رتبه اول شهرستان بهار همدان در تعدد ثبت آثار جهانی

فرماندار بهار گفت: ثبت جهانی شدن یک اثر تاریخی، قطعا به افزایش احساسات ملی گرایانه و هویتی نیز کمک زیادی می کند

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، مجتبی فیض اللهی ، چهارشنبه ۲۲ آذر در جمع خبرنگاران گفت: رقابت شدید و رایزنی‌های پیچیده‌ای برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو وجود دارد، تا جایی که بسیاری از کشورها با ظرفیت میراث جهانی از قافله عقب می‌مانند و برخی کشورها حاضرند هزینه سنگینی برای این ثبت بپردازند.

فرماندار بهار افزود ثبت جهانی شدن یک اثر تاریخی، قطعا به افزایش احساسات ملی گرایانه و هویتی نیز کمک زیادی می کند، همچنین ریشه دار بودن آن ملت را اثبات می کند. برای همین روسای کشورها به این ثبت‌ها علاقه‌مند هستند.

او تصریح کرد: در سال ۱۳۹۵ لالجین بعنوان شهر چهانی سفال و در سال ۱۴۰۲ کاروانسرای تاج آباد در شهرستان بهار به ثبت جهانی رسیده اند و در همین راستا با فرماندار شهرستان بهار به گفتگو نشستیم.

فرماندار شهرستان بهار در خصوص اهمیت ثبت جهانی گفت: جلوگیری از تخریب و حفاظت از آن، اعطای کمک های مالی، حفاظتی و اطلاعاتی برای حفاظت از اثر ثبت شده از جمله ثبت آثار جهانی است که در زمان وقوع زمین لرزه بم، ایران توانست از یونسکو برای مرمت اثر کمک بگیرد.

فیض اللهی ادامه داد: کارکرد اصلی ثبت جهانی آثار که بسیاری از سیاستمداران را علاقه‌مند به این موضوع می‌کند بعد ازگردشگری این است تا ثابت کنند کشورشان کشوری ریشه دار است و در تاسیس تاریخ بشریت نقش داشته است.اما؛ گردشگری و درآمد زایی مهمترین منفعت از ثبت آثار جهانی است.

او ادامه داد: آگاهی رسانی و اطلاع رسانی به جامعه جهانی سبب افزایش فعالیت‌های گردشگری خواهدشد.امروزه برای گردشگران بین المللی بسیار مهم است که به بازدید از یک اثر جهانی بپردازند. آنها احساسات هویتی خود را در آثار جهانی جستجو می‌کنند و در شهرستان بهار امیدواریم با دو ثبت جهانی بتوانیم گردشگران بین المللی را به این شهرستان جذب کنیم.

فیض اللهی گفت: ثبت یک اثر جهانی نوعی تبلیغ برای مقصد به حساب می‌آید و متولیان کشورها سعی می‌کنند برای جذب گردشگران بیشتر به آن منطقه زیر ساخت‌های لازم از جمله راه‌های دسترسی، ارتباطی ، حمل و نقل جاده‌ای ریلی، هوایی، مراکز اقامتی،پذیرایی را به نحو احسن تکمیل و آماده کنند.

او افزود: جامعه محلی که بالاترین سهم را می‌تواند از ثبت جهانی یک اثر داشته باشد با سرریز شدن گردشگران به بهبود اقتصادی دست می‌یابد و برای فروش محصولات منطقه خودکسب و کارهای کوچک را شکل می دهند و با توزیع درامد، کیفیت زندگی مقصد در بعد اقتصادی و بهداشتی بهبود می یابد.

فرماندار شهرستان بهار با اشاره به ثبت جهانی شهر لالجین بعنوان شهر جهانی سفال و ثبت کاروانسرای تاج آباد در زمره کاروانسراها گفت: اکنون شهرستان بهار رتبه اول در زمینه ثبت آثار جهانی را دارد.

فیض اللهی افزود: در این حوزه برنامه‌های دیگری مانند سازماندهی مسیر میدان شهید سلیمانی تا لالجین پیش بینی شده است تا شاهد رونق بیش از پیش گردشگری شهرستان در مثلث گردشگری همدان، لالجین، غارعلیصدر باشیم.

او از احداث راه آهن باری و مسافری دینارآباد خبر داد و گفت: علاوه بر احداث این راه آهن مجتمع خدماتی دوجانبه، تکمیل کننده این پروژه در زمینی به وسعت ۱۳ هزار متر مربع مذاکره شده تا بتوان حضور گرئدشگر در این شهرستان را افزایش داد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092301293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha