مخلتف سال فعالیت می‌کنند.

چرم‌دوزی، هنرصنعتی کهن در چهارمحال و بختیاری

بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه‌دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری (سنگ‌تراشی)، گره‌چینی، احجام فلزی، خاتم، چرم‌دوزی و مشتقات آن‌ها از مهم‌ترین صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شهری، روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402063101877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha