اشتغال هنرمندان صنایع دستی در کاروان‌سرای ثبت جهانی شوشتر

بهره‌بردار کاروان‌سرای افضل شوشتر گفت: این کاروان‌سرا، مرکز تولید و فروش صنایع دستی است که اغلب آنها بانوان خودسرپرست هستند و که محصولات را تولید و در همین مجموعه عرضه می‌کنند.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، مرجان اسمی‌پور، سرمایه‌گذار و بهره‌بردار کاروان‌سرای افضل شوشتر، درباره اهمیت این عمارت گفت: این کاروان‌سرا، به‌عنوان پنجمین اثر استان خوزستان و دومین اثر ثبت‌شده از شوشتر در فهرست میراث‌جهانی است و به همین دلیل از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است. ما این بنا را از سال 95 برای مرمت و بهره‌برداری  از صندوق توسعه و احیا تحویل گرفتیم.
او درباره مشکلات و موانع موجود در مسیر مرمت و احیای کاروانسرای افضل توضیح داد: این کاروانسرا در مرکز شهر واقع شده و اطراف آن، بناهای تاریخی بسیاری قرار گرفته است که برخی از آن‌ها به هتل تبدیل شده و بعضی دیگر شخصی هستند.
اسمی‌پور اضافه کرد: مهم‌ترین چالشی که در حفظ این بنا وجود دارد، این است که در نزدیکی کاروان‌سرا، یک ایستگاه اتوبوس روستایی قرار دارد که تردد را بالا برده است و همچنین بافت این منطقه را تغییر داده و در مواردی امنیت را زیرسؤال برده است.
مدیرداخلی کاروانسرای افضل، درمورد اقداماتی که برای بهبود شرایط محلی این کاروان‌سرا انجام داده، اظهار کرد: ما نامه‌نگاری‌های فراوانی با فرمانداری و شهرداری کردیم، حتی صندوق توسعه و احیا هم پیگیری‌هایی کرده است اما متأسفانه هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.
کاربری کاروان‌سرای افضل شوشتر
این فعال حوزه بناهای تاریخی درباره کاربری کاروانسرای افضل خاطر نشان کرد: ما در سال 95، این بنا را با کاربری فرهنگی، و تولید و عرضه صنایع دستی از صندوق توسعه و احیا تحویل گرفتیم.
اسمی پور افزود: اکنون هم این کاروان‌سرا، مرکز تولید و فروش صنایع دستی است که شامل 45 غرفه می‌شود و حدود 90 درصد صنعتگران، از بانوان هستند که 75 درصد آن‌ها خودسرپرست بوده و خودشان محصولات را تولید می‌کنند و در همین مجموعه به فروش می‌رسانند.
این سرمایه‌گذار به فعالیت‌های فرهنگی که در این کاروان‌سرا انجام شده، اشاره کرد و توضیح داد: ما در حال حاضر مشغول ساخت مستندی هستیم که درمورد فرهنگ، آیین‌ها، ضرب‌المثل‌ها، باورهاست و به گویش محلی شوشتری خواهد بود. در واقع به‌نوعی فرهنگ‌نامه این منطقه است که به تاریخ پیشینیان اینجا برمی‌گردد. 

در انتظار ابلاغ چهارچوب‌های لازم بعد از ثبت جهانی هستیم

مدیر داخلی کاروان‌سرای افضل ادامه داد: با توجه به اینکه این کاروان‌سرا ثبت جهانی شده است، هنوز هیچ چهارچوب و قانونی درخصوص محدودیت‌های استفاده از بنا ارائه نشده است. از زمانی که این کاروان‌سرا به ثبت جهانی رسیده، هنوز نه مسئولی به ما سر زده و نه چهارچوب و قوانینی به ما ارائه شده است. بنابراین چون نمی‌دانیم ثبت‌جهانی‌شدن چه قوانینی دارد، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی‌ خاصی برای آینده داشته باشیم.
شهریور امسال، در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث‌جهانی یونسکو در ریاض،  پنجاه و چهار کاروان‌سرای ایران به ثبت جهانی رسید که کاروان‌سرای افضل شوشتر نیز یکی از این بناها بود.
کاروان‌سرای افضل شوشتر، به جا مانده از یکی از خاندان‌های قدیمی شوشتر است و قدمت آن به دوره قاجار باز می‌گردد. این عمارت، تا دوره پهلوی دوم، مرکز توزیع غله بوده اما با گسترش راه‌ها و پیشرفت حمل‌ونقل و رشد شهر اهواز به‌عنوان مرکز استان، این کاربری تغییر کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082801559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha