مرمت کاروانسرای آجری علی‌آباد قم با اعتبار ۵ میلیارد ریالی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم گفت: عملیات اجرایی کاروانسرای آجری علی‌آباد، شامل مرمت و بازسازی پوشش‌های تخریب‌ شده، مرمت پایه‌های سنگی، مرمت بام و ساماندهی ناودان‌های سنگی با هزینه‌ای بیش از پنج میلیارد ریال انجام شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا ارجمندی اظهار کرد: کاروانسرای آجری علی‌آباد در کنار بناهایی همچون حمام، چایخانه، حوضخانه، مساکن، یخچال، باغات و قنات به عنوان مهمانخانه میان‌راهی، مجموعه بی‌نظیری را از دوره قاجار تشکیل می‌دهد.   

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: این کاروانسرا با چهار برج و ۲ حیاط از نوع کاروانسراهای چهار ایوانی است که مصالح غالب آن را سنگ لاشه و آجر تشکیل می‌دهد که متأسفانه بخش‌هایی از بنا در گذر زمان دچار آسیب‌های ساختاری شده بود که بخشی از آن‌ توسط این اداره‌کل مرمت شد.  

مجموعه علی‌آباد (کاروانسرای آجری علی‌آباد) در کیلومتر ۶۰ جاده قدیم قم - تهران در استان قم، شهرستان قم، بخش مرکزی، روستای علی‌آباد واقع شده و با شماره ۲۵۸۳ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402090800456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha