خراسان شمالی در بخش پژوهش استان پیشرو است

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: خراسان شمالی در پژوهش‌های باستان‌شناسی و توسعه‌ای صنایع‌دستی و گردشگری عملکرد مطلوبی تاکنون داشته است و به‌عنوان یک استان پیشرو قلمداد می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان شمالی، مصطفی ده پهلوان در جلسه روز چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی در دفتر پژوهشگاه وزارتخانه خاطرنشان کرد: پژوهشگاه یک ظرفیت علمی، فنی و پژوهشی بسیار مناسب برای انجام مطالعات در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به شمار می‌رود که با گستردگی فراوان در حوزه‌های مختلف از زبان‌ها، لهجه‌ها و گویش تا حوزه باستان‌شناسی تا موضوعات میراث‌فرهنگی و گردشگری را در برمی‌گیرد.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: خراسان شمالی با ارتباط مستمر با پژوهشگاه باتوجه‌به ظرفیت‌های موجود می‌تواند مطالعاتی در خصوص داده‌های زیستی و باستان‌شناسی همچون اسکلت انسانی، بقایای جانوری و گیاهی داشته با تا این مطالعات به‌عنوان مبانی اصلی برای قوم‌شناسی، شیوه های زیستی و مسیرهای مهاجرتی و بیماری‌شناسی مورداستفاده قرار گیرد.

ده پهلوان با تأکید کرد: مطالعات پروژه‌های بزرگ عمرانی شامل سدها، راه‌ها و راه‌آهن طبق دستورالعمل هی پژوهشگاه باید پیوست فرهنگی داشته باشد.

در این نشست مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گزارشی از عملکرد خراسان شمالی در حوزه مرمت باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و گردشگری ارائه کرد و گفت: با برنامه‌های آتی تا از ظرفیت‌های آزمایشگاه و هیئت‌علمی پژوهشگاه به‌عنوان یک فرصت مغتنم برای موضوعات علمی و آکادمیک بهره مند شویم.

مستوفیان در ادامه نشست افزود: با اختصاص فضایی در خراسان شمالی به بقایای باستان‌شناسی در آرشیو و نگهداری بقایای انسانی و جانوری می‌توان به‌عنوان یک منبع برای مطالعات پژوهشگران در سطح کشور مورداستفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402081100578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha