اهمیت و ضرورت ایجاد انجمن خیرین میراث‌فرهنگی

عبدالمهدی همت پور، سرپرست پایگاه پژوهشی ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی نوشت: تجربه انقلاب‌اسلامی نشان داده است که برای رفع هر مشکلی به مردم مراجعه شد و آحاد مردم در رفع آن تلاش کردند، نهایتاً آن مشکل به دست مردم برطرف شد. حضور مردم در صحنه همواره یکی از دغدغه‌ها و آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری بوده است.

در حال حاضر دولت، توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با مشارکت دستگاه‌های اجرایی مختلف، سعی می‌کند حفظ و احیای میراث‌فرهنگی و توسعه گردشگری و رونق صنایع‌دستی را محقق سازد. اما ایجاد یک تحول عظیم و یک پیشرفت همه‌جانبه، نیازمند حضور مردم در عرصه میراث‌فرهنگی است چراکه یکی از مهم‌ترین اقدامات برای حفظ میراث‌فرهنگی کشورمان این است که مردم پای کار بیایند و هرچه بیشتر به سمت مردمی‌سازی آن پیش برویم و این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنیم. آبادانی سرزمین و حفظ آن از دغدغه‌های خیرین است و مردم با اطمینان خاطر و اعتماد کامل دنباله‌رو آنان خواهند بود و به این عرصه پا خواهند گذاشت.

تأسی از سیرة انبیای الهی و ائمة معصومین علیهم‌السلام به انگیزه تجلّی مبانی والای انسان‌دوستی، اشتیاق بیکران و خلوص و اعتقاد انسان‌های مؤمن به ایجاد امکانات و زمینه‌های حفظ و احیای مواریث‌فرهنگی به‌منظور حفظ میراث ایران‌زمین و همچنین بهره‌گیری از توانمندی‌های مادی و معنوی خیرین و تشویق و ترغیب توان‌گران و نیک‌اندیشان در تقویت و گسترش روحیه جهادی، بارقه‌ای شد تا افراد خیر و خداجوی با عزمی راسخ و اراده‌ای مشترک، انجمن خیرین میراث‌فرهنگی را تأسیس کنند. آسمان بلند فرهنگ و هنر ایران زمین، پیوسته پر ستاره بر تارک جهان درخشیده است.

غنای فرهنگی این سرزمین کهن، بر کسی پوشیده نیست. خیرین حوزه میراث فرهنگی با فهم عمیق نسبت به ضرورت توجه به میراث‌فرهنگی، قطعا سهم بسزایی در حفظ و انتقال مواریث‌فرهنگی خواهند داشت و این فرصت گران‌بها و پر افتخاری است که علاوه بر خشنودی مردم، رضایت پرودگار متعال را در پی خواهد داشت و به یقین در این راستا کسانی موفق و سربلند خواهند بود که بتوانند به‌خوبی از این فرصت مسئولیت در راستای خدمت به فرهنگ و میراث‌فرهنگی کشورمان نهایت استفاده را ببرند. چراکه یکی از با خیر و برکت و ماندگارترین نوع خیرات و وقف، در حوزه میراث‌فرهنگی است که از نتایج آن همه بخش‌های جامعه بهره می‌برند.ایران به لحاظ گستردگی و پراکندگی جمعیتی و همچنین تنوع قومی و اقلیمی نیازمند نگاه ویژه در جهت تامین زیرساخت‌های فرهنگی است و ورود خیران و واقفان به این حوزه می‌تواند باعث ایجاد عدالت در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و بهره‌مندی عموم مردم از این مواریث شود.

امید است این انجمن به یکی از بزرگ‌ترین تشکل‌های مردمی جمهوری اسلامی ایران که به ثبت قانونی رسیده مبدل شود و فعالیت‌های آن بر جذب مشارکت خیرین اثرگذار باشد و با اشاعه فرهنگ مشارکت و جذب کمک‌های مادی، فکری و معنوی خیرین، برای اجرای طرح‌ها در حوزه میراث‌فرهنگی و حفظ و احیای آثار تاریخی – فرهنگی از طریق فرهنگ‌سازی و تأمین تجهیزات و نیروی متخصص با اولویت‌بندی نیازمندی‌ها از سوی انجمن با هماهنگی وزارتخانه اقدامات ارزشمندی صورت پذیرد.

انجمن خیرین میراث‌فرهنگی براساس تعامل و هم اندیشی با نهادها و دستگاه‌های مرتبط و همکاری تنگاتنگ با وزارتخانه متبوع به وظایف خود خواهد پرداخت و به امید آن‌که این انجمن علاوه بر ارتباط تنگاتنگ با مردم و فعال نمودن سرمایه‌های مادی و معنوی خیرین میراث‌فرهنگی در این مسیر بتواند از ظرفیت فراکسیون امور خیریه و خیرین در مجلس شورای اسلامی بهره‌مند شود و درنهایت با حفظ و احیای مواریث‌فرهنگی با هدف شناخت و معرفی آنها به رشد و پویایی انواع گردشگری کمک شایانی نماید و موجبات توسعه گردشگری پایدار در جوامع محلی را فراهم آورد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082701471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha